Om klon börjar blöda
Satt på youtube igår kväll och hittade en fantastiskt nyttig video (länk: http://www.youtube.com/watch?v=UNAX_k2EGw4 ) som jag vill passa på att tipsa om. Tycker det ser rysligt smidigt ut! Men så har jag ju en fråga också..
Dedär "blod-stoppar-pulvret" (styptic powder).., är det någon som har erfarenhet av de? Tänkte köpa de på apoteket, om de inte är någon som har ett bättre förslag? :)
Vad jag funderade på var också om det skulle kunna vara giftigt? Har noll koll på va de består av nämligen. Nog för att kvinnan i videon använde de på sitt marsvin, men de betyder ju nödvändigtvis inte att det är helt ofarligt. Vissa tänker ju med armhålan menar jag.
Jag använder potatispulver till min kanins och till hundens klor, så det borde ju funka till marsvin också? Det är blodstoppande och är inte giftigt. Billigt och bra :)
Potatispulver : o du menar potatismjöl? ;D
haha! ja det menade jag ;) huvudet funkar inte som det ska just nu :P
de är inte armhålan som krånglar då;) ?
tack för tipset. potatismjöl har vi alltid på lager hemma, så de blir alldeles toppen. Inväntar dock fler förslag.. någon?
Jag har något speciellt just för klor som man klippt för mkt av, man duttar på lite och sen slutar det blöda direkt, som nagellack ungefär.
Sen har jag även någon vadd som egentligen är till människor med näsblod men fungerar bra även den om man håller mot klon en liten stund
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Har den där nagellacks-varienten något namn? ;)
Nackdelen med vadd är väl egentligen att man måste sitta å trycka de lätt mot blödningen eftersom de inte fäster sig av sig självt.
Om vi ser till den biten, så ser jag potatismjöl som ganska smidigt, eftersom att de får fäste direkt och sitter kvar. :)
Men vadd kan också funka! tack för tipset

Jag kör blodstopp. En liten burk med brun/gult pulver, funkar super både på grisarna och hundarna.
Körde potatismjöl förr, tycker inte alls att det funka så bra..
Tror du att de skulle kunna vara giftigt på nått sätt? Människor tål ju i regel fler saker än djur menar jag, å jag förmodar att detta blodstopparpulver från början är till människan.
Blodstoppspulvret är ite giftigt för marsvinen. Fungerar jättebra på blödande klor!
Bra :) Förhoppningsvis blir det inga blödande klor. Men jag tackar så mycket för tipsen, då dom var väl behövliga.
:) tack å hej

Tror inte att den är till för människor, det är djur på framsidan.
Jasså där ser man, man lär sig något nytt varje dag ;)