Märkligt ljud?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
God morgon! Lät lite konstigt från marsvinsburen
. Skulle kunna vara sånt där "fågel ljud" Ja, ni vet.. Men det pysslar dom ju med ibland oxå. Så nja. Låter inte som det riktigt.. Det låter lite mer som en anka. Lite otäckt. Som om hon inte kan andas riktigt? Filma för att få med ljudet. Är mörk men man hör ganska bra tror jag? Vad tror ni?
Jo, kanske är det ett misslyckat försök till chirping ;) Men i början låter det som om hon är tät i luftrören eller något? Om du lägger örat till hennes lungor, låter det som det ska då?
Hanna
Jag tror hon har något rossel i halsen och behöver hosta. Jag har en som ofta låter så där i början trodde jag att han var jättesjuk men han är tydligen sån bara. Han låter så och så hostar han till då försvinner ljudet. Jag har hört endel av de andra göra så också ibland. Inget farligt om hon inte möjligen håller på att bli förkyld men troligen är det ingen fara alls.
Sådär hör jag ibland! Oftats låter det sådär innan eller efter själva chirpningen kommer, eller att de bara låter sådär hela tiden. Fast nu var det länge sedan jag hörde något liknande
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#4 - Det ska låta "rent" brukar jag säga ;) Inget slem eller klickande.
Hanna
Trasan brukar låta PRECIS så. Och då ser jag till att han hostar. Brukar lägga handen tvärs över ryggen och klämma lätt på sidorna några gånger tills han "hostar upp".
#5 Hm, nja. Jag tror inte att det är det där "fågel ljudet". Låter lite mer som om hon är förkyld isåfall.
#6 Aha, då förstår exakt
Haha, får lyssna på ett 'friskt' marsvin först.
#7 klämmer du på marsvinet? Inte konstigt att han hostar då iofs. Bra tips, Men nja, det vill jag nog inte göra,hehe
Jag är ju inte hårdhänt!
Vill ju bara hjälpa Trasan att få upp slem. för det verkar som om det är det han får ibland. Sen andas han som vanligt igen.
Det är inget farligt att göra så, om man tar det försiktigt. Liksom kläm-smeker på sidorna.
Det låter som att marsvinet har lite vätska(slem?) i lungorna. Vanligen brukar marsvinen hosta upp det på egen hand ganska snart, men om det håller i sig till imorgon så kan du ju försöka med det som shintaida tipsade om.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#8 Nä precis det där ljudet du spelade in är inte fågelljudet utan något annat. Menade bara att jag hört mina låta sådär alldelens före eller efter själva fågelljudet, så som att de inte hittar rätt tonläge eller vad det kan vara 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Låter som de andra skriver, rossel… Jag hade blivit jätte rädd om mina lät sådär helt plötsligt. Hoppas de inte är nått fel på marsvinet ditt.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Det är inget farligt!
Att kläm-smeka-massera sidorna på marsvinet, är ungefär detsamma som att dunka någon i ryggen när den hostar/rosslar och ska få upp slem och klara strupen. Fast inte lika våldsamt, förstås. 
Trasan har låtit så sen han var en liten "valp". Alltså snart i fyra år! Och han lever då ett glatt och slött marsvinsliv här!
Det är rossel i luftvägarna, hade en hona som hade kronisk bronkit och hon lät sådär regelbundet. Testa att sätta lite (verkligen pyttelite) Vicks salva (finns på apoteket, salva som underlättar vid förkylning) under näsborrarna, det underlättar andningen.
Helt dragfri miljö och lite extra c-vitamin också, så kommer hon vara återställd inom kort :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus