Kan min gris vara med bebis?!
Köpte marsvin av en bekant som köpt grisarna på zoo för en vecka sen. De är rätt unga, kanske ungefär 10 veckor. Tror jag. Låter skitdumt att jag inte vet åldern på de jag vet men hon jag köpte grisarna av visste inte och hon hade inte frågat heller. Idiotiskt fullständigt.
I vilket fall som helst så upptäckte vi idag att den kom genomskinlig geggig vätska ur hennes slida (heter det så på grisar?). Min kompis kände på hennes mage och det kändes som att den var lite hårdare än hennes kompis som förövrigt är av samma kön det har vi koll på. Jag har ju märkt att hon har gått upp i vikt och blivit lite tjockare sen hon flyttade hon i förra veckan och att den andra inte är lika tjock men jag har inte reflekterat över att hon skulle vara med bebis.
Är hon inte för ung för att klara en förlossning om hon skulle vara dräktig? Jag förbannar mig själv som inte har tagit reda på exakt ålder och så, det kanske jag kan göra nu i efterhand om jag går till zoo och frågar. Jag ska läsa på en massa nu men svara gärna så snabbt ni kan.
Kan det hända att hon är dålig på något vis eller kan det vara något annat som gör att det ser ut som att hon har flytningar?

De blir ofta kladdiga i könet när de brunstar. Tror inte du behöver oroa dig.
Jag får hoppas det. Det är ju lite tidigt för bebisar nu kan jag känna.
Mitt ena marsvin var dräktigt när jag köpte henne på djuraffär. Hon födde sin unge då hon var ca 3,5 månader gammal. Födsel och uppväxt gick bra och hon var en duktig mamma med tanke på sin ålder.
Jag misstänkte inte att honan var dräktig för ens hon födde sin unge. Något jag lade märke till var dock att hennes spenar var mer "utvecklade" än sin systers.
Självklart är honan egentligen för ung för att få en egen unge, men om du är påläst om olika komplikationer som kan ske vid födsel så hoppas jag att det hela slutar väl, om det skulle visa sig att hon är dräktig.
Kanske kan du ta henne till någon duktig uppfödare i ditt område som kan hjälpa dig att avgöra om hon är dräktig?
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

Om hon nu skulle var dräktig (vilket jag inte tror) så är det en väldigt stor risk när hon är så ung. Tror inte hon är det iaf:)
Ja vi såg ju hennes spenar rätt tydligt vilket vi inte gjorde på den andres… Ja vi får väl se. Jag ska hålla lite koll på henne så jag åtminstone är förberedd när det händer/om det händer.
Jag hoppas verkligen att hon inte är dräktig för jag vill ju inte att det ska gå på tok. Det är en väldigt fin och rolig hona så jag vill gärna ha henne kvar.

Ja du får hålla koll. Läs gärna på om lite avel för säkerhetsskull också.
Mmm, jo det får jag göra man vill ju inte råka ut för en olycka liksom. Jag ska kolla så mycket jag kan.
Att spenarna ser annorlunda ut kan ju vara ett tecken på dräktighet kan jag tänka mig, men tror nog att det gått bra för de flesta unga honor som blivt dräktiga för tidigt. Fota gärna henne med kompis uppifrån så kanske vi kan se någon skillnad på dem ?

Här under fliken avelsfakta finns det bra info. Hoppas verkligen inte din tjej är dräktig, men lycka till!
Jag ska fota de. :) Det var ju smart. Tänk för länken. Jag har googlat en massa och hittat en del så jag ska kolla.
Fota ska jag göra i alla fall. Det var ju lite smart faktiskt.
Det låter som att hon brunstar, vilket är ett gott tecken - då är hon inte dräktig i alla fall :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Ja jag hoppas att det är det hon gör. :) Har enbart haft hanar innan så det var lite av en chock faktiskt. Då får vi hoppas att det är det hon gör och inget annat. :)