Fall från hög höjd - panik!
Jag kan knappt tro vad som hänt de senaste dagarna… vill inte tro att det är sant.
Det finns en lång version(nej, jag kallar inte den här versionen lång) av efterföljande historia, och den kan ni läsa på min blogg HÄR. Här på forumet ska jag försöka vara så saklig som möjligt, så att jag kan få hjälp fortare(det tar ju tid att läsa en lång text).
För någon dag sen hände något fruktansvärt. Medan jag sov över hos min pojkvän hoppade min ena marsvinsgrabb Cinnober ut ur min hemmabyggda bur. Det var med nöd och näppe som min brorsa lyckades fånga honom(han hade väckts av marsvinens stoj och kom in i rummet i precis rätt tid). Han klarade sig oskadd, men var fullständigt skräckslagen. I buren satt burkompisen Dianthus kvar, också han komplett vettskrämd, men han verkade köra med taktiken att spela död istället. Cinnober fick spendera natten i transportburen och ingen av dem åt mer än gurka under natten/morgonen.
När jag kom hem så undersökte jag de båda och kom fram till att de var kärnfriska. Så orsaken till att han hoppade ut ur buren var fortfarande olöst. De kom jättebra överens när jag satte ihop dem utanför buren, så sent på kvällen beslöt jag mig för att sätta ihop dem i buren också. Jag satte först ner Dianthus, som lite vaksamt smög över till boet för att kura. Sen släppte jag ner Cinnober. Det skulle jag aldrig ha gjort. Han betedde sig på ett sätt jag aldrig sett på maken till tidigare. Han satt stilla och nosade ett par sekunder kanske, sedan blev han alldeles tokig och började vilt springa till ena sidan av buren. Det var som att han tog sats. Det gick så snabbt. Sedan sprang han och kastade sig över burkanten(som är 20cm hög ovan spånet).
Tyvärr saknar jag samma reflexer som min bror(en f.d. framgångsrik hockeymålvakt), så jag hann inte fånga Cinno i fallet. Så han föll ner på marken, 1 m ner och 1 m bort från buren.
Jag fick total panik. Började gråta och hysteriskt mässa "nej, nej, nej". Skrek efter mamma trots att jag visste att hon inte var där. Han sprang på stället några sekunder(han halkade eftersom han inte kunde få fäste i golvet i den hastigheten han ville springa) innan jag fick fatt i honom. När jag fick fast honom pep han som tokig, förmodligen av rädsla, för att han trodde att jag var ett rovdjur. Men det förstod jag inte då, utan jag trodde att han hade ont och till och med var döende. Lyckligtvis verkar han inte ha brutit något, utan enbart stukat sig på sin höjd. Sen vet man ju inte om inre skador dock… min stackars, stackars pojke.
Men nu till den stora frågan… VAD kan ha orsakat detta?
Det är INTE pga att han är fysiskt sjuk. Det är INTE pga att han är ilsken på sin kompis.
De alternativen jag kommit fram till är:
- Att höet luktar rovdjur(ev. en orm har vistats däri?)
- Att han drabbats av någon psykisk sjukdom, ett fel på hjärnan.
- Spöken? :-S
Annars har jag slut på idéer. Hur troliga är dessa, tror ni? Har någon en annan teori?
Och mest av allt undrar jag om någon någonsin erfarit något liknande? Jag själv har aldrig hört talas om något liknande "fenomen".
Nu idag såg jag att han slagit ut övre framtänderna(eller ja, en bruten tand sitter kvar, löst). Han är jättesårig i övre delen av munnen. Kan ett marsvins tänder växa ut även om roten slagits ut? För det är det jag befarar har hänt med den ena framtanden. Tandköttet ser jättekonstigt ut där.. bilder kommer senare.
Tips på "mirakelstödmat" man kan göra själv? Sådan som marsvinen tycker om samtidigt som de får näring av den? Imorgon ska vi köpa Critical Care, så jag behöver bara en snabb, tillfällig lösning. Han äter åtminstone hö och persilja själv. Så himla synd att det inte är sommar, då hade han kunnat äta gräs också.
Sen undrar jag hur mycket vatten ett marsvin som blir stödmatat behöver? Har bara lyckats få i honom 3 ml hittills. Han är lite motsträvig… men pigg i alla fall, vilket jag är otroligt glad över! Jag vill nästan gråta av lycka över det. :'-) Men det är fortfarande osäkert om han kommer klara sig… inre skador finns det fortfarande risk för.
Om vi kan få veterinärtid ska vi till veterinären redan imorgon. Hoppas, hoppas, hoppas att min lilla älskade marsvinstok kommer att bli bra igen.
Jag är så orolig.
Nu ska jag snabbt flytta ut den förra buren så att den kan saneras. De ska få en 120x60 gallerbur istället. Om den hemmabyggda buren någonsin ska användas igen ska de åtminstone få bo på golvet… jag tänker inte riskera att samma sak händer igen. Usch, vilken katastrof… snälla, hjälp mig, någon. Jag vet inte vad jag tar mig till ifall min älskling inte klarar sig.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Ojojoj!
Vilken otur du har, jag har aldrig heller hört om något liknande.
Jag tycker att det låter som att han "mår bra" och bara behöver specialmat tills tänderna växer ut och fungerar som de ska. Om han gillar gröt skulle jag prova med vetekli/havrekli och havregrädde, det är bra för gödning. Men han kanske inte kan få in det i munnen pga tänderna? Annars är det väl fortimel, barnmatspuré som kan fungera. Jag skulle också ge gurka om jag var orolig att han inte dricker.
Vad det kan bero på?
Av dina alternativ skulle jag klart gissa på psykisk störning, att det liksom "går troll" i honom :/ Det kan liksom vara en fix idé också. Men jag tror tyvärr på en hjärnskada :( Jag hade en kanin en gång som i bland sprang in i eller hoppade rakt in i väggar (inte pga nedsatt syn) och han kunde bli helt galen, han tror jag hade en psykisk störning.
Att höet luktar rovdjur tror jag INTE på, marsvin brukar ju inte heller fly när de blir livrädda för rovdjur, deras försvar är ju att ligga HELT stilla. Spöken tror jag inte på :)

Tänderna växer ut igen även om dom slagit ut dom, det går relativt snabbt, men man får hålla koll på dom lite så bettet blir korrekt när dom växer ut och ge grönsaker i små bitar.
Läste på din blogg, stackars Cinno :(
Det låter verkligen helskumt alltihop, jag har bara sett ett marsvin slänga sig/hoppa i ren panik men då hade Greta en aggressiv Wilma i rumpan och dom satt i kompostgallerhage så hon trillade inte över någon kant.
Prova att så havregräs, jag har själv aldrig lyckats eftersom jag inte klarar av att vattna regelbundet/ dränker havren. Men det borde ju vara lätt och gott att få i sig.
Jag håller tummarna för att det inte är något allvarligt fel på Cinno.
Hanna
#1 Men Dianthus låg ju helt stilla och "spelade död". Cinnober har alltid varit den lite mer pigga, springiga typen. Det kan inte tänka sig att de bara reagerade på olika sätt? Fast samtidigt kan det bero på att Dinno blev rädd för sin rumskompis beteende i och för sig…
Usch, hoppas verkligen inte på hjärnskada 
#2 Puh! Tur det i alla fall.
#3 Ja, visst är det konstigt! Jag kan bara inte fatta det! :-(
Hm, ska försöka så havregräs då. Hur snabbt växer det upp? Finns det några slags frön man köper då eller?
Usch då :-( Stackars liten.
Vet tyvärr inte vad som kan ha fått honom att bli så rädd att han kastar sig handlöst, enda gångerna jag varit med om sådant är när de slagits.
Däremot borde det inte vara något problem med tänderna, de brukar växa ut på ett par veckor. När mina slagit ut tänderna brukar jag klippa höet och grönsakerna till ca 1,5cm, då få de in det i munnen utan att behöva framtänderna. Såren runt munnen är troligtvis att han har bitit sig i läpparna.
Tror inte du behöver vara orolig för inre skador heller (fast helt säker kan man aldrig vara :-(). Men jag hade en hane som kom på att om man knuffade i väggen bakom ikealådan gick det att klämma sig igenom. En dag när jag höll på att städa buren under honom (hade inte kommit på hur han gjorde) så såg jag när han knuffade ut buren, hann bara skrika stopp (som om han hade lyssnat) innan jag såg att han föll, över en meter rätt ner i en mdf-skiva. Jag hörde ett rejält kras och tänkte bara NEJ! där gick nacken, bara vände för att gå, klarade inte se honom. Och så bara reser han sig som om inget hänt! Det var tänderna som krasade! Slutsats: Robin föll rakt på nosen ner i stenhårt golv över en meter längre ner, hela ryggen kröktes. Han var som vanligt efter ett par minuter. Tog ca 2-3 veckor så var tänderna som vanligt också.
Vi håller tummarna!
#4 - Jag vet inte hur snabbt det växer, en vecka? Helhavre tror jag är lättast att så, annars finn ju kattgräs men det är bra mycket dyrare.
Hanna
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men vill bara säga att jag hoppas det löser sig för er. När min ena nyligen matvägrade en vecka och var dålig så matade vi med bland annat provivajuice mixat med kligröt som jag gjorde väldigt rinnig och fick in i en spruta. Sen försökte vi få henne att äta det godaste ho n visste i henens fall gurka och tomat. Gav också hövatten i spruta samt medel från veterinären.

Usch va hemskt, hoppas verkligen att allt ordnar sig.
Har sått havregräs, tar ca en vecka (efter att den har börjat gro) att bli ca 10-15cm.
Havregräs går bra att göra i en låda med spån, helhavre är det jag har använt, dränk allt rejält med vatten. Inom någon dag har du gräs :-)
Usch vilken hemsk upplevelse! Det låter så otroligt skumt, tyvärr har jag ingen aning om vad som kan ha orsakat det. Har aldrig varit med om något liknande!
#3 Helt otroligt att du lyckats dränka fröna! Jag hade gjort i ordning en låda med lagom mycket vatten och åkte bort en vecka. Under tiden fyllde min 6-åriga lillebror hela lådan med vatten (ca 8 cm) och det växte så fint ändå :-)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#10 - Jadu, det krävs lite träning ;) Min kära mor har lärt mig allt hon kan om att dränka och torka ut växter under min uppväxt.
Hanna

Jag har varit med om en liknande sak en gång. En hona flög plötsligt ut ur buren, hon verkade oskadd när jag kände igenom henne så jag satte tillbaka henne i buren varpå hon i panik rusar runt i buren och sedan flyger över kanten igen men som tur var lyckades jag fånga henne då. Det var som om hon var livrädd för att komma ner i buren igen. Burkompisen bara satt och tryckte under ett hus. Jag satt med henne i knät länge och klappade och pratade lugnande med henne tills hon verkade ha lugnat ner sig. Därefter satte jag ner buren på golvet för säkerhets skull men det blev inga fler panikattacker igen. Jag har inte heller någon aning om vad som orsakade rädslan från början men sedan dess har det inte hänt igen iaf.
Kanske inte så mycket till hjälp men ville iaf berätta så att du inte känner dig helt ensam i situationen. Jag tror verkligen inte att Cinno har fått ngt hjärnskada eller psykisk störning bara sådär utan att han helt enkelt har blivit väldigt rädd för någonting. Jag har upplevt samma sorts beteende (springer i panik) några gånger när jag har ställt in ett nytt hus eller någon annan ny inredning i en bur medan marsvinen var kvar i buren.
Det jag funderar på är vad som har försiggått innan han flög ur buren första gången, de måste ju ha levt om rejält om din bror vaknade?
Du har alltså nyss satt ihop dom 2 marsvinen?
Eftersom du skriver att det andra marsvinet satt och spelade "död", så tror jag faktiskt på att dom bråkat med varandra och att dom inte kom ifrån varandra så det resultera i att den andra spelade död och den andra valde flykten. Kan självklart ha fel. Men så gjorde Konrad när han blev attackerad i buren och inte kom ut hittade honom ståendes helt still rörde inte en fena ens när jag öppnade buren. Han kunde helt enkelt inte fly så han spela död.
Men dom kan ju också ha blivit ordentligt skrämda av något, jag tror inte han har någon hjärnskada.
Hoppas det går bra med honom iallafall!
#5 Oj då, vilken historia! Marsvin kanske klarar mer än vi oroliga marsvinsägare tror. Det verkar så av vad jag erfarit nu också…
För ett par timmar sen satte jag ner Cinno och Dinno i 120x60 gallerburen och de mår väldigt bra där. Cinnober rör och beter sig helt normalt, så det rör sig nog inte om några inre skador trots allt, du har nog rätt. Något veterinärbesök känns inte aktuellt längre, men jag avvaktar och ser..
#7 Vad tyckte hon om provivajuice + kligröt då?#8-9 Åh, det låter ju väldans bra! Jag får inskaffa helhavre imorgon.**
#12** Skönt att höra att jag inte är ensam om erfarenheten! Jag känner mig mycket lugnare nu.
Jag undrar också vad som hände innan han hoppade ur buren. Synd att jag inte var hemma innan/när det hände! Jag antar att han blev väldigt rädd för något i buren. Det är väl det mest logiska, eftersom han inte har betett sig så konstigt mer än de där två gångerna han hoppade ur buren(bör utesluta psykisk störning) och nu fick de samma typ av hö i nya buren, och inte reagerar de på det.
Vet dock inte vad de skulle kunna ha blivit skrämda av… fast, när jag tänker efter… tror att mamma nämnde något om att vattenflaskan ramlat ner(har en lite ostadig vattenflaskelösning just nu). Kanske är den boven i dramat? Den kan ju till och med ha ramlat ner på Cinnober. Dock var den tom. Kan något så litet skrämma upp marsvinen, tro?
Och anledningen till att vattenflaskan föll ner kan ju ha varit att de faktiskt stökade så att min brorsa vaknade(hans säng står precis på andra sidan väggen mot marsvinen och den väggen är ganska tunn), och råkade slå ner flaskan i tjafset. Vet att de flyttat runt mysrullen över hela buren åtminstone, det kan vara "dunsarna" som min brorsa beskrev för mig.
Jag bara spekulerar nu, men det låter ju i alla fall mer logiskt än de tidigare alternativen.
#13 Mja, det var igår jag satte ihop marsvinen. De satt där kanske en halv timme och verkade trivas mycket bra med varandra. Satt i transportburar bredvid varandra sen också och pratade. Jag tycker inte att de verkar ha haft något jättestort tjafs som skulle resultera i att den ena av dem flyger över kanten.
Jag hade en ganska stor bur för de två grisarna(157x67) när det hände, så plats att fly till tycker jag nog att de hade. De har ju aldrig haft några liknande allvarliga bråk tidigare, trots att de förut bodde(och nu igen bor) i en 120x60 bur. De är inte heller skadade på minsta sätt, vad jag kan se.
Så att allt beror på bråk känns osannolikt… men man vet ju aldrig.
Fast problemen är inte över riktigt än… jag plockade upp Cinno ur buren nyss, för jag tyckte att det knastrade mycket från honom(hans mun rättare sagt). Och när jag kollade in i munnen… så fanns det inga övre framtänder där över huvud taget! Han måste ha ätit upp sin lösa övre framtand nu. :-( Jaja, den var ju inget bra att ha ändå. Måste bara ha gjort ont att använda.
Men tänderna växer väl ut ändå? Fastän han helt verkar sakna övre framtänder?
Jag är förvånad över att han fortfarande kan äta hö…. undrar vad för teknik han använder egentligen.
Det blir nog ett veterinärbesök trots allt.. hans nedre framtänder måste klippas ner då de har blivit väldigt långa och jag vågar inte göra det själv. De växte till sig redan när han bröt av tänderna för bara ca 1½vecka sen och nu tror jag verkligen inte att det är bra om han har långa nedre tänder, då han saknar sätt att slipa ner dem öht.
Min stackars lilla otursgris!
När mitt marsvin bröt av båda sina framtänder såg det också ut som att det inte fanns några tänder kvar , alltså att rötter och allt var borta, men på bara ett par dagar började man se vita små risgryn titta fram, och de växte ut helt på ngn vecka. Jag klippte försiktigt de långa nedre tänderna med en liten nagelsax och det gick jättebra fast det kändes lite nervöst….
Under tiden som halvt tandlös gav jag henne mosade/mixade grönsaker och uppblött pellets, kligröt och hövatten. I början gav jag henne med spruta och från mina fingrar, men sen åt hon själv från fat.

#15 Dom tuggar ju maten med kindtänderna, så får han bara in höet i munnen så funkar det ju. Tänderna brukar växa ut igen jättesnabbt.

Marsvin är väldigt känsliga för ljud - även sådant ljud som vi inte kan uppfatta. Det låter ju mer troligt att de har blivit skrämda. Mina fick "spelet" när en pet-flaska började "gnälla" efter att jag hade satt på korken - ett sådant där pysande/tjutande ljud. Jag har mina marsvin i ett särskilt marsvinshus där jag saknar vatten, och har därför pet-flaskor som jag forslar vatten i. ALLA blev skogstokiga, och jag tror att de skrämde upp varandra faktiskt. Det tog ett bra tag med mycket "morrande" innan de började äta och lugna ner sig igen…
Idag var jag iväg till veterinären för att slipa ner Cinnos tänder(ej klippa, veterinären sa att det kunde göra sprickor). Det gick väldigt bra. :-) Han verkar må bra, utöver att han har lite svårt att äta pga sin avsaknad av övre framtänder. Han vägdes på kliniken också. Han väger 930g nu, 60g mindre än han vägde för fyra dagar sen… inte bra. Jag ska koka ihop några olika gröter ikväll.
Vi ska på återbesök om ett par veckor, för ev. andra slipning.
#16 Jo, jag märkte att han visst hade lite av tänderna kvar idag. Veterinären visade och visst kunde man se liite vitt sticka fram. :-) Rötterna går mycket högre än man tror.
Visste inte att man kan blöta upp pellets? Hur populärt var det?
#18 Ja, det låter troligare att det är något litet ljud som skrämt dem.. konstigt att de reagerar på låga pysanden, men inte ex. ljudet av fotsteg eller knappande på tangentbord.
# 19 jag tror tänderna är tillbaka om två veckor. De växer ut fantastiskt fort. Kanske slipper du återbesöket.
Jag tror också de blivit skrämda av något ljud.
#20 Jo, jag vet, men veterinären sa att det finns en risk för att det finns en spricka längre uppåt tandroten, vilket innebär att tänderna kanske bryts av ännu en gång när den sprickan vuxit ut från tandköttet.
Men jag kanske har tur och slipper det :-)
#21 Jaha ja så kan det ju vara förståss.
Min son tappade ett marsvin som sprang över axeln på honom. Det var några år sedan så han var inte så lång då men han stod ju upp. Hon slog ut båda uppetänderna helt. Jag klippte neretänderna en gång bara, allt ordnade sig förvånandsvärt fort trots att det var ett ganska gammalt marsvin.
De uppblötta pelletsen var jättepopulärt faktiskt, hon smaskade i sig det snabbt. Men hon var inte så gammal då, bara några månader bara, och äldre marsvin ska ju inte ha pellets kom jag på. Men det kanske funkar ändå nu när det är viktigt att han får i sig så mkt näring som möjligt.
Hoppas det ordnar sig iaf, och det gör det säkert =)
Barnmatsburk med morotspure är jättebra och gör att de ökar i vikt, hövatten om han ej kan äta hö, och havregryn, torra eller blöta eller som gröt!
Lycka till!
Oj, vilken händelse! Jag har inte hört om något liknande…
Havremust ("havremjöl") blandat med vetegroddar och havredryck (+ askorbinsyra om han inte får i sig c-vitamin) är ett tips :) Kan han inte äta grönsaker är broccolipuré ett alternativ, även morotspuré är bra. Tänderna växer ut :)
Du kan inte fixa någon sorts kant av trästomme + kycklingnät att sätta runt buren? Kanske kan det vara en idé att sätta in lite extra gömställen också.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tack för mattipsen allihopa! Cinno har redan gått upp till 994g i vikt. Kligröten(gjord av vetegroddar, havre, kruskakli och havredryck) verkar ha gjort susen! Även på burkamraten, som gått upp ca 40g sen jag senast vägde honom. ;)
#25 Jo, jag funderar på att höja kanten på något sätt… vet inte riktigt vilket alternativ jag ska välja än. Ska nog ordna ett till gömställe, ja :-)