Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2015 ggr
elin85
0

Hon vill inte äta hö....!?

Min dräktiga hona Clementine har tydligen fått för sig att hö inte är gott :/ Hon äter bara de tjocka kvistarna, kanske finns en eller två av dessa i varje hölass. Sedan går hon bara och nosar, tar ett strå i munnen, spottar ut och letar ett nytt. Biter av något strå här och där, letar, letar och letar ett bra strå. Sedan ger hon sig och går och lägger sig. Någon annan som varit med om något liknande? Vad kan det bero på? Alla andra marsvinen äter glatt av höet så det borde inte vara något fel på det.

Förutom hö äter hon allt. Hon skriker betydligt mer än vanligt efter grönsaker när vi öppnar kylskåpsdörren. Nu får hon fri tillgång på pellets eftersom hon inte äter hö. Vet inte vad jag ska göra :/

luneas
0

Är du helt säker på att hon äter upp grönsakerna och inte bara rotar runt bland dem? Jag har, vid flera tillfällen, varit med om högdräktiga honor som ser hungriga ut, beter sig som om de är hungriga och rotar runt bland grönsakerna, tar en bit och springer iväg med men sen blir det inte så mycket mer gjort. Hon går tillbaka till matskålen för att hämta en ny grönsaksbit osv. I mina fall har det förmodligen handlat om något form av svamp i munnen, inte den vanliga munsvampen utan något värre som gör att de ogärna vill ta något i munnen och tugga, det ser ut som om de får kväljningar när de ska tugga maten. Jag har som tur är inte förlorat någon hona i det här utan det har räckt att jag har stödmatat henne under resten av dräktigheten (eller tills hon kommer igång att äta själv igen, det har också hänt), sen när ungarna är födda brukar det lösa sig väldigt fort. Förmodligen blir kroppen överbelastad på något sätt när honan är högdräktig vilket leder till de här symptomen. Har skrivit om det i MM och fått en del feedback men ingen vet egentligen vad det är för något.

Om hon verkligen äter grönsaker så skulle jag inte vara alltför orolig. Det du kan göra är att ge henne Critical Care, det innehåller ju de fibrer som hon missar om hon vägrar äta hö.

elin85
0

#1 Tack för ditt svar :) Gav henne nu fri tillgång på pellets under natten och hon har ätit ½ dl oxbow performance. Hon äter iaf upp persilja och paprika i grönsaksväg och broccoli. Hon  äter även av morot och vitkål, men vet inte hur mycket av det. Däremot har hon slutat öka i vikt, därav min oro. Men det kanske ordnar sig om hon får performance i fri tillgång? Hon äter ju som sagt också de tjocka bruna kvistarna i höet och något strå slinker nog också ner då och då, men mest petar hon bara runt mer nosen, som att alla strån är oätbara :/ Räcker performane för hennes fiberbehov? Kan hon "leva på" grönsaker och performance de sista två veckorna?

Creation
0

#3 Säker på att det är hon och inte burkompisen som ätit upp pelletsen och allt då?
Jag har hört om marsvin som avlidit när de varit utan hö bara några få dagar, så får du henne inte att äta hö så tror jag nog att det är bäst att ge hövatten eller liknande. För säkerhets skull.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

godisgrisen
0

Jag skulle stödmata henne med Critical Care för säkerhets skull med tanke på att hon är dräktig.

elin85
0

#3 Jag är säker, pelletsen är på en övervåning som bara hon tar sig upp på, jag ser henne också ofta hoppa upp där och äta av den. Förstår faktiskt inte varför hon skulle avlida utan hö om hon äter annat? Det finns ju marsvin som aldrig ätit hö i hela sitt liv och överlever (i alla fall något år). Så dö tror jag inte hon gör.Hon äter ju dessutom något enstaka strå då och då…

#4 Men pellets innehåller väl också fibrer, speciellt oxbow performance väl? I övrigt verkar hon då inte påverkad. Vill inte gärna stödmata henne i onödan, för det är ju rätt stressande för henne…och stress och dräktiga är ju inte någon bra kombination, så jag ser helst att jag slipper det.

Abico
0

#5 - Den enda risken är ju att magen kraschar på henne om hon inte får något hö… Dessutom är ju hö en av de grejer som de äter dygnet runt, något som är extra viktigt att dräktiga honor gör så att de inte toxar.

Hanna 

elin85
0

#6 Kan man inte i så fall ge henne typ proviva för magen då? Om man säger att hon får i sig 20 höstrån om dagen borde inte det vara tillräckligt för att hålla igång magen? Det borde ju vara  lika mycket hö som hon skulle få i sig i hövatten..? Critical Care är ju för "sjuka" djur som inte kan tugga mat själva. Jag tänker som sagt fortfarande att det finns marsvin som aldrig ätit hö i hela sitt liv…

Det känns som konstigt att stressa henne genom att stödmata när hon ändå äter pellets, grönsaker och LITE hö. Jag kanske skulla prova byta hösort till något mer stickigt…(eftersom hon verkar föredra pinnarna).?

elin85
0

Provade nyss ge ett annat hö som jag tänkte som "dåligt" reservhö. Jättetjocka strån och pinnigt, det går verkligen hem hos henne, hon sitter och knaprar för fullt :D De andra nosar mest och undviker de tjockaste stråna, dessa väljer Clementin ut (!!??) Så knäppt! Hon uppför sig typ som en gravid kvinna som börjar äta peperoni till frukost istället för smörgåsar :P Det fina hö de vanligtvis äter glatt duger inte längre…haha

FeliciaS
0

Ojdå, det låter inte bra :/
Critical Care kan hon få, det ökar aptiten och innehåller livsviktiga fibrer.

#7 Fast ProViva innehåller bra tarmbakterier (vilka viss slags antibiotika kan slå ut), inte den typen av fibrer vilket är det marsvin måste ha.

#8 Låter toppen! :) Se till att hon har sådant att äta då.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus