Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 700 ggr
Arinah
0

Färghjälp agotibebbarna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det känns som jag just nu bildbombar MiF, men det är så lätt med digitalkameran. Min dator ligger i anslutande rum till marsvinens vilket även det underlättar.

Hur som helst, agoutibebisarna verkar inte vara goldenagouti. Bla har de mörkt rubinröda ögon. Godisgrisen uppfattade att de var orangeagouti på de förra bilderna. De här är lite tydligare.

En annan fundering är hur choklad och svartpojkarna kunde bli enfärgade? Försöker få till det i färggeneratorn utan att lyckas.

Arinah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mamma är bl/go, morfar bl magpie, mormor bl/go

Pappa är crag/cr, farfar ch magpie, farmor self cr

Bebisar framifrån:

godisgrisen
0

Jag gissar fortfarande på orangeagouti. Kan du se om topparna är choklad. Det är väl inte så att ögonen är så röda att det kan vara argente? De är jag inte så bra på…

Varför hanarna blev enfärgade vet jag inte heller men håller med om att det är lite oväntat.

Creation
0

Jag orkar inte fundera på vad för färger ungarna har(kanske imorgon..), men tänke bara säga att pappan är Aa, och det är därför som några av ungarna blev enfärgade och inte agouti.

A står för agouti, ett dominant anlag.
a står för ickeagouti, ett recessivt(vikande) anlag.
De enfärgade är ickeagoutis.

Pröva det i färgkalkylatorn :-)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

godisgrisen
0

Att han är Aa tror jag Arinah vet och vad som kan hända då. Frågan är väl varför de inte blev tecknade.

Creation
0

#4 Jaha, då missförstod jag. :-P
Oj, det är sant, det är konstigt… kanske är pappan fel färgbestämd?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

idipidi
0

Nu tycker iof inte jag att agoutisarna ser helt enfärgade ut. Åtminstone den längst till höger ser ut att ha ett band över ryggen?

Men även om de nu är enfärgade så är det inte heller jättekonstigt. E-locus har inte fullständig dominans. Framför allt är det relativt vanligt att Eep släpper igenom rött. Även EE kan faktiskt ha lite rött, men då handlar det mest om några strån, någon klo eller så. Alltså, mamman kan vara Eep och de som är enfärgade är då troligen Ee.

Jag tycker att själva agoutifärgen är konstigare. För mig ser det ut som saffronagouti, men det kan de inte vara med den stammen. Mest troligt är de mycket ljusa orangeagouti.

Arinah
0

Nej, de är inte enfärgade, det stämmer att de har lite fläckar av, som jag uppfattar det golden. Det är helchokladen och helsvartingen som jag inte fick fatt i kalkylatorn :)

idipidi
0

Uj, jag läser så snabbt! I alla fall så är det samma princip, oavsett vilka som är enfärgade. Det går inte att göra en färgkalkylator som är helt verklighetstrogen, utan det är bara ett hjälpmedel.

Mamman är troligen aa Bb Ccr Eep och pappan Aa bb cdcr epe. Då kommer kalkylatorn säga att hon är svart. Är det förresten mycket goldenfläckar som hon har?

idipidi
0

Alternativet är att ungarna är genetiskt tvåfärgade men att de av någon anledning har väldigt liten utbredning av rött. Det skulle kunna komma som strån när de blir äldre t.ex.

Arinah
0

#8 Provade när jag höll på, faktiskt bla med att mata in henne som svart, då stämde det bättre överens med ungarna.

Mamman, hon är mest svart. Har mixade stråk och småfläckar i golden.

Chokladen och svartingen är killar, de andra är tjejer, kan det ha betydelse för ärftligheten? Följer färger och teckningar ibland könet?

Jag har väldigt stor nytta av kalkylatorn, lärorikt att få ytterligare info.

idipidi
0

Nepp, det har ingenting med kön att göra. Det finns inga könsbundna anlag som man känner till hos marsvin.