Himalaya mindre?
Jag har hört att himalayaungarna är mycket mindre och växer långsammare än vanliga marsvin, stämmer det? Vad beror det på i så fall?
Har också hört det om satiner men det har inte jag märkt av alls, likaså att de har lägre födelsevikt, men inte heller det har jag märkt på mina.
Jag undrar varför himalaya inte får svarta fötter och nos om de bor varmt?`=)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

#1 Ingen aning, men jag har också hört det, fast det beror ju på vad som menas med varmt. Dom flesta marsvin har väl normal rumstemperatur och nog får dom ju mörk nos och tassar ändå. Visst är det så att himalayaungar föds vita och sen mörknar.
#1-2 Jag köpte en himalayahona för några månader sedan. Hon har en vit fläck på nosen (som man först inte såg, men hon var helt vit i ansiktet). Nu ser man tydliga sotade områden runt trynet på henne. Jag tror det är därför jag ofta får sotade djur, för att de går så pass mycket svalare än andra marsvin.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

#3 Jag har också haft en himalayahona (tror hon var choklad himalaya) Tog över henne när hon var ca 1½ år och då var hon ju mörk på nos tassar och öron. Hon hade bott i vanlig rumstemperatur hela sitt liv. Men dom som hade henne trodde ju att dom hade köpt en vit marsvinsunge, men sen blev hon ju helt annorlunda, även på kroppen fick hon en lite gulare färg.
#4 Jag menade inte att de inte kan bli mörkare i rumstemp, bara att det blir tydligare/snabbare ju kyligare det är =)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

#5 OK, jag förstår=)
Himalayamarsvin har inga problem som gör dem mindre. Det är faktiskt inte ens en myt som jag hört förut. Sant är det i varje fall inte. :) Sen är det ju till viss del ärftligt med kullstorlek och födelsevikt, så olika linjer har i genomsnitt olika vikt på ungarna. Hur det står til med renavlade nonself himlaya vet jag inte, men det hänger i varje fall inte hop med himalaya-anlaget.
Himalayagenen gör två saker när det finns i dubbel uppsättning. Den bleker allt rött pigment till vitt, alltså är minsta röda strå omöjligt på en himalaya. Dessutom gör den att det svarta pigmentet blir köldkänsligt, d.v.s. det kan bara bildas vid lägre temperatur. De svalaste delarna på marsvinet = tassar, nos och öron, blir därför mörka.
#7 Hur menar du med "bara bildas vid lägre temperatur"? Vad är lägre temperatur iså fall? Kan en himmis inte bli mörkare om de bor i vanlig rumstemperatur (20-25 grader)?

#7 Då förstår jag precis, tassar, nos, öron är ju ofta svala på marsvin, så då är det därför dom är mörka just där, har alltså inte direklt att göra med vilken temperatur dom vistas i, även om det kanske också spelar in lite.
Siameskatter och rysstecknade kaniner bygger på samma sak. Gamla skruttiga siameskatter som har svårt att hålla värmen blir nästan helt mörkbruna. Så blir de säkert också om de bor ute i kylan.
#7 Ok. Hörde det när jag tittade på en himiunge. Den vägde en bra bit under 300g vid 5veckor men uppfödaren sa att den var ovanligt stor och knubbig för en himalaya (man kunde känna nästan alla benknotor :-(

#11 han var tillochmed 6veckor!
Jag vet som sagt inte hur nonself himalaya-linjerna funkar. Vissa linjer får många, små ungar. Vissa får stora och få ungar. Vissa växer långsamt och andra växer snabbt. I varje fall så är det inget konstigt med själva anlaget.
Färgen påverkas definitivt av temperaturen som de bor i. Exakt vid vika grader och så har jag ingen aning om, men pälsen som bildas på sommaren (och alltså syns på hösten) är ljusare än den som bildas på vintern. m två uppfödare har samma linjer men en har dem i lägenhet och den andra i uthuset så är djruen som bor svalare mörkare. Sen påverkas teckningen förstås en massa av generna också.
#13 Då är jag med! :)

Visst kan himmisar få riktigt hyffsad teckning även om de lever i rumstemperatur. På bilden är det en himmishona som jag hämtade för ett par veckor sedan av en köpare vars barn tröttnat på marsvinen. Hon har varit inomhus och jag är faktiskt förvånad över att hon hade så fin teckning. På öronen kan man se att de inte är svarta ända in till fästet och hon är inte helt svart i smuten, utan det drar lite åt brunt.

Bakbenen är väl där det märks mest att hon haft det varmt och gott. De ska helst vara kolsvarta, även om det är det svårt nog om de bor lite kyligare.
Jag har haft en kull där ungarna inte var över 300 g vid 5 veckors ålder. Det var en kombination mellan en himmis och en svart, så alla de ungarna var svarta. Annars så har jag inte märkt någon anmärkningsvärd skillnad mot mina rexkullar. Jo, de brukar få fler ungar i kullen. Nu har jag inte haft så många kullar så man kan väl inte dra några veteskapliga från det, men jag har då aldrig ens hört att de skulle få klenare ungar förr.