Förslag på inredning
Jag skriver denna tråd pga. att jag är i behov av lite råd och tips.
Jag har inte haft marsvin så jätte länge, ett halv år max. Så därför kan jag inte så jätte mycket om marsvin, men har läsd på enhel del här på iFokus, och så. Nu är det då så att jag har lite funderingar om deras inredning i buren.
Dom har en bur som är ca. 120 * 70 cm på två marsvin, alltså rätt så lagomt stort. Men nu till inredningen. Jag tycker att mina marsvin behöver något mer att göra och sysselsätta sig med. Just nu har dom väldigt tråkig bur, då dom har ett hus, hö och sånt bara. Känns så dumt och tråkigt, men det är ju sanningen. Håller på att bygga hus på ben, som dom kan springa igenom, och hoppa upp på, som jag ska ha där också. Men något mer, som är enkelt att göra, som marsvinen tycker är kul. Vore roligt med lite förslag på saker som jag kan tillverka på ett kick redan imorgon, och på sånt som tar ett tag att fixa, men allra hellst då sånt som går snabbt då jag hellst vill ha nya grejor till dom så snart som möjligt! :)
Rubrik redigerad av moderator.
Plaströr är roligt :) Köper du 1 meter avloppsrör eller så i någon byggvaruhandel och själv sågar isär dom får du betydligt mer för pengarna än om du köper färdiga rör i tex. djuraffären.
En hage kanska? Så kan dom komma ut på golvet om dom inte redan får det. Det räcker att du ställer ner den vanliga burinredningen lite huller om buller i hagen och på ett ögonblick har du underhållning för marsvinen i timmar framåt ;) Marsvin är inte speciellt svåra att roa, och det mesta är nytt och spännande :P
Hanna
Dom brukar få springa runt på mitt rum lite, medans jag städar burar, och sånt. Men när dom springer runt i hela rummer blir det ju lätt att dom gömmer sig under sängen eller gör sina behov överallt i rummet. Men använder man en hage borde det bli perfekt! Måste hitta något att göra hagen av bara.
Några andra tips som jag skulle kunna göra redan imorgon, utan att behöva handla någonting? Vill hellst att dom ska bli sysselsatta under tiden tills jag hittar någon riktigt bra och ny inredning. :)

Den här kan man bygga ihop flera med varann och göra större. Fast du kanske inte vill köpa, utan göra själv eller? Husdjursbutiken har annars jättebra marsvinshus, tunnlar, mysbäddar, matskålar & sånt.
Det spelar faktiskt inte så stor roll om jag köper eller inte. Dock skulle jag vilja ha någon lösning just nu, eftersom jag har rätt långt till närmaste djuraffär som säljer marsvinsprylar :)
Skulle vilja klicka hem den på en gång, men vet inte riktigt ännu. Någon som gjort någon liknande själv?:)
Hur gör ni med hö? Lägger ni det på golvet också? Dammsugarna brukar inte gilla hö! ;)
Jag gillar personligen inte dessa färgglada hagar. Syrran köpte en mindre modell till sina ökenråttor och för det första var kvalitén urusel, hakarna som ska hålla ihop hela hagen gick sönder :P Sedan upptäckte jag att mina marsvin inte stannar inuti den, det krävdes inte mycket för att få alltihop att rasa *s* Sedan tycker jag att priset ofta är rätt högt på dom.. Jag skulle hellre köpa kompostgaller och klippa ner i mindre bitar för att få ner kanthöjden, alternativt snickra ihop någon trä+hönsnäts-konstruktion.
Hanna
jo, vi har ju både hönsnät och trä. Skulle kunna kika om det fungerar :)
Mer förslag på saker att ha i buren! Det är ju trots allt där dom ska tillbringa sin mesta tid, :) alla förslag är välkommna!
Jag har två sådana gallerhagar, har haft dem i många år nu och de funkar perfekt. Lagom höga och enkla att vika ihop. Två stycken blir en inhägnad på ca 1,5*1,5 m om man sätter dem som en fyrkant. Man kan dessutom låta en vägg vara ena sidan så blir det ännu större. För att skydda golvet har jag en vaxduk, funkar bra det med :)
Som inredning tipsar jag om gnagarbro, medium eller/och large är lagom. Hus med tak och fyra ben är den konstruktion jag tycker bäst om, det blir skydd men ändå så att kan enkelt får upp grisarna. Avloppsrör som #1 tipsade om är kanonbra det med, brukar finnas i papp ibland också, som funkar lika bra.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag håller på att snickra ihop sånna tak med ben, på slöjden. Har länge tänkt gjort det, och har nu lyckas börja.
Sånna gnagarbroar finns väll på Arken också? Måste åka och handla lite inredning snart, :)