Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1320 ggr
elvissspringsteen1
0

burstorlek 3marsvin?

Vilka är  lagliga måtten för 3 marsvin?

FeliciaS
0

Det är lagligt att ha 3 marsvin i en bur så liten som 90*50 cm (!).

De lagliga måtten är verkligen i minsta laget, som du kanske själv förstår :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

elvissspringsteen1
0

tack:)

elvissspringsteen1
0

100*55cm är det okey? om dom e ute några timmar varje dag oxå? två aby honor å en skinny…

elvissspringsteen1
0

det är ju lagligt då, men tycker ni att det känns okey?

Tina
0

Personligen skulle jag inte ha 3 marsvin i en bur som är 100*55 cm. 
Jag tror att det är få personer som har sina marsvin ute på golvet varje dag (cred till dem som har det!) även om de säger att de ska ha det. Jag är en av dem som tycker att det är otroligt drygt att plocka fram och bort hagen och städa efteråt. Jag brukar dock skärpa mig och låta dem ha golvtid ca 3-4 ggr per månad. 
Så tänk verkligen igenom om det här med golvtit, kan du verkligen hålla fast vid att det kommer ske varje dag?

Personligen skulle jag inte kunna ha 3 st marsvin i en bur som är mindre än 140x60 cm utan att ha dåligt samvete.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

freddiie
0

Säger som tinisch, många säger att dom har ute marsvinen varje dag, men ofta händer det någonting som förhindrar detta tex en fika med kompisarna. Jag skulle inte ha tre honor i en 100*50 bur, tycker det låter hemskt litet. Jag tycker personligen att man ska ha så stor bur man får plats med, och sedan låta marsvinen vara ute ungefär varannan dag :D

Moctezuma
0

Jag tycker att du ska ha minst en 60x120 bur, gärna en 70x140 eller en hembygd bokhyllebur :)

Själv har jag två små hanar i en 120x60 och en vuxen hane som bor ensam i en 50x100, vilket enligt mig är helt okej mått eftersom de får vara ute och springa åtminstone varannan dag.

freddiie
0

#7 Varför bor han ensam? :)

Saphir
0

Tycket också att 100x55 låter väldigt litet, Har 2 marsvin själv i en bur på 80x150 :P Lite väl stort men ju större destå bättre, så köp som ovanstående säger en så stor bur du kan få plats med eller bygg en bokhyllebur :)

elvissspringsteen1
0

jag har mina ute varje dag:) mina råttor å min kanin oxå:)

Moctezuma
0

#8 Han är redan sju år och ganska trög, han skulle inte ha en chans att springa undan om någon av de två små skulle börja bråka eller bitas. De brukar vara ute och springa på golvet tillsammans, och för det mesta går de riktigt bra ihop. Om de däremot följer efter honom (trots tillrättavisningar i form av "tandhackande" och sura blickar) blir han väldigt irriterad och stressad, men klarar inte av att springa undan dem.

fia-mia
0

Mina två har en 120*60. Skulle kanske (men troligen inte) ha en till där eftersom mina sällan är ute mindre än 3 h/dag. Så minst 120*60 men ju större desto bättre.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

FeliciaS
0

Jag skulle aldrig haft en bur mindre än 120*60 cm till tre marsvin. Hade det en gång, men tyckte det blev för trångt - anledningen till att jag skaffade min bokhyllebur (som jag och marsvinen stormtrivs med) :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

dotmam
0

Jag håller med om att större är bättre, tycker själv redan att min är lite liten då jag tänker på att de är där större delen av sin tid. Det är ju deras liv som de tillbringar där och det känns som bättre livskvalitet om de har mer plats, gömslen, springställen osv. Ser hur glatt mina kutar mellan sina tre våningar. Lillan gör till och med popcorn-skutt på ramperna i farten (skickligt tycker jag). Så de blir nog ännu gladare om de får ännu mer plats.

elvissspringsteen1
0

men jag lämnar mina ute på golvet när ja inte är hemma oxå så det är inte mycket dom är i buren, har en perfekt hall med dörrar åt alla håll så dom kan va ute där mycket:)

dotmam
0

#15 Det är ju jättebra om de får vara ute så mycket. Jag ville inte på ngt vis klanka ner på dig. Alla har ju olika situationer hemma. Men mina springer inte när de är ute, vill upp i knät eller kurar ihop sig, dock är de nykomlingar och kanske lite skraja. Hur som helst blir ju burytan ännu viktigare då (för min del och som vi har det).

elvissspringsteen1
0

#16 nej nej så tog jag det inte:D inte alls:) är jätteglad för svaren. jag nämnde det för då kanske burytan inte är fullt så viktig om dom är ute väldigt  mycket:) jag vill bara kunna ha gott samvete:) jag har två abysar nu men har haft skinny förut å är så sugen på en tjej nu:D