Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettpresentationer
Läst 995 ggr
[090403]
0

Nytt marsvin, Marinella!

Hej!

Idag tog jag hem ett marsvin, som heter Marinella. Hennes förra ägare ville inte ha kvar henne och hade tänkt nacka henne (!)

Mammas jobbarkompis som bor granne med honom hade erbjudit sig att ta hand om henne tills hon hittade någon som ville köpa henne, utan att lyckas. Så idag åkte mamma och jag dit för att hämta henne. Hon är bara på "prov" hos oss men jag tror nog hon stannar. Hon är ca 4-5 år. Om hon stannar hos mig, så ska jag självklart skaffa en kompis.

Detta är mitt första marsvin (eller aa, vi hade ett nån sommar som vi lånade av samma jobbarkompis:p)

Det första jag gjorde när vi fått hem henne var att ta ut alla salt och mineralstenar. Försökte få henne att äta "nyttigheter" som broccoli och vitkål. Men hon vill bara ha sallad, moröttr och gurka… Hon är jättetam och trevlig :D

Bilder kommer…snart ;p

// Ida

thildatessie
0

nej så hemskt! så bra att du har henne nu då :) lycka till

FeliciaS
0

Vilken tur att du tog hand om henne :) En sådan äldre marsvinsdam ska inte behöva flytta runt, det låter som om hon kommit till ett bra hem. Däremot måste hon få en marsvinskompis så snart det bara går, marsvin ska enligt lag bo minst två och två, eftersom de är flockdjur och inte mår bra ensamma. Det finns säkerligen någon äldre hona antingen på Blocket eller hos något omplaceringshem.

Om hon inte vill äta broccoli, vitkål etc. kan det bero på att hon är van och "bortskämd" med godisgrönsaker som gurka och sallad. Ge henne inte det, utan håll dig till rotfrukter (morötter, kålrot, rotselleri, palsternacka, persiljerot m.fl.) och kålsorter (vitkål, broccoli).

Det vore kul att se en bild på henne :) Usch, jag förstår verkligen inte hur man ens kan ha tanken på att göra något så hemskt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Jessica-B]
0

Fint av dig att ta hand marinella tycker jag :)
En guldstjärna till dig för de!

[090403]
0

#1, ja visst är det! Tack (:

#2 Idag bestämde jag och min familj att vi skulle behålla henne. Även om det från börjat var tänkt att jag skulle skaffa två ungar(hanar) Men hon är så kelig och söt, kan bara inte ge tillbaks henne nu!

Har börjat leta runt efter en "kompis" till henne. Har mejlat några på blocket så får vi se, ska även kolla är på Mif.

Hon …totalvägrar att äta annat än gurka och morötter (det vi har hemma nu förutom vitkål och broccoli) :S

ska försöka ladda upp bilder ikväll :D

3# Tack (:

[090403]
0

2# btw, hoppas att hon ska börja äta det när hon får en kompis. De blir nog lite modigare tillsammans.

godisgrisen
0

Var bor du? Jag har två unga honor till salu.

FeliciaS
0

#4 Så bra, vad skoj :) Ge henne inte gurka och morötter ett tag, utan broccoli, kål, paprika, rotselleri, kålrot m.m. så hon vänjer sig vid att inte vara så kräsen :P Hon kommer att börja äta det om ni inte ger upp och ger henne annan mat för att hon vägrar :)

Mvh Felicia

[090403]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Jag är nog mer ute efter en lite äldre hona.

Här kommer lite bilder på henne (:

[090403]
0

En till (:

[090403]
0

Nosen :p

FeliciaS
0

Hon är verkligen jättesöt :)

Ta bort höhäcken och den där metallbollen, det är inte något som marsvin bör ha utan ger mer skada än nytta. Lägg höet direkt på bottenmaterialet istället, det blir en mycket mer naturlig ställning för henne att äta :)

Mvh Felicia

[090403]
0

#11 Jag har inte lagt något hö i höhäcken. Har inte tänkt på att ta bort den och "bollen" , gör det nu.

FeliciaS
0

#12 Okej, så bra :)

Mvh Felicia