Roan men ändå inte
Jag har en hona som är stickelhårig, hennes bror var likadan. Hon ser verkligen roan ut men pappa var black/golden och mamma golden/black, bägge lite brindlade. Dock var farfar roan, kan pappan vara roan utan att det synts, alltså att han hade så lite vitt att jag inte kunde hitta det?
Vet inte vad mamman hade bakom sig. Pappan är E: black/golden roan U: white/buff/black (lite brindlad) EE: lilac/golden/white EU: golden/black roan. Mer vet jag inte.
Lilly ser ut såhär! Vilken färg är hon? Var ljusgrå när hon föddes. Zobel? Brunzobel? Något annat?
Ska ta nya bilder, hon är mer stickelhårig på andra sidan.
Kom på en sak också, varken Lilly eller brodern har något rött alls. Det borde väl tyda på Zobel? Med tanke på att både mamma och pappa var mycket röda

Magpie!
Vet inte riktigt vad du menar med rött… Förklara gärna :).
Har funderat på Magpie men det är bara pettisar hela vägen. Och eftersom farfar var roan… Fast roan kan ju inte hoppa en generation men jag tänkte om han var så lite vit att det inte syntes, kommer faktiskt inte ihåg om han hade vitt på någon tå eller inte
Med rött menar jag att både mamman och pappan var golden, om grisen är zobel ska de inte kunna ha någon röd färg om jag fattat rätt
Zobel magpie gissar jag.
Men var kommer magpien ifrån då :-S
Jag vet ju inte om det är magpie men silvergenen som bleker det röda kan nog ligga där och gömma sig för att plötsligt visa sig… det är ju inte ett dominant anlag.
Zobel borde hon hur som helst vara då inget rött är synligt och hon föddes ljusgrå. Jag tror att det är zobel och inte brunzobel för då är ögonen röda och de djuren är mycket ljusare än din.
Black magpie är inga konstigheter utan genetiskt kan man säga att de är en silveragouti/white som saknar agoutianlag. En zobel magpie är en zobelagouti/white utan agoutianlag. Jagtycker också att zobel magpie låter rimligt om hon var ljusare vid födseln.
Jo, men var kommer själva magpie fläckningen ifrån?
Har också hört av en (hon sa att du Ida berättat detta) zobel föds som choklad och är helt omöjlig att skilja från en genetisk choklad, de kunde också ha rött :-S Hon sa om de var gråa vid födseln kunde de inte vara zobel

Jag tror faktiskt att brindle och magpie är i princip samma anlag, bara olika färg på marsvinen. Så om föräldrarna var lite brindlade som du säger, så är det ju högst troligt att det är just magpie du har att göra med. Brindle - golden och svart, magpie - vitt och svart.
Magpie fläckningen är ju inte vanlig vitfläckighet. En black magpie är fläckig i svart och rött som är nerblekt till vitt genom en silvergen. Det är därför magpie blir rutiga som en black/golden och inte tecknade på liknande sätt som en dutch med vita tassar, bläs och vitt oftast över skuldrorna.
Zobel föds ljusa och mörknar, ofta är de ganska bruna men varierar mycket i färg har jag förstått. Vissa är mycket lika choklad och svåra att skilja från dem men det är inte omöjligt. Jag håller på att lära mig detta det är bra att kunna när jag föder upp magpie i både svart och choklad och det dyker upp zobel i mina kullar ibland. I min första magpie kull blev det två svarta och två zobel som jag trodde var choklad och felaktigt reggade som det. Nu skulle jag ha sett det…
Jag tror inte zobel kan vara kallt grå som grey men lite brun/grå är de allt så det beror nog på vad man vill kalla färgen.
Nej de kan inte ha rött.
Ok, då är hon kanske magpie iallafall… Är bara så konfunderad eftersom farfar var roan. De kan ju vara dolda men då är grisen vit. Men kan de vara så lite roan att de kanske bara har en vit tå?
Visserligen spelar det ingen roll för Lilly ska ändå inte avlas på, men det är kul att veta :-)
Att zobel är omöjliga att skilja från choklad som nyfödda har jag svårt att tro att jag sagt. Möjligen att de i vissa fall kan vara nästan omöjliga. :) Helt kalla i färgen, alltså riktigt grå har jag mycket svårt att tänka mig att en zobel kan vara. Det är ju knappt att man ser några self grey eller lilac som är riktigt grå utan brun ton. Däremot är zoblar ofta chokladaktiga men med en varierande grå ton. Men de varierar verkligen massor. Däremot är det typiskt att de ändrar färg under uppväxten.
Att en zobel kan ha röda fläckar har jag definitivt aldrig sagt utan då har någon missuppfattat.
En roan kan ha väldigt mycket vitt, faktiskt så mycket att det blir "falsk" de white. De kan också ha väldigt lite teckning, men bara en vit tå har jag aldrig hört om.
#12 Ok, hon sa att du absolut hade sagt det när jag sa att zobel inte kunde ha rött, menmen inget att bry sig om :-) Säkert ett missförstånd.
Jag har haft white dalmation och himalaya dalmation, de är jobbiga :-) Godisgrisen du har väl en vit magpie också?
Men då borde hon inte vara roan, var ett bra tag sedan jag såg pappan men jag kan inte komma ihåg något vitt.
Men var kommer zobel ifrån då? Det är recessivt har jag förstått.
Blev rätt paff när ungarna kom. För mig var det bl/go+go/bl=bl/go. Snacka om att jag gapade när jag hittade ungarna :-D
Japp Zezima är dew med black magpie föräldrar så fick jag Luna också hon är såld till Arinah. Ska jag vara helt ärlig vet jag inte genkoden på dessa vita men de är bärare av rutanlagen. Zezima fick nyligen sin första kull med en blackmagpie hane det blev två söta blackmagpie barn.
Zobel jadu nu känner jag mig lite för osäker för att våga mig på en förklaring… Ida är du vaken?
En de white från magpieparning är inte mindre de white eller mer magpie än någon annan de white. Det som möjligen gör dem användbara är att de bär på modifierare som hjälper till att få rutorna rätt. Men de är inte på något vis dolda magpie eller så. Det har bara råkat bli så att anlaget för enfärgat (e) fastnat i magpielinjerna.
Zobel är en kombination av ett himalaya-anlag och ett silveranlag. Så de kommer från en kombination av föräldrarnas gener.
#15 Ok, men vad är silveranlag?
Hur skulle vi klara oss utan dig Ida?
Ja just ja så var det ju med zobeln.
Ja jag hade en känsla av att det var fel att kalla henne rutbärare, så jag envisas att kalla henne dew efter magpie föräldrar. Rutfixnings modifieraren funkade okej på Zezimas son iallafall…
Tydligen ska dessa vita ge bra magpies enligt de engelska uppfödarna.
#15 Silveranlag är cr. Det är den genen som ger silveragouti, magpie, de white m.m.
#16 De engelska uppfödarna har ofta väldigt mycket idéer om vilka avelsdjur som är bäst men hrm… mindre genetikkunskaper om man säger så. Det finns hur mycket "intressanta" myter/åsikter som helst.