Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettutställningar
Läst 1903 ggr
Saphir
0

Få långhår sluta bita på päls

Hejsan! Jo jag har 2 marsvin som jag tänkt ställa ut :) Problemet är det att dem biter på varrandras päls, annars går dem jättebra ihop!

Vad skall jag göra? Många marsvin som är långhår som jag sett har inte alls avbiten päls och dem kan ju inte gå ensamma heller? Så jag funderar på hur gör ni/dem som ställer ut långhår utan att pälsen är skadad/biten på :)

Lyan
0

De som föder upp för utställning använder inte pälstuggare, därför är de inte tuggade på utställningen :-)

Vet inte varför de tuggar päls, har haft några stycken. Fanta tuggade endast när hon var dräktig, Lilly tuggar om hon sitter i liten bur, men även i stor bur glufsar hon i sig om man lägger en hög päls framför henne, jag tror hon helt enkelt tycker det är gott! Har fått in en pälstuggare till i flocken nu, misstänker starkt Lisen för detta då hennes burkamrat i förra hemmet också var tuggad.

Ska du ställa dem i ras? För de blir nollade om de är tuggade då :-( Men i pet och klippt kan du ställa dem. Fast i klippt ska de ha 10cm päls. I pet spelar det ingen roll om de är tuggade

Saphir
0

#1 Aha nej jag tänkte ställa ut dem i klippt långhår :) Men visste inte att de behövde ha 10cm lång päls så tack för infon! ^^ Men nu trorjag de har såpass kort päls så jag nog måste ställa ut dem i pet. :)

Lyan
0

#2 Jag ställde Hugo i klippt trots att han var totalt tuggad, men då var det en lite annan situation då Hugo var i päls men hans tjejer tuggade av ALLT utom en liten tott i rumpan, detta var 2-3 dagar innan utställningen. Domaren tyckte det var jätteroligt när han fick upp Hugo på bordet :-) Och tyckte det var modigt att ställa min "nakenfis" bland alla andra snyggingar. Han blev nollad fast det gör inget för domaren fick ett gott skratt iallafall :-D

Saphir
0

#3 haha ja det var lite roligt :P det var modigt gjort ^^

PNILA
0

bara om pälsskadan är mkt stor så nollas marsvinet ,annars så bed oftast marsvinet i alla fall på andra punkter .

mvh pnila

Saphir
0

#5 jaha… så då kan man stäla ut ett marsvin som pälsen är tuggad på Glad

PNILA
0

Jo visst kan man det -

Pernilla

Saphir
0

#7 Så bra då skall jag pröva det :P

Lyan
0

#3 Ja, men jag vet att Hugo är finast iallafall Skrattande

#5 Ok, jag har fått höra av ett par uppfödare att om det typ fattas något hårstrå så är det kört Obestämd. Fast de har satsat på placering, kanske fattat fel.

Saphir
0

#9 kan inte mycket om utställningar… är nybörjare :P Men håller på att lära mig ^^

Men det låter troligt att det kan handlat om placering. :)

Lyan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ska jag svara här :-)

Tror att du ska klippa henne jämnt runt om. Mina brukar ställas i sin vardagsfrisyr, då är de ganska exakt 10cm, men som sagt brukar de inte placera sig, fast det beror på att de har för tunn päls för det mesta. På utställning eftersträvas så mycket päls som möjlig (mycket förenklat).

Så här brukar "släthåren" vara

Lyan
0

När jag säger jämnt menar jag att jag tror det blir bättre om du klipper det som är längre så allt blir lika långt, precis ovanför marken om jag fattade rätt.

Har du någon bild på henne?

Saphir
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja har ar en Glad

Abico
0

#13 - Vad är det för kal fläck/ sår hon har på ryggen?

Hanna 

Saphir
0

Vet inte riktigt Förvånad tror det ar kameran som luras jag har kammat igenom honom och letat men hittar inte den flacken som ar pa bilden ..

Lyan
0

Vilken fining :-) Alpaca? Tycker där finns tillräckligt mycket päls för att ställa honom i klippt, men som sagt det beror mycket på hur petig domaren är.

När är utställningen? Om du låter bli att klippa något tills dess och hoppas på att den andra håller tänderna i styr så blir det ju lite till. Så kan du klippa rakt innan utställningen. Eller om du bara toppar det slitna tills dess.

Saphir
0

Tackar Glad japp han ar alpaca ,det ar den 20/3