Diskussion kring färger på marsvin
Jag för här över diskussionen som uppstod i anonnstråden "Säljes: Albin och Marwin" till denna tråd istället, då det kan vara ett intressant ämne att diskutera vidare och läsa om. Men samtidigt hör det ju inte till den ursprungliga annonstråden.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Linnet skrev:
Trodde att Albin var svart/vitroan, brorsan som jag hade var ju golden/vitroan, men svårt att se på bilden, man måste nog se pälsen på nära håll för att kunna avgöra det.
marsvin2008 skrev:
Nä Albin är ju grå/silver och vit. Hårstråna på endel ställen är både grå/silver och vit så därför agouti. Tror inte har han några svarta strån.
Linnet skrev:
Helt fel av mig, kom just på att roan ska ju ha färgat huvud och tassar och sen mixade hårstrån i resten av pälsen, så såg ju min kille ut och även hans dotter och hennes ena unge, ser ju ut så. Funderar bara hur han (Albin) kan ha fått röda ögon, silveragouti har väl möjligen rubinögon. Men det är så mycket konstiga färger på marsvin, så jag har aldrig riktigt kommit underfund med alla varianter.
marsvin2008 skrev:
Ja,a,du fråga inte mig… *visslar och ser bort*… Men röda är dem ju så. Jag hade en tråd en gång när någon uppfödare "ifrågasatte" hur det kunde blir så många olika varianter i just den kullen och skulle återkomma med bild men tror inte jag gjorde det, det var länge sedan nu.
Binajis skrev:
Det var nog jag! Är fortfarande nyfiken… :)
marsvin2008 skrev:
okej. Jag har en bild i min blogg: Bild på alla fyra kullsyskon

Binajis skrev:
Ja, har du sett! Påminner om en kull jag fick med en nonselfhona golden/white, en rexpojke creamagouti/cream och ett virveltroll i cream/white… mycket fascinerande! :-)
Linnet skrev:
_(med bifogad bild som hon kanske vill ladda upp igen?)
_Fast mamman måste ju vara roan, kollade bilden på din hemsida, ser ju ut att ha mixade hårstrån baktill och pappan golden/svart. Så det blev ju dina två då och min som var golden/vit roan och så den fjärde lilla tjejen som var helvit, men med mörka ögon.
(Till Binajis inlägg i #5:) Kan du förklara detta med Albins röda ögon?
Lägger in en bild på brorsan också, som tyvärr dog bara 6 månader gammal. Han blev jättedålig i magen och sen gick det fort. Men han hann ändå para sig med en av mina honor och i höstas fick jag ju tillbaka hans dotter som nu precis fått sin första kull.
Binajis skrev:
Jag tror Albin har rubinfärgade ögon och inte röda. De kan se röda ut men jämfört med en himalaya eller PE skulle man se en stor skillnad. Det är vad jag tror, jag är ingen expert. Däremot kan jag absolut tänka mig att Albin kan vara roan! Deras mamma, Hjördis, var det definitivt. Roaner kan se ut på många olika sätt :)
Linnet skrev:
Albin har absolut röda ögon, det är inte rubinögon, jag har könsbestämt hela kullen och sett honom flera gånger. Har haft en himalaya och det är samma röda ögon på Albin som på henne. Rubinögon är ju helt annorlunda, har haft flera med rubinögon och dom är ju mörkröda, fast även dom ser ofta lysande röda ut på bild.
OK, så roan kan se ut på flera olika sätt, men då ska han ju inte ha flerfärgade hårstrån utan mixade enfärgade grå och vita. Fast jag trodde ju först att min var nån slags agouti också, tills jag läste på lite och insåg att han var roan.
Inser att vi har kommit lite utanför tråden nu, men det är alltid intressant, detta med färger och genetik.
Binajis skrev:
Och de kan inte vara ovanligt ljusa…? Är de absolut röda har jag ingen aning.
Varför skulle han inte kunna vara agouti och roan? Har stött på många goldenagouti roaner framför allt. Jag säger som marsvin2008, han är snarare silveragouti än svart/vit. Och säkert roan med :)
Sorry för OT. Intressant, indeed!
Linnet skrev:
Jo givetvis kan han vara agouti och roan, men då måste nån av föräldrarna ha varit agouti, lite svårt att se på bilderna och jag minns inte att jag tyckte nån av dom var det, men det är länge sen jag såg dom och minnet är kort. Men jag håller med om detta med roan, det kan han absolut vara.
Ja, enligt vad jag minns, så är dom absolut röda, men vad säger du "marsvin 2008"??
Binajis skrev:
Vad jag vet måste inte föräldrarna vara agouti för att lämna det. Har fått en hel del kullar med agoutiungar efter föräldrar som har varit flerfärgade - dock utan agouti.
Linnet skrev:
OK, det stämmer säkert då, jag har aldrig själv fått agouti efter två icke-agouti föräldrar. Men då är han kanske goldenagouti roan då.
Jag, Creation, skrev(till Binajis inlägg i #13):
En av föräldrarna måste ha agoutianlaget, som är dominant. Antingen har minst en av föräldrarna agoutifärg som syns eller så har den ena föräldern bara rödgruppsfärg(dvs golden, buff, cream, vit eller de rödögda motsvarigheterna) och saknar agouti/svartgruppsfärg(ex. svart, choklad, grey, sepia och rödögda motsvarigheterna).
Idipidi skrev:
Det är definitivt ljusa rubinögon. Man ser t.o.m. på bilderna att de har en mörk kant. Riktigt röda ögon är nästan rosa, medan rubinögon kan variera från nästan mörka till röda med lite mörkare kant.
Mamman ser ut att ha varit golden/white/goldenagouti roan och pappan black/golden (eller brindle om man så vill). Om de ser bär på rätt anlag så kan det bli en hel färgpalett i en sån kull.
(Till Binajis inlägg i #13:) Antingen måste en av föräldrarna vara agouti, eller så måste en av föräldrarna vara enfärgad röd eller röd/vit. Med röd menar jag då vilken rödpigmentsfärg som helst, t.ex. golden, buff, white…
Binajis skrev(till mig, Creation, och idipidi):
Det köper jag! Absolut, en av föräldrarna har alltid haft en röd färg.
marsvin2008 skrev:
Jag ser att det är dags att lpocka fram kameran och fota lilla Albin noga. Återkommer med bilder de här måste ju "redas ut" *skrattar*
Daga trodde jag hade mörka ögon först men de är faktiskt röda, så hon är nog rubinögd. Albin har definitivt röda ögon men de är inte lika rosa som Signes är. Pälsen är både enfärgar och spräcklig…
Linnet skrev:
Ja du får fota eller kolla honom ordentligt, om han är roan, ska han ha agoutistrån och vita mixade på dom färgade partierna.
Rubinögon ser man ju ofta bara i vissa ljus, ibland kan dom se mörka ut.
marsvin2008 skrev:
Dagas ögon är rubin det vet jag nästan säkert för de syns bara på bild och i soljus typ.