Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 730 ggr
Gummimonster
0

Två äldre hanar + en mindre?

Jag har två st hanar på ca 2 år hemma just nu. Jag bollar lite med tanken att jag kanske skulle skaffa en till? De två första är syskon och har varit med varandra sedan födseln. De är väldigt tajta och skiljs inte i första taget. Är det någon risk, om jag skulle köpa ett marsvin till, att han blir utstött?

Marsvinlove
0

Det finns en stor risk att de två vuxna hanarna börjar bråka om vem som "äger" den lilla. Och då blir det inte den lilla som blir utstött utan antagligen den minst dominanta av de vuxna. Det kan bli blodiga fajter och man har riktig otur. För mig funkar det med att ha ihop en vuxen hane och två bebbar, men det finns en risk att det inte går med det heller. Dock har jag en stor bur så det borde gå.

Skulle inte riskera att ett välfungerande hanpar skulle börja bråka.

Men jag vet att det finns sådana som detta funkat för men det är inte ofta. Vill du ha fler marsvin får du väl skaffa en till bur med två till marsvin:)

godisgrisen
0

Skulle inte våga mig på att sätta in en till där det troligaste är att det inte går bra. Skaffa två till och ha i en annan bur istället!Flört

FeliciaS
0

Jag skulle inte heller vågat riskera att ett hanpar som fungerar bra ihop blir osams eftersom man sätter in en tredje hane till dem. Hanar lever sällan ihop i vilt tillstånd, och att försöka sig på alltför många hanar i en flock (särskilt om de kommer bra överens) tycker jag är att leka med elden.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

thildatessie
0

måste bara fråga en sak (A) tror ni att det skulle funka bättre  med honor ? först två äldre och en yngre? och hur skulle det bli om man tex skulle ta ett omplaceringsmarsvin som redan är ett antal år och sätta in den med några andra ? FÖRLÅT ATT JAG SNOR DIN TRÅD MEN VILLE BARA  FRÅGA! hoppas att det inte gör något

FeliciaS
0

#4 Honor lever naturligt i stora flockar, det är sällan några problem att ha många tillsammans :) Tror inte det blir några problem alls, de kan vara bråkiga vid ihopsläppet, men låt det ske under bästa möjliga förutsättningar (som du kan läsa mer om här) :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

thildatessie
0

okej tack så jättemycket!! :D

Gummimonster
0

Haha, det gör inget. ^^ Jag var också nyfiken på det.