Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 6892 ggr
Jandy
0

marsvin + undulater?

Mina marsvin bor i en bokhyllebur.

Vi tänkte även skaffa undulater, kan undulater och marsvin bo tillsammans? Tänkte isåfall bygga en voljär till undulaterna genom att bygga upp en nätsida så att halva rummet blir fågelbur, kan marsvinens hylla vara därinne eller tar de skada av varann på ngt sätt?

Jenny

chade
0

Jag tror inte att det ska vara någon fara, förutom att marsvinen kanske får lite ont i öronen när fåglarna piper och har sig. Sen kan ju risken finnas att fåglarna skiter på marsvinen om dom ska vistas i samma bur Obestämd

Jag kan inte se varför det inte skulle kunna gå, om inte fåglarna är helt knäppa och hackar på marsvinen..

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Royalz
0

Kan inte marsvinen bli skrämda av fåglarna? Dom är ju flyktdjur och kanske ser fåglarna som hot?

mickro
0

undulater och marsvin passar nog inte så bra ihop… undulater kan vara ganska elaka, och hacka på marsvinen och marsvinen kommer nog bara att ligga i sina hus å gömma sig.

om man nu ska ha några fåglar så är finkar det bästa. men tror ändå inte att det är en bra miljö för marsvinen att bo i. eftersom fåglar stökar ner ganska mycket. blir både fjädrar,bajs och fågelmat. dessutom behöver fåglar sand att picka i.

så nej tror inte det. bättre att ha dom i olika burar.

chade
0

men.. var det inte här på mvarsvin iFokus som en tjej hade ett helt rum med marsvin som dom sprang i? och jag är helt övertygad om att jag såg fåglar i träden som var där inne. Träd i krukor då alltså.

eller är jag helt ute och cyklar?

godisgrisen
1

Jag har haft marsvin och undulater och det går ju aldeles utmärkt. Fåglarna kan ju vara lite skräniga ibland men har man en stabil flock skränar de inte så mycket utan små kvittrar mest. Faktiskt härmde våra undulater marsvinsljud! De blandade sig i marsvinens matkör och lät likadant!

Tyvärr fick vi omplacera fåglarna för vår ena katt kunde inte låta dem vara ifred.

Fabiola
0

Vet en som haft undulater och marsvin ihop i en stor voljär och det gick hur bra som helst.

Mari
0

Hur är det med fåglarnas bajs? Jag har för mig att jag hört någonstans att fågelbajs inte är bra för andra djur än just fåglar?
Jag kan vara helt ute och cykla, detta var bara något jag tycker mig komma ihåg? Sarmonella dyker också upp i huvudet? Fast alla fåglar kanske inte bär på det?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

Jag skulle inte vilja ha marsvin ihop med fåglar, kanske i samma rum - under förutsättning att de inte låter för mycket. Marsvin har det ju gärna lite lugnt, en massa fågelkvitter tror jag helst att de slipper.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Moa-16
0

Tycker så synd om marsvin i djuraffär som är i samma rum som en massa fåglar! Dom låter ju inte lite! Så nej det skulle jag aldrig göra. Men det är ju upp till dig.

Royalz
0

Håller med #9! Man märker ju på vissa djuraffärer som har alla smådjur i samma rum som fåglarna, alla djuren är stressade.

chade
1

#10 I djuraffären här i stan så är ingen av djuren stressade fast att dom är i samma rum som fåglarna. 
Djur, även marsvin kan vänja sig vid saker.. Precis som vi människor.

Nu menar jag inte att det är bara att sätta ihop dom och låta det vara, utan att djur kan anpassa sig. Men ibland gör dom det inte, men då har man i alla fall provat och behöver inte göra det igen.

Mari
0

Jag kom på en sak till, höns ska ju bara vara med sig själva och andra fjäderfän eftersom de utger något slags damm (?) som inte är bra för andra djur.
Fick veta detta då när jag hade häst kanske måsta flytta in hönsen under vinten till boxen bredvid men fick då detta svar, kaniner skulle man heller inte ha i samma rum som hönsen för det där dammet (?9 gjorde så djuren får problem med lungorna och andningen

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Lyan
0

Det är jag som har marsvin och fåglar ihop :-) Men mitt rum är på 35kvm där fåglarna flyger fritt, marsvinens bur är på 15kvm. Det kan bli lite bajs i pälsen på marsvinen men det är inte så mycket eftersom de har så stor plats.

Marsvinen bryr sig inte ett dugg om fåglarna annat än när fåglarna (framförallt Squeek) försöker ta deras grönsaker, fast då är det fågeln som får på moppe!

Har också hört om att de inte kan vara tillsammans pga dammet men det är en avvägninga man själv får göra. Har aldrig märkt något men det blir inte så mycket damm på högst 4 fåglar (har 2 nu).

Har inte märkt på marsvinen att de störs av Freddie heller (det är han som låter), däremot Freddie låter som marsvinen :-)

Fast jag vet inte om jag hade vågat ha undulater ihop med marsvinen, vet en som har det men hon har ännu större utrymme än jag. Min erfarenhet är att undulater kan vara väldigt tuffa på gränsen till elaka mot andra djur