Hus i bokhyllebur
En fråga till er som har bokhyllebur eller någon annan bur utan galler;
Hurdana hus har ni åt era marsvin? Klättrar inte marsvinen upp på husen och sen vidare över burkanten? Eller är husen så låga att de inte kan hoppa över kanten? Eller så höga att de överhuvudtaget inte kommer upp dit? Just nu har jag gallerburar, men funderar på att någon gång bygga en egen bur. Som bas skulle jag antingen använda en träsäng eller mitt skrivbord (skriver ändå oftast på golvet, hehe) och så skulle jag bygga ca 30 cm hög kant. Problemet är det att mina marsvin tycker om att vara uppe på sina hus plus att de är väldigt nyfikna av sig, och jag skulle vara livrädd för att de skulle hoppa eller trilla över kanten! Så hur har ni löst det? Placerat huset längs med den kant som är mot husväggen…? Berätta! :)

Mina marsvin hoppar inte över. Dem vågar nog inte hoppa(och är smarta nog), det som finns på andra sidan kan vara mycket hemskt. Dessutom brukar jag inte ha hus mot väggen, dom står mer i mitten :)
Tycker att det låter väldigt smart av dig att dumpa gallerburarna, bokhylleburar är jättebra och smidiga, jag känner att jag har fått bättre kontakt med mina grispojkar :D

Jag har hus i killarnas bokhyllebur som de hoppar upp på. De vill dock inte hoppa ut även om de står mot kanten. Beror lite på marsvinet. Kanten är 30cm så jag vill ju att de ska kunna se ut lite också. Tjejernas kanter är högre men där har jag satt galler på framsidan istället, men det är för att ena honan inte ska ta sig ut. Hon älskar nämligen att ta sig ut från saker, att hoppa 30 cm tycker inte hon är nå problem så jag brukar även ha galler på. Men de ser ju ut genom gallret på framsidan nu istället.
Äldre marsvin brukar nog inte hoppa lika mycket, och marsvin brukar gilla att vara i sin bur. T.ex min ena hane Baileys hoppade in i bokhylleburen från golvet (han var bara 1 månad och 30 cm hoppade han, han brås nog på sin mamma!) men han vill inte hoppa ut från den. Det beror lite på marsvinet helt enkelt. Har du unga marsvin?
Mina marsvin har aldrig visat tendens att försöka ta sig ur buren :) Men jag har aldrig placerat något hus intill burkanten som är mot golvet, eftersom jag inte vill ta risken (burarna står upphöjda från golvet så det skulle bli ett rätt högt fall). Om ett hus står alldeles intill är det bara någon cm till kanten, bara att kliva över liksom. Jag har båda mina burar (som sitter ihop) mot väggen, mot den sidan står husen.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har mina hus antingen i mitten eller mot en vägg. Undantag är Magic och Wonders hus, de är aldrig uppe på det och använder det bara som toalett så det står i en hörna.
Min bur står mot en vägg, så jag har huset på den sidan av buren. De kan inte hoppa ut :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.