Mitt burbygge - För litet?
Jag håller nu på att bygga en bokhyllsbur. En gamal bokhylla av något slag som vi rent av bara förlänger ena hyllan på och sätter runt plexiglas och en övervåning som är hyllans ordinarie mått. Nu har jag täckt väggarna inne med vaxduk och skruvat ihop den undre delen, den större delen, och börjar tänka att de kanske är för litet för mina två killar. botten plan är 51 x 71 och överplan är 26 x 71. Där emellan kommer de komma någon form av plan också, troligtvis en bräda som kommer bli tak och platå till rampen till överåningen.
Min tanke va att börja med att bygga nu två våningar och sedan vid tillfälle bygga en till våning under, så dom får två hela plan och en dryg halva högst uppe. Och att de då blir matplats längstner, bushörna på mitten och "utkikstorn" högst upp. Men dom planerna är inte klara.
Vad jag ville komma till va i alla fall. Räcker ytan jag har fått fram hittils till två killar? Planerar man möbleringen bra och ser till att de är mycke ledig yta så kan de väl räcka (tillsvidare!)?
Nu bor dom i en 100*50 galler bur. (förtillfället separerade pga bråk, men de är snart löst och ett helt annat ämne! =). )
Jo, tyvärr är burkonstruktionen i det minsta laget. Kortaste sidan man får ha på en marsvinsbur (enligt lag) är 0,4m. Du bryter mot den lagen i din burkonstruktion, med sidan på 26cm.
Du får nog tänka om lite. :-)
Marsvinen tjänar inte alls mycket yta i den bur du håller på att bygga, tyvärr. Marsvin föredrar stor yta på samma plan än samma yta uppdelad i två våningar, så jag föreslår att du bygger till lite på längden/kortsidan på burdelen som är 71x51, istället för att ha flera våningar? Kanske så att buren blir 120x71 istället. :-) Det skulle nog uppskattas bättre.
Din nuvarande bur har arean 0,5 kvm. Den buren du planerar att bygga ihop har arean 0,546 kvm. Det vill säga knappt 5 kvadratdecimeter mer än din nuvarande bur, inte stor skillnad alls.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Planera om! Du har inte börjat? Skaffa andra matrial att bygga med. Om du inte kan få det större med det du har? Sen kan du inte bestämma vad marsvinen ska göra på dom olika våningarna. (matplats längstner, bushörna på mitten och "utkikstorn" högst upp.) Om du gärna vill ha våningar -Ha det. Men inte mer än en tycker jag. Blir mer yta för dom att springa på om du gör dom större istället för många små..
#2 Som jag förstått det, har hon byggt klart undre planet. Jag föreslår att hon bygger till en del på 50x71 eller 70x71 till den istället. :) På samma våning.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag skulle kunna få de övre planet större också, så dom blir på samma mått, anledningen att jag ville bygga på höjden va för att vi nyligen flyttat och buren har ingen plats, där den är nu är den bara i vägen..
Om jag då bygger ut nedre plan så den blir 100*70, bygger de övre planet så de blr lika stort som botten är nu. Allts blir de 100'70 och 51*70. Den möjligheten finns.
Problemet är bara då att de tar lika mycke plats, av den platsen som tyvärr inte finns idag. Vi ska flytta till hus inom en snar framtid och jag vill inte göra mig av med dom =(
Är de någon som har någon annan idé på hur man kan bygga utan att de tar allt för mycke plats ¨på golvet?
Fungerar de då om ag bygger ut bägge planen så som ja skrev ovan?
Tack för alla svar! Jag pausade bygget när jag insåg att de vart litet oh har därför möjliget att nu bygga ut en bit till =)
Det låter tyvärr alldeles i minsta laget. Om det dessutom är två hanar som har bråkat som ska bo där låter det för riskabelt - ju större utrymme desto större chans att de kommer bra överens.
#5 100*70 cm + 51*70 cm låter mycket bättre :) Även det tar ju inte så mycket plats. Sätt buren på någon typ av hylla så den kommer upp en bit från golvet, så kan du förvara saker under.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har nog tänkt om. De får ta den plats de tar. Jag får väl hitta på något annat.
Men jag vill bort med gallerburarna ändå. De är så trist när man redan har litet att titta på galler.
Om de inte går att bygga ut mer (kan bli ostadigt) Så lägger jag ner bokhyllan, blir då jätte stort i de här lilla rummet, men de får vara så. Mår dom bra, mår jag bra. Ska prata med min sambo i morgon. =) Om jag berättar vad ni skrivit här är de lättare att få honom att förstå också =)
Om jag lägger ner bokhyllan blir den 170*70 ist och då sätter jag in plexiglas på framsidan så dom ser ut och inte blir rädda när vi kommer in, kanten blir då 27 cm hög, de bör väl räcka?, dom har inte visat några rymmningstecken ännu i alla fall =) Sen sätter jag ben på och köper några förvaringslådor och lägger in under då blir de som en byrå också. Suveränt!
Tack för hjälpen!
En fråga till bara =) Nu håller jag på med ritningar och tänker ígenom bygget ordentligt.
Kan man lägga ett litet "lock" över en liten del av buren, så dom får ett litet mörker ställe och jag får även lite förvaring där på? Jag tänkte om jag kunde lägga på de hyllplanet jag byggt nu till den stora bottenplanen, fast diagonalt, svårt att förklara här. Men de kommer då alltså bli en bit utav buren som är täckt i ett hörn.
Eller vill marsvinen ha hela buren öppen och ljus? De är väldigt bra ljus här hemma så jätte mörkt kommer de inte bli, och om de nu mot förmodan skulle bli de, så får jag installera några LED-lampor i taket där inne.
Då får mina älsklingar mycke större utrymme än de va tänkt, och jag får mycke mer förvaring än jag ens drömmt om! Bäst för alla parter =)
De här är mina första marsvin sen jag flyttat hemifrån och vill bara deras bästa, de är därför jag är så frågvis =) Vill tacka er alla ännu en gång för att ni fick mig att stoppa bygget som var på tok för litet!

Det blir säkert jättebra.
Marsvin vill ju gärna ha någon form av gömställe så att de kan gömma sig om de skulle bli rädda.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Jag tycker det låter bra som du beskriver nu med lådor under o storleken o allt :) Tror dina marsvin blir jätteglada när det är klart.
Jag har gjort så också eftersom jag bor i en liten etta, höjt upp den. Jag har dock byggt en på 2 våningar o något kortare än en vanlig billy hylla fast ganska så bred istället. Har alla marsvinsgrejerna under buren o det finns även lite plats för lite annan skit som man inte vill ska synas haha så det är bra.
Lycka till :)
Jag tycker det låter bra med dina planer på burbygget. =)
kanske borde ha lite högre kanter om du ska ha buren högt. men annars så låter det jätte bra! :D
#12 Hur höga tycker du jag ska ha kanterna? Jsg tyckte jag läste att många hade mellan 25-30 cm. Då la jag mig i mellan =)
Nu fortsätter bygget! Ha en trevllig helg allihopa!
#13 Kanterna är inte för låga, kör du på det :)
Mina kanter är ca 30 cm o jag tycker dom är lite för höga så jag ska såga ner iaf ena kanten lite. Dom blir så förvånade när jag helt plötsligt dyker upp där bakom kanten. Sen så kan dom inte heller stå o skrika med tassarna på kanten som dom egentligen vill.
# jo men blir dom rädda kan dom hoppa ganska högt, har man buren på golvet tycker jag att man kan ha så lågt, men är buren högt upp skulle iaf jag ha högre kanter eller nåt nät runt. vet inte hur högt man borde ha eftersom jag aldrig testat mina står på golvet. :)
men kanske iaf 40 det känns ganska säkert, så har man plexi på framsidan så blir dom inte så instängda. :) men som sagt beror ju det på hur marsvinen, är en del gillar att rymma medans andra bara kikar ut lite. :)
#7 #8 Det låter jättebra :) Se till att det blir enkelt att lyfta på den delen som ligger över buren, eller ha den högre upp så det kommer in luft emellan - för det första kan det bli väldigt jobbigt i längden att ta upp dem när de är där, för det andra blir det väldigt instängt om det inte är mer än 27 cm högt. Tänk också på att plexiglaset inte är så tåligt, någon tyngd som ligger och trycker på det skulle inte jag riskera.
27 cm hög kant låter alldeles lagom tycker jag. Har aldrig haft något marsvin som försökt ta sig ut från mina burar och då har det ändå bott rätt många där.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
okej , då är det väl bara mina som gillar att rymma. :D
Tack så mycke! Nu blir burbygget äntligen av, och lämplig storlek, pratat med sambon som fortfarande är skeptisk till den stora buren som kommer ta massa plats, men jag lovade att bygga fint så de ska nog gå bra =)
Dessutom blir Buster och Walmet glada och de är de som räknas i slutändan =)