Nu förstår jag...
…vad ni menar när ni säger att man borde höja marsvinens status (i Sverige)! Jag har aldrig förstått det förut. Gick just in på blocket.se och sökte på ordet marsvin. 266 träffar! På Finlands motsvariget till blocket, tori.fi, fick jag så att säga "bara" 13 träffar.
Marsvin verkar i många fall bli utkastade så fort familjen tycker att de blivit tråkiga eller på grund av "allergi" :(
Det är verkligen mycket hemskt :( tycker verkligen folk borde tänka sig för riktigt noga innan dem tar ansvar över ett liv med känsor innan dem säljer det 
Precis, tråkigt nog är det inte bara marsvin som har låg status av alla de djur i Sverige heller. Vi får kämpa tillsammans för att höja marsvinens status till skyarna!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#3 Ja det är ett stort problem, tror det hade kunnat göra så fler skippar det om marsvinen var dyrare, så det svider i plånboken så de måste tänka ordentligt innan de skaffar
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#4 Fast djuraffärerna är ju ofta väldigt dyra (400:- för honor är inte ovanligt) och det verkar inte bekymra människor… det sker ju mycket impulsköp ändå.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#5 Då är det nog inte dyrt nog, jag skulle lätt betala en 6-700kr för ett marsvin som jag verkligen vill ha.
Sen är det ju det med djuraffärer att det är FÖR tillgängligt att skaffa ett djur. Bara att gå in, peka och betala så har man ett mindre sällskapsdjur.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Söker man på *marsv*(det ger fler resultat, då folk ibland skriver fel eller sätter ihop marsvin med ett annat ord) under kategorin Djur+gnagare och kaniner får man "bara" 256 resultat(varav några är kaniner och tillbehör där ordet marsvin nämnts). Anledningen till att jag säger bara är för att det finns mer än det dubbla antalet kaninannonser(463st) och ca 7 gånger så många kattannonser på blocket(1563st). Och det finns närmre 3000st hundannonser på blocket(2857st, mer exakt). Ändå är kattantalet större än hundantalet i Sverige..
Men sen finns det väldigt många som inte annonserar just på blocket.
Då låter inte marsvinens situation riktigt lika dålig, eller hur?
Men antalet djur det finns till salu i proportion till antalet djur det faktiskt finns är väl ganska lika gällande alla av de populärare husdjursarterna, skulle jag tro.
I en statistisk undersökning som gjordes av 20200 personer beräknades antalet hushåll som har ett särskilt slags djur. Det finns ca 43000 hushåll med marsvin i Sverige enligt undersökningen. Och det totala antalet marsvin lär ju då vara mycket större eftersom det finns många som har två eller flera marsvin. Så i proportion är det inte riktigt så farligt som man kan tro.
Men man ska förstås försöka hjälpa de utsatta djuren så gott man kan ändå, trots att situationen med saludjuren inte är helt katastrofal!
Jag tycker inte att det är så jättesynd att så pass många djur är till salu(även om det gör mig tämligen irriterad när jag ser folk som upprepar misstaget att köpa djur av impuls eller till sina barn). Desto mer oroad är jag över de djur som inte är till salu och lever i dåliga förhållanden.
Jag vet inte riktigt vart jag ville komma med det här.
Men grundbudskapet är att ni inte ska bli så ledsna över de djur som säljs. De har ju chansen att få ett bättre hem än det nuvarande i alla fall(de syns och kan få hjälp!), om de lever i dåliga förhållanden först. Och de som lever i bra hem sen tidigare har förhoppningsvis tillräckligt ansvarsfulla, noggranna ägare att de får fortsätta leva i bra förhållanden efter de har sålts.
Men det är klart att det är tråkigt att se, verkligen.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag kan sedan också anta att marsvin inte är en lika populär art i Finland? Plus att antalet invånare i Finland är mindre.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#8 Jo, jag känner faktiskt bara några få som har marsvin. Även antalet uppfödare verkar vara mycket mindre, och om man är på jakt efter någon skild ras kan man få åka flera hundra kilometer till närmaste uppfödare.
Det kan ju också bero på hur folk väljer att sälja sina djur. Många djurannonser på Blocket är ju inte omplaceringar utan annonser på ungar av olika djur, ofta planerade kullar från seriösa uppfödare. Jag har själv en marsvinsannons ute på Blocket och jag hoppas verkligen att mina salu marsvin inte behöver "räddas".