Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1984 ggr
Sofieen
0

Är det rätt djur för mig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och min sambo hade till för några månader sedan en liten iller som vi blev tvungen att omplacera pga. osämja mellan min sambo och Lilly. Det var en jobbig tid för min sambo eftersom hon bara bet honom och mysig för mig då jag kom henne så nära. Det var min lilla bebis.

Jag känner ett stort behov av att ta hand om någon. Jag vill ha ett djur och pyssla om. Iller var ingen bra idé tyvärr och hund är inte att tänka på pga tidsbristen. Min svärmor hade en fin liten marsvinshane som gick bort för ett år sedan tyvärr, men honom blev jag lite fäst vid men hann inte få en uppfattning om hur marsvin är.

Jag undrar om marsvin är rätt djur för mig. Därför undrar jag;
**
1 ) Kan marsinet ty sig till några speciella personer och känna igen dom på lukt eller utseende?

2 ) Borde man vara hemma några dagar när man hämtat sitt marsvin då den är bebis?

3 ) Kan dom lyssna efter namn?

4 ) Brukar era marsvin springa lösa? Går det bra sålänge man har koll på sladdarna? Har ni öppen bur så dom får välja själva?

5 ) Hur mycket skulle ni uppskatta att det kostar att ha ett marsvin per månad (efter inköp av bur osv)?**

Tacksam för svar =)

Mari
0

1 ) Kan marsinet ty sig till några speciella personer och känna igen dom på lukt eller utseende?
Ja det kan de, mina tyr sig iallafall mest till mig, antagligen för att jag håller på med dem mest då det är mina. De gillar även min mamma väldigt mycket, troligtvis för att det är hon som matar dem när jag är borta på helgerna och alltid ger dem massa godsaker Flört. Jag tror de känner igen och tyr sig till de personer som umgås med dem mest.

2 ) Borde man vara hemma några dagar när man hämtat sitt marsvin då den är bebis?*
Nä jag har inte behövt göra det, de har sällskap av varandra och de vill gärna vara ensam den första tiden utan att man gullar med dem för mkt, så de lär känna sitt nya hem med alla dess lukter och ljud runtomkring.

Ja! Alla lyssnar på sitt namn har jag märkt. Ena bättre än de andra.

4 ) Brukar era marsvin springa lösa? Går det bra sålänge man har koll på sladdarna? Har ni öppen bur så dom får välja själva?
Mina springer lösa ibland, jag har plaströr till kablar så de inte kommer åt dem, brukar även försöka göra en liten hage som de kan få vara i. Jag har inte buren öppen då jag har burarna på lådor så de står högt upp. Men har man buren på golvet ska det inte vara några problem med att låta de springa ut och in så som de vill.

5 ) Hur mycket skulle ni uppskatta att det kostar att ha ett marsvin per månad (efter inköp av bur osv)?
Det kan jag tyvärr inte svara på då det inte är jag som betalar grönsakerna för mina grisar Skäms inte spån eller hö heller för den delen..

Tänk på att man måste ha minst två marsvin tillsammans eftersom det är flockdjur och inte mår bra av att vara ensamma, jag tror även att det finns en lag (?) som säger att de ej får bo ensam.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Sofieen
0

# 1

Trots att du inte kunde priset fick bra bra information, det låter som mysiga djur Glad Jag har vart lite skeptisk tidigare till såna mindre djur då mina kompisar hade kaniner när vi va små och dom kände jag aldrig någon sorts band till.

Yess, jag vet att man måste ha två och jag tror det är lag på det faktiskt. Jag har för mig att jag har läst det. Jag kom på två frågor till;

Luktar det mycket om marsvinen? Hur ofta rengörs buren?

Abico
0

#2 - Marsvin luktar, liksom alla djur gör :) Men det är verkligen ingen obehaglig eller stark doft, lite hö och glada marsvin luktar det :P
Hur ofta buren behöver städas beror på dess storlek, men en gång i veckan städar jag mina burar.

Tänkte visa den här bilden, eftersom du frågade om det gick att ha de frigående. Tycker att det är en kanonsmart lösning eftersom man kan stänga in marsvinen när de inte ska vara ute men kan låta de springa ut och in som de själva vill annars.

Välkommen hit föresten! :)

Hanna 

Millie
0

#2 Marsvin luktar inte, så länge buren hålls ren, och du badar den vid behov :)

Hur ofta buren städas bror på, hur stor bur man har, hur många det är i den osv.

Men vanligast är väl 2 ggr i veckan skulle jag tro :)

emelie92
0

När jag läser dina frågor låter det som att du är ute efter något mer socialt djur, eller vad man ska säga. Men jag kanske har fel^^

**1 ) Kan marsinet ty sig till några speciella personer och känna igen dom på lukt eller utseende?
**Nej inte så att man märker det direkt. Visst är marsvinen tryggare med lukt som de känner igen men ingen av mina marsvin har visat särskilt tydligt att de har någon särskilt person de tyr sig till. De är lika sociala mot mina kompisar som mot mig.

**2 ) Borde man vara hemma några dagar när man hämtat sitt marsvin då den är bebis?
**Absolut inte, marsvin är rätt så självständiga djur och behöver inte passas som man gör med valpar och kattungar.

**3 ) Kan dom lyssna efter namn?
**Speciella namn kan vara lite svårt, men på speciella ljud lyssnar dem efter. Prasslar du t.ex. med en påse kan du vara säker på att de skriker efter mat! :)

**4 ) Brukar era marsvin springa lösa? Går det bra sålänge man har koll på sladdarna? Har ni öppen bur så dom får välja själva?
**Under uppsikt får de springa lösa en kortare tid. Det är svårt (för mig) att ha marsvin ute en längre stund eftersom de skräpar ner så förbaskat mycket! :P

**5 ) Hur mycket skulle ni uppskatta att det kostar att ha ett marsvin per månad (efter inköp av bur osv)?
**Man ska alltid ha två marsvin. För ett marsvin blir det väl ca 70 kronor i månaden skulle jag tro..

Sofieen
0

# 3

Men vilken gullig lösning =) Dörr och allt. Det var verkligen en bra lösning.

Tack tack! Glad

**
# 5**

Ja, jag vill ha ett ganska socialt djur, det stämmer. Ett djur som behöver en och kan ty sig till en. Det kanske låter konstigt, men jag vill liksom känna mig behövd, så som en hund behöver sin matte. Katt har jag aldrig velat ha eftersom dom är så självständiga. Jag vill ha en hund men det går inte för oss, tyvärr. Vi provade på illern men det var inte något bra djur för oss. Vi fick skärma av hela lägenheten och begränsa oss såpass mycket att det blev påfrestande för oss.
Tack för dina svar! Glad

Binajis
0

Råttor, har du funderat på det? :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Sofieen
0

# 7

Åh, råttor? Nej det har jag faktiskt inte gjort. Jag har aldrig träffat en råtta eller känt någon som haft såna. Möss, dansmöss =) Men inte råttor.
Hur är dom då?

Sofieen
0

Mamma skulle bli galen om jag tog med mig en råtta hem kan jag lova, Hon tycker deras svans är så läskig Tungan ute Jag skulle tyvärr få vända vid dörren. Haha!

Abico
0

Jag vet inte riktigt om marsvin är rätt djur för dig. Visst kan de bli väldigt tama och roliga :) Men jag skulle likna de mer vid katter än hundar, för de klarar sig utmärkt själva så länge de får mat, kompisar och ren bur. Marsvin har inte det behovet av mänsklig kontakt som du verkar vara ute efter…

Hanna 

Binajis
0

Råttor är i de allra flesta fall otroligt sociala, nyfikna och mysiga. Man bör dock vara extra noga att köpa från uppfödare som jag uppfattat det, eftersom det finns mycket sjukdomar bland djuraffärsråttor. De är personliga och inte lika skygga till sin natur, som de allra flesta marsvin är åtminstonde i början. Jag förstår att din mamma kan ha svårt för dom, det blir ju ett problem… men det kanske går att bota hennes råttskräck? Tar du hem råttungar så kanske hon smälter, de är otroligt söta. Men svansen finns ju där ändå såklart. Jag tycker du ska kika in på Råttor.iFokus eller Råttforumet och se om det kan vara något för dig trots allt! :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Sofieen
0

# 10

Kanske inte. Jag har vart lite skeptisk tidigare men samtidigt blir jag lite intresserad då jag minns hur nära min svärmor var sin lilla Palle. Han var hela  tiden ensam och hade ingen kompis dock men han verkade glad ändå. Han levde i 8 år.

Jag vill vara 100% säker om jag ska skaffa ett djur. Min värsta stund i livet var då jag lämnade bort Lilly och såg henne åka iväg med nya ägaren och det gör jag helst inte igen med något annat djur.

Abico
0

#12 - Kanske kunde du försöka få tag i marsvin att låna för några veckor? Så kan du se hur de passar dig innan du tar på dig något för en längre tid? :)

Hanna 

Sofieen
0

# 13

Ja, det hade ju vart det bästa faktiskt :) Nu känner jag ingen som har marsvin men det är en bra idé. Man kan ju hålla ögonen öppna och spetsa öronen och se om man stöter på någon som har marsvin.

# 11

Jag ska kika lite på råttorna. När jag läste lite snabbt om råttor kände jag igen mycket i illrarna. Jag vet att en del illerägare har råttor samtidigt.

FeliciaS
0

Välkommen hit :) Roligt att du funderar på att skaffa marsvin! Jag tycker att de är underbara djur, mitt intresse har bara ökat sedan jag skaffade mina två första för nästan prick 10 år sedan. Viktigt är att marsvin måste bo minst två enligt lag - de är flockdjur.

1. Marsvin är väldigt olika som individer, de har så olika personligheter. Jag har haft ett par marsvin (av runt ett tiotal som jag haft som vuxna) som verkligen har visat sig extra tajta till just mig. Jag har märkt att mina grisar ofta kan vara lite på sin vakt om någon helt ny person kommer in i rummet eller ska hålla dem, särskilt om denna inte är marsvinsvan. Alla de marsvin jag haft har bott på övervåningen i mitt rum och varje morgon och kväll när jag kommer med grönsaker, börjar de skrika när just jag går i trappan (vår trappa knarrar en del). När mamma, pappa eller lillebror går i trappan vid samma tidpunkt säger de inte ett knyst, men just när de hör mina steg… Väldigt kul tycker jag :) Dessutom börjar de prata tillbaka när de hör min röst (individuellt, min blygaste gris sysslar inte med sådana sociala aktiviteter ;)).

Så visst kan marsvin ty sig till enskilda personer, men jag tror att så länge det är en vänlig person (mot marsvinen alltså) så blir det den/de som ger dem mat, pysslar med dem osv. Eftersom att jag alltid skött mina marsvin ensam, utan inblandning från andra personer, tror jag det känns extra än om man är en hel familj som tar samma ansvar.

2. Nej, du måste inte vara hemma hela tiden. Bättre är att låta dem utforska sin nya miljö i lugn och ro, och att de får vänja sig vid dig flera korta stunder/dag.

3. Man kan lära dem att lyssna till sitt namn, men jag tror inte att de uppfattar ljudet som sitt namn på samma sätt som hundar. Däremot om man säger ett visst namn till just ett specifikt marsvin, har jag märkt att de brukar lyssna till lite när de hör namnet. När de har blivit vana vid namnet alltså, efter minst ett par månader.

4. Nä, det blir rätt mycket kiss och bajs, samt tuggande då :P Men de har en stor bur där de får utlopp för sin energi. Förstås har de en hage som de får vara i ca var tredje dag och då 2-3 st åt gången. När min hona gick med hane hade jag ena buren med en lucka öppen ut mot inhägnaden, så de kunde gå i buren/hagen som de ville. Buren är 118*65 cm och hagen 1,5*1,5 m så de två hade gott om yta att springa på :)

5. Som sagt, minst två ska de vara. Det var länge sedan jag hade två grisar, har fem nu och köper då hö från bonde (12 kg åt gången, 2:50 kr/kg - mycket billigare än hos djuraffären, men har man bara två stycken tar det lång tid att äta upp en 12 kg bal). Sedan beror det mycket på vad man ger för grönsaker. Jag skulle tro på ca 150 kr/mån :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

poppysmarsvin
0

Jag tycker tvärt om att marsvin är väldigt sociala :-)! Och man känner sig otroligt välommen när man kommer med lite mat…. Då tjuter alla i en härlig kör. Visst kan marsvin bli väldigt personliga också, det beror helt på hur mycket man pysslar om dem. Alla marsvin är inte lika dana förståss, men eftersom de är extrema flockdjur (vilket inte katter är..!) så har de inga problem att "utöka" flocken att även gälla människor.

Det jag älskar mest är faktiskt alla dessa underbara ljud de ger ifrån sig. Det är en hel uppsjö av olika läten som får åtminstone mig att känna mig "speciell".

emelie92
1

Jag tycker att du kanske borde fundera på en sån där Chinchilla. De är sociala, kan springa runt lösa, kan bli rumsrena och är lite hundaktiga men ställer inte samma krav som illrar.

Dock kan chinchillor bli riktigt gamla, bur + inköpspris blir någon tusenlapp, de är gärna aktiva på kvällen/natten och är lite busiga utav sig. Min kompis chinchilla gömde alltid saker under mattor etc. Det kanske inte alltid är så kul att upptäcka att nycklarna eller mobilen har blivit undangömd av sin chinchilla :P Men de är iallafall sociala!

Binajis
0

#17 Jag har hört att chinchillor är väldigt fega och osociala :O

FeliciaS
0

#18 Jag med :P Min kompis chinchilla var betydligt mindre social än mina marsvin. Dessutom är de väl nattdjur, han sov iaf till stor del när man själv var vaken ^^

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

emelie92
0

#18 - Jag tror det beror på individen. De få chinchillor jag har mött har alla varit trevliga, men som sagt, det beror nog på individ + uppväxt.

#19 - Japp, de är vakna på kvällar och nätter, men precis som med hamstrar kan man ändra om deras dygnsrytm. Därför passar chinchilla bra för dem som pluggar och inte kan umgås med sina djur mitt på dagen.

Rafflan
0

En tanke att chinchilla kanske kunde varra djuret för dig, så svara på samma frågor fast om chinchillor ist ;)

Chinchillor brukar oftast gilla alla i hemmet, men dem lär sig vem som matar dem och ger dem godis, öppna buren om man är godis tant så överfaller dem en nästan ;)
Sen är det flera chinchillor som folk har löst när dem är hemma och då kan chinchillan åka med runt genom att sitta på axeln och kolla när man gör vardags syslorna, mina föredrar dock en stor ficka fram på magen ;)

2 ) Borde man vara hemma några dagar när man hämtat sitt marsvin då den är bebis?

Nej, du behöver inte vara hemma med chinchillan, men dem behöver först någon/några dagar på sig att vänja sig vid den nya miljön. Sen får man börjar spendera tiden med att sitta utanför buren å prata med dem nya små liven och mata med godis och så småningom när dem vant sig vid ägaren, kan man börja hantera dem och ha dem ute.
Så vill man ha tama chinchillor kommer man få lägga små sunder om dagen med att vara med dem och prata med dem, när dom väl är tama, då är det permanent typ ;)

Ja, dem vet vad dem heter, dock om man säger åt dem att sluta göra nåt dem inte får kan dom plötsligt bli lite döva XP

Ja, man kan ha buren öppen så får dem välja själva. Endel har chinchillor lösa med ägaren när dem kollar tv/gör vardags sysslor. Andra har dem i ett speciellt rum minst 1 timme om dan. Så det är bara att välja, dock måste man gömma saker som sladdar och kontackutag och annat som kan skada dem.

5 ) Hur mycket skulle ni uppskatta att det kostar att ha ett marsvin per månad (efter inköp av bur osv)?

Chinchilla, ja du svårt, då jag får hö och spån grattis och en stor pellets säck används till alla mina gnagare ;)

Vad tror du, kan chinchilla vara djuret du söker? :)

Man rekomenderar att ha minst 2 av samma kön av dessa djur, det är faktist lag på det, tyvärr följer inte alla den lagen :( Dock finns det ju undantag

Negativt är;
¤ chinchillor gillar inte att sitta still och gosa, dem flesta vill bara hoppa runt och busa och upptäcka. Dock e det ju indivduellt och det finns ju undantag ;)
¤ svårt att få tag på kunnig veterinär + dyrt att ta chinchillor till veterinären
¤ gillar att gnaga på tapeter och lister, dock går detta att träna bort ibland, men om inte riskerar man att chinchillorna kan förstöra lite om man inte passar dem hela tiden
¤ känsliga magar, vanligaste orsaken till att chinchillor blir sjuka, men vet man vad man kan ge och undviker allt annat är det inge problem :)

Rafflan
0

#17 precis vad jag också tänkte på, lätt ju som om nåt som skulle kunna passa TS

#18 dom flesta chinchillor är social men som med alla djur blir dom vad man gör dem till. Och folk orkar tyvärr inte alltid läga den tid djuren behöver och ibland blir dem fel behandlade och då kopplar med ihop människor med negatvia saker och det tar tid att jobba bort.

Kom till mig så kommer du få träffa chinchillor som klättrar upp längst armen för att få följa emd ut på äventyr och få vara med ;)

Mina första chinchillor hade vi en hona på 2 år som växt upp ensam i en sommarstuga med daglig tillsyn men utan männsklig kontackt, hon var mer vild än tam och jag jobbade med henne i 1 år, sen var hon drömmen, åkte med mig runt på axeln när jag pysslade med allt möjligt i mitt rum, så fort jag öppna buren hoppa hon ut och hoppade runt mig och kom tillbaka när jag ropade på henne.

#19 chinchillor vänjer sig oftast vid ägarens tider om man är mycket med den, tex slutar man jobba 17.00 och öppnar buren och är med chinchillan då lär sig chinchillan att vakna vid 17.00 för det är "dagen" börjar ;)

Sofieen
0

# 22

Vad kul att se en sån förändring som man själv har gjort om man säger så =) Vart bor du?

Ända sedan jag var 3 år tjatade jag om en hund, eller ett djur, men helst en hund. Men jag fick nej flera gånger om dagen. När vi hälsade på pappas kompis när jag var 8-9 år hade hans söner två chinchillor som jag skulle ha fått. Men pga allergi kunde vi inte ta dom då. Nu är det bättre med allergin, men jag har aldrig fått en uppfattning av hur chinchillor är direkt och det närmaste jag kommit det djuret var då när jag var runt 8 år. Minns inte så mycket av dom men jag har alltid på något sätt fascinerats av dom =)

Rafflan
0

#23 jag bor i Kungsör ;)

Men det finns uppfödare lite här och var i sverige och dom brukar låta en komma och träffa alla chinchillorna och få bekanta sig lite mer med dem då dem är ganska speciella ;)

Kolla på http://chinchilla.se/ där finns alla registrerade uppfödare, sen finns det ju många fler som är oreggade också ;)

Chinchillor är allergi vänliga dock regerar endel på hö, spån och sand, eller ja dammet som kommer från dem. Men min kille är allergisk och klara att sova över hos mig med mina 6 chinchillor i samma rum ;)

När jag skaffade chinchillor läste jag att dem var som en hund i mindre format, dock håller jag inte med, dock är dem i samma klass som iller, hund, katt och andra djur man har med sig löst i hemmet, ett djur som vill vara där det händer och är väldigt älskvärda :)

[findusen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

får du tag i "rätt" kanin skulle kanin passa dig utmärkt. har själv haft både tur o otur, min förra kanin hade sönder allt o gosade bara när han ville, dvs nästa aldrig,han morrade o höll på o var inge kul alls.

min nuvarande kanin älskar kel o sitter i famnen i timmar om man klappar henne. hon går lös o är rumsren, lyssnar på sitt namn o kommer när man kallar. hon är väldigt fäst vid mig men börjar vänja sig vid min sambo oxå.. (han är inte sååå intresserad av att kela med henne för han är allergisk mot hö+närkontakt med djuren)

marsvin är väldigt individuella men ändå mer "jämna" än kaniner.. i princip alla marsvin älskar kel (och mat :P) mitt förra marsvin hade jag ensam ett tag innan han fick en kompis o han var verkligen det tamaste du kan tänka dig :) han kom springande när man kallade på honom, han sov med mig i sängen och jag lärde honom lite konster osv..
har kanske inte lagt lika mycket tid på mina nuvarande marsvin, dom är inte riktigt så tama o tillgivna dessutom har jag fler nu,4 st, men dom kommer när man kallar o har gott med sig :P
och dom som går lösa på golvet med kaninen står på mina fötter när det vankas mat :P dom andra två som bor i en bur i midjehöjd kommer oxå fram och vill ha, den ena av dom kan lite konster och pussas gärna. alla älskar kel.. så är väl dom flesta marsvin o ju mer tid man lägger ner på dom ju mer får man tillbaka!

marsvin är ju lite roliga eftersom att dom har ljud för sig, dom visslar när dom vill ha mat, dom kurrar när dom trivs i famnen och småpratar med varandra och en själv :)

råttor blir väldigt sociala men lever dessvärre inte så länge :(

när det kommer till kostnad så är det lite beroende på hur man "lagrar" köper man t.ex en stor bal spån (jag köper från bonde för 65:-, kostar 89:- på granngården) o en stor säck ekologiskt hö (kostar runt 100lappen) och ger vitkål o morot som basföda och sen toppar med lite paprika, persilja, o annat mums, så blir det inte så dyrt. går du o köper småpåsar med hö o spån och grönsakerna på konsum så blir det ju dyrare :)

Creation
0

#0 Det kanske är lite konstigt av mig att rekommendera ett annat djur här på Marsvin.Ifokus, men av det du beskriver här i tråden tror jag att kanin skulle kunna passa dig bättre än marsvin. :-) De kan bo inomhus och blir ganska lätt rumsrena, då de är ganska renliga av sig till naturen. Jag skulle därför rekommendera en kanin som är frigående inomhus.

Dock blir det kanske lite problem med att sladdsäkra och sånt för er? Men jag tycker verkligen inte att man ska ha kanin i bur, eftersom kaniner har ett så stort rörelsebehov. Ska man ha det ska man åtminstone ha det i en rejält tilltagen sådan, på ett par kvadratmeter ca. Tycker jag. :-P Om ni inte kan ge en kanin det tycker jag att ni ska skaffa marsvin istället, vars sociala benägenhet kommer tätt efter frigående kaniner. Jag tror att det enda som hindrar dem är att de inte är fullt lika lättlärda som kaniner(och alltså sällan går att ha frigående, eftersom de inte blir rumsrena).

Vår sista kanin var en frigående inomhuskanin och hon var sååå underbar! Hon var nästan som en hund, bara att man slipper de jobbiga promenaderna. ;-) Hon var social(följde oss vart vi än gick och var såå glad när vi kom till henne), lättlärd(kunde komma på kommando bl.a.), smart och aktiv. Ett utmärkt djur för dig, skulle jag tro! Dessutom tydde hon sig mest till min syster, som varit den som spenderat mest tid med kaninen. Hon var den enda som fick bära henne, t.ex.

Personlighet på kaniner varierar ju, men jag tror att chansen för att få en sån kanin är relativt stor ändå. :-) Jag tror att det hänger mer på miljö än arv när det kommer till sånt här(så länge kaninen inte har anlag för att vara bitchig/aggressiv, det är svårt att vända på).

Men för att promota marsvin lite, kan jag säga att marsvin är bra mycket roligare att titta på än kaniner. ;-) Kaniner måste aktiveras för att kunna ha roligt och vara roliga. Marsvin behöver bara en bra, rymlig bur, en/flera kompisar och lite intressant inredning, sen kan de hitta på vad som helst för kul. Deras sociala samspel är fantastiskt intressant!

Till skillnad från kaniner pratar de ju med varandra(så att det hörs tydligt). De jag känner som inte stött på marsvin förut blir oftast jätteförvånade och glada över alla de skojiga läten som marsvin har för sig.

En annan positiv sak är ju att marsvin oftast(jag skulle vilja säga alltid :-P med avelshanar som undantag) går att ha i par/flock! Kaniner går bara att ha i par om man har tur. Men den kan man kanske se det som positivt att slippa ha två djur, men själv tycker jag nog att ensamdjur oftast blir tråkigare än djur i par/flock.

#10 Mja, att jämföra marsvin med katter tycker jag inte att man ska göra Tungan ute Jag tycker inte om katter, just pga deras självständiga, revirbenägna instinkter. Marsvin är mycket socialare och trevligare, enligt mig. Katter är ju inte fullt lika lämpade som flockdjur som marsvin är..
Det är åtminstone det intrycket jag fått.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

godisgrisen
0

Jag tycker att marsvin är de ultimata husdjuren för att de inte har så stora utrymmeskrav, de är jättesociala och lätta att hantera, de tyr sig till sin skötare, de är flockdjur så man kan få chansen att studera dem i "social action", de nästan alltid glada och nöjda. För mig är det perfekt!

Men de är inte som hundar att de med total dyrkan gör allt för sin matte. De är faktiskt väldigt olika hundar. Till sättet tycker jag mer de liknar hästar eller får fast i praktiskt litet format!

De är väldigt olika katter också men jag måste säga att det låter som du inte har några erfarenheter av katter när du säger att deras självständighet inte tilltalar dig. Jag har katter och kan säga att man knyter väldigt starka band med sin katt. En relation med en katt kan bli en riktigt stark kärlekshistoria. Faktiskt tycker jag du ska tänka om helt och skaffa katt! För det djur du beskriver och efterlyser låter precis som en katt!

Det är även många som föreslagit kanin. Där kan man ha tur och få en jättetrevlig kanin men många kaniner är betydligt mer asociala och självständiga än de flesta katter jag mött. Dessutom har kaniner en otrevlig ovana att förstöra saker, de gnager och gräver sönder saker. Kaniner mår inte alls bra av att bo i små burar utan måste vara ute och studsa och ett rum räcker inte för deras rörelsebehov. Däremot är de bra för de blir lätt rumsrena vilket marsvin inte blir. Det beror på att kaniner bor i hålor och kan ju inte gå på toa där ju. Marsvin är inte bofasta utan rör sig med tillgången på mat därför behöver de inte tänka på var de går på toa. Detta med att marsvin inte blir rumsrena är deras enda nackdel enligt mig.

Alla är vi olika och har olika favorit och drömdjur. Olika djur passar olika människor. Mina topp tre absoluta favoritdjur på jorden är Katt, marsvin och häst.