Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2645 ggr
zandrisen
0

Marsvin och katt?

Hejsan!

Nu undrar jag om de finns några som har erfarenhet av att ha marsvin och katt ihop om de funkar?

Funderar nämligen på att skaffa mig en liten katt men vet ju inte om de är så bra eftrsom jag har marsvinen med.

har ni några råd eller tips så skriv gärna

mvh zandra

Abico
0

Jag vet flera härinne som har katt och marsvin utan problem. Själv har jag ingen personlig erfarenhet av det men jag skulle rekomendera dig att ha ordentliga burar med höga kanter/tak så att katten inte kan komma åt marsvinen om den skulle få för sig det. Så sent som i höstas hörde jag om en kattunge som slagit ihjäl sju marsvinsungar.

Hanna 

Marsvinlove
0

Jag har en katt, och 6 st marsvin. När några av marsvinen var mindre så hade jag alltid galler på bokhylleburen. Och en filt över också på natten (eller mer som ett myggnät fast med större hål) för säkerhetskull. Nu när de växt lite så brukar jag ha öppet på dagarna och galler på natten. Men jag har ju sätt att hon (katten) kommer fram till buren ibland och kollar, men hon gör aldrig nått. Men om vi åker bort då sätter jag gallret där på om katten är inne. Min katt är ju vuxen. Kan tänka mig att en kattunge skulle vara mycket svårare att hålla borta från dem. Men då kanske man kan höja upp buren eller nått. Eller fixa stadigt galler på. (om du nu inte har en gallerbur)

Moa-16
0

Man har ju inte katten med marsvinen. Min katt är lite rädd för dom till & med. Så dom kan gå runt på golvet med katten. Är katten som springer iväg.

#1, hehe, slagit ihjäl9 

Är det små marsvinsungar är det ju inte såå konstigt att katten äter upp dom iofs.Det ser ju ut som  "små möss". Det skulle nog min katt oxå göra. Men inte skulle han äta upp mina stora lurviga grisar. Ändå kommer han (min katt) hem med stora råttor. Det är lite konstigt nästan..

zandrisen
0

men mina 2 är vuxna och ganska stora och sen har jag en galler bur men håller på att bygga en bur men marsvinen står ej på marken utan på en ca 60 cm hög byrå.. tack sör tipsen

emelie92
0

Jag har två vuxna hankatter som inte bryr sig det allra minsta om marsvinen. Marsvinen och katterna är ibland ute tillsammans på golvet och då kan min ena hankatt tycka att det är lite lattjo att PETA med tassen på marsvinen, men mer än så är det inte.

Jag kan ju inte garantera att alla katter är lika väluppfostrade som mina Tungan ute men det ska nog gå bra :)

Marsvinlove
0

#4 då tror jag att det kommer funka jättebra:)

FeliciaS
0

Grannarnas katt flyttade in till oss (innan de flyttade och tog henne med sig Rynkar på näsan) och hon var nyfiken på marsvinen men försökte aldrig göra något. Visserligen kom hon aldrig längre än att ligga i min säng (under mitt vakande öga) med marsvinsburen någon meter därifrån. Då hade marsvinen gallerbur, så hon hade knappast kunnat ta sig in till dem även om hon velat. Jag tror det kommer gå bra, enklast är nog om marsvinen är vuxna och katten en unge - då växer ju katten upp med marsvinen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

Alla mina katter är snälla mot marsvinen och det fungerar bra =)

zandrisen
0

Tack så mycket för alla tips.. nu blir de bara till att bygga buren lite säkrare och sen hämta katten :) tack igen

godisgrisen
0

Det brukar gå jättebra. Jag har galler för bara för säkerhetsskull. För ibland kan min ena katt tassa lite lekfullt på marsvinen men de ser inte marsvinen som byten. Marsvinen bryr sig inte så mycket om katterna alls.

Lusthan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har fyra väldigt nyfikna katter. Marsvinen bor i gallerbur och skiter fullständigt i katterna som om man inte passar de stoppar in tassarna och norpar lite hö. Ibland har de petat lite på marsvinen också men de kommer ju alltid undan.

Jag låter aldrig katterna vara ensamma med marsvinen utan de får alltid vara instängda på nätterna och när vi är borta.

Jag är inte så orolig för att katterna kommer göra marsvinen illa trots att de ibland ertappas med tassen i buren då det är höet de är mest ute efter. Sen är det ju såklart kul att titta på när grisarna kör racer där i buren men sitter de mest och tittar.

En av kissarna verkar dock vara på väg att lära sig hur man öppnar buren. Inte alls särskilt roligt. Jag hoppas hon slutar med det.

Annars går det väl bra. Vi har massor med hö på golvet dock eftersom katterna tar ur det ur buren hela tiden…

zandrisen
0

#11 Vilken söt bild :) Tack för alla svar och nu tror jag att jag köper en stor galler bur istället så katten säkert inte kan komma in till Grisarna

Lusthan
0

Javisst är hon söt katten, hon är knäpp. La sig på de när jag hade de i knä en gång och gosade med de. Grisarna vill bygga bo i hennes mysiga päls, hon är dock väldigt skeptisk emot det…

Mitt tips är att du tänker till när det gäller buren i alla fall och ställ inte gärna upp den på något ifall katterna gillar att hoppa upp och titta för då är risken att grisarna hamnar på golvet. Jag råkade ut för det en gång när jag hade möss. Lite jobbigt att städa klockan tre på natten tyckte jag. Mössen mådde fint men det var lite jobbigt. En av mina möss blev biten i svansen och dog några dagar senare dessutom. Något sådan intresse har dock inte mina katter av marsvinen än så länge. De sitter och tittar, äter lite hö, stoppar in tassen och klappar på grisarna när de sitter där och tuggar hö. Grisarna bryr sig inte, tittar på katterna och fortsätter äta hö… Mysko relation måste jag säga att de har.