Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 2880 ggr
Lusthan
0

Marsvinsbebisar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte två stycken grisflickor för en vecka sen ungefär. Tjejen jag köpte de av var allergisk och hade haft de i bara någon dag. Hon köpte de i ett zoo så vi har ingen exakt ålder men jag skulle kunna tippa på 10 veckor kanske. Inte så stora men inte så små. Jag har lite frågor eftersom det var längesen jag hade marsvin och aldrig haft så små marsvin innan.

*Behöver ungar något extra i matväg?

*När är de färdigvuxna ungefär? Vilken ålder ungefär.

*Är det något annat jag behöver tänka på med de små nu när de är just små?

Det funkar bra förövrigt, jag misstänker att buren är lite för liten men ska fixa en större så snabbt jag kan. De kan inte ha varit i affären överdrivet länge för de är till och med mer tama än de marsvin jag hade när jag var liten. Inga problem att hålla, tyr sig till mig på golvet och går att klappa i buren utan större problem. Äter som hästar och skiter överallt gör de. Mer än jag hade för mig men det gör inget. Alla grönsaker jag har testat slukas med en gång och de är pigga och glada flickorna. Jag är mycket mycket nöjd med mitt köp faktiskt. :)

Jag har läst mig till det mesta och läser mer och mer hela tiden men det skulle vara gulligt om jag kunde få svar på mina frågor. :)

Creation
0

Stort grattis till marsvinsköpet! Berätta gärna mer om älsklingarna!
Marsvinsungar behöver samma mat som vuxna marsvin. :-) Massor av hö, fräscha grönsaker och nytt, friskt vatten varje dag. Det kan också vara bra att ge växande marsvin någon sorts kraftfoder, kanske några matskedar pellets(ex. oxbow) och havregryn. HÄR finns en artikel om alternativa kraftfoder.

Marsvin är färdigvuxna runt ett år. Det varierar lite. Mina marsvin var t.ex. färdigvuxna vid ca 8-10 månaders ålder. Marsvin brukar väga runt 800-1200g när de är färdigvuxna. I regel runt ett kilo. Tänk på att använda sökfunktionen förresten. Detta är en ofta ställd fråga på Marsvin.iFokus.

Ett tips är att väga marsvinen regelbundet. Det kan hjälpa till när man ska göra en ungefärlig uppskattning av deras ålder och dessutom ser du om de äter dåligt/behöver mer mat. :-)
En bra burstorlek är ca 120x60 för två marsvin. Hur stor är buren du har nu?

Det är de råden jag kan ge för tillfället. Säg till om du undrar något mer! Läs gärna igenom några av de olika artiklarna på MiF. :-) Lycka till!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

mickro
0

Sen skulle jag ta bort godisstången, bara onödigt massa socker och färgämnen. bättre att ge gurka eller nåt annat nyttigt som dom tycker är gott :)

och ingen salt- eller mineralsten.

lycka till med dom små! väldigt söta små bebisar :D

Lusthan
0

Tack för alla råd. :) Godistången ska bort. Den satt där när jag fick hem de små. De har knappt ätit på den, tuggat och spottat ut mest faktiskt. Ligger en del på golvet. Har dessutom bytt hus och tagit bort hötråget. Nu är höet på marken och de älskar det.

Det verkar vara väldigt nyfikna glada marsvin som jag har skaffat. Lite oroliga och man märker att den ena är lite mer dominant än den andra. Det är full rulle i buren på kvällarna då vi sitter här i vardagsrummet och ser på tv. Än så länge vågar de inte riktigt springa så mycket på golvet så det har blivit en del i soffan istället på en filt. Lite på golvet men då gömmer de sig bakom mig eller i mina kläder hela tiden. Vad jag har förstått så är det Teddy-grisar jag har här hemma. De har väldigt härlig päls. :)

Buren misstänker jag ligger på 100*60 ungefär. Den är som sagt lite för liten för två marsvin men jag avvaktar lite för i helgen ska vi bestämma om vi ska flytta. Gör vi det så kommer jag då att köpa en Billy-hylla som jag sett flera av er göra  och använda den istället. Då kan jag dessutom utöka till en flock till slut vilket jag har funderingar på och känner mig lite sugen på. Men först måste jag se till att jag har koll på dessa två och vad som gäller. :)

Jag har läst en himla massa här och på andra ställen på internet och just detta var inget som jag hade läst om innan förrän efter att jag gjort tråden. Då hittade jag några trådar här som behandlade snarlika ämnen. Haha, så kan det vara ibland men jag tänkte att det kunde vara kul att ha den här kvar ändå och se vad som dyker upp. :)

Kul att ni svarade. Är det någon mer som har något bra tips när det gäller ungar så är det välkommet. Jag blir glad för allt då jag inte haft grisar i vuxen ålder innan och mina kunskaper jag hade när jag var liten var inte stora…

FeliciaS
0

Vilka sötnosar :)
Som kraftfoder skulle jag gett dem havre och kornkross, gärna blandat med Oxbowpellets (Cavy Performance).

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Lusthan
0

Tack jag ska kolla efter det där faktiskt. :)