Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 828 ggr
rogeflikkan
0

Omhändertaget marsvin

Hej!

Jag har tagit hand om en marsvinshona som hade hittats i en skokartong i ett trapphus stackarn.

Jag vet ju egentligen inget om henne eftersom hon är hittad ingen ålder bara att det är en hona.

Jag misstänker att hon är rätt gammal hon ser liksom gammal ut, det är ingen unge iallafall för hon e jättestor!

Det Jag undrar är att jag vet att marsvin helst inte vill leva ensamma, men funkar det att släppa ihop ett nytt marsvin till en gammal hona som kanske levt hela livet ensam? Eller skulle hon föredra att leva själv eftersom hon troligen levt hela livet själv och är van vid det.

Tacksam för svar från någon som vet

Mvh martina

Mari
0

Jag tror nog att hon inte har något emot alls att få en kompis, det tror jag gör henne gott!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

elin85
0

För det första vet du väl inte om hon levt ensam hela sitt liv, hennes marsvinskompis kan ju ha dött eller blivit såld. Jag tog nyligen hand om en hona på lite över 4 år, hon har levt ensam i hela sitt liv. Nu bor hon med mina andra honor och det går bra, de kan vara lite gnälliga mot henne (nykomlingen) ibland men hon är pigg och ganska tuff så hon klarar det :) Om honan verkar väldigt gammal (haltar eller liknande) så kan man fundera över om hon orkar. Men jag tror nog ändå att marsvin nästan alltid mår bäst av sällskap, det kan finnas några få undantag, men i det stora hela.

Millie
0

Säger som de andra - tror inte det skulle vara fel med en kompis till henne :)

marsvin2008
0

Jag köpte en hona som är 4 år och hon har bott ensam hela sitt liv! Hon går hur bra som hels tihop med mina andra 7 honor. Hon är dessutom det tamaste marsvin har någonsin har stött på, kanske för att hon gått ensam och fått mkt uppmärksamhet eller så hade hon varit lika tam även om hon gått med kompis vad vet jag. Men hon är jätte fin!

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

FeliciaS
0

Det är tvärtom bara en lycka för henne att få en kompis, marsvin är flockdjur och även om de levt ensamma tycker jag aldrig att man kan se det som en "vana", tycker absolut du ska skaffa en till hona :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus