Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1055 ggr
destiny2000
0

Stödmata bebisar? Mängd?

Min ena marsvinstjej fick fyra bebisar den 11/1. Två stora, en lite mindre o en väldigt liten. Den minsta dog dagen efter o nu är ja orolig för den näst minsta. Det verkar som om att den blir lite undanskuffad av de andra syskonen. Har prövat att ta ut de andra under kortare perioder så att den lilla kan äta i lugn o ro men den visar inget intresse. Har hämtat lite ersättning hos en granne men har ingen spruta men jag prövade att ge den lite med hjälp av skaftet på en tesked o den slickade i sig det men hur mycket måste den äta?

Sandra-B
0

Först och främst grattis till bebisarna! :-)

Jag tycker att det är jättesvårt att säga hur mycket de måste äta, när jag matar ungar så brukar jag låta dem äta så mycket de vill var gång- de måste ju bli matade ganska så ofta i början.

Jag rekommenderar att använda fortimell näringsdryck (köps på apoteket) när det gäller stödmatning, både för ungar och vuxna.

Jag brukar ta några ml och värma i micron så att det får kroppstemperatur ungefär och sen mata ungarna med hjälp av tesked.
I början är det lite bökigt att få dem att fatta men ganska snart så brukar de förstå vad det handlar om och börja äta. Tycker också att de brukar visa tydligt när de inte vill ha mer och då brukar jag låta dem slippa. Beroende på hur små de är och om de äter något annat så behöver de mat varje till var annan/ var tredje timme i början sen kan man succesivt utöka tiden mellan, jag brukar börja med att dra ut tiden på natten så att jag får sova.

Eftersom bebisen är så liten är det viktigt att du ser till att den kissar och bajsar också, massera med en ljummen bomullstuss, mjuk handduk eller en tops runt könet i samband med att du matar (som ersättning för mamman som tvättar dem och stimulerar dem att kissa och bajsa).

Att mata bebisar är jobbigt och det är inte alltid det hjälper men jag har klarat flera stycken tack vare att jag matat dem.

Önskar dig lycka till, hoppas att det går vägen!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

destiny2000
0

Tack så jättemycket för hjälpen

moonlights
0

När min senaste marsvinsunge började gå ner i vikt så stödmatade jag den med näringdryck genom att använda ett sugrör. jag stoppade näringsdryck i sugröret genom att sätta ner ena änden i flasken och sen höll jag för hålet på andra sidan och när jag gav det åt ungen så höll jag också för fingret för det ena hålet så att det inte skulle rinna in i munnen på henne för då hade hon kunnat få det i lungorna. Så hon diade på sugröret och då kom näringdrycken ut =)

Kanske inte funkar på alla marsvinsungar men på henne funkade det och nu väger hon långt över sin födelsevikt =)

destiny2000
0

Tyvärr så dog bebisen :( Förstår inte riktigt vad jag har gjort för fel. En hona ska väll klara av och mata fyra ungar? Har ni några förslag på varför två av fyra ungar dog?

Blir lite orolig eftersom våran andra hona (Kharma) också är havande, tänk om det blir likadant med henne ………..

De har haft fri tillgång till hö och basen i deras måltider är vitkål och morötter med lite persilja på. Så fort det är slut eller börjar se lite ofräscht ut så får de nytt ………….

destiny2000
0

Glömde nämna att de får pellets också.

FeliciaS
0

#4 Det måste ju finnas någon anledning till att två av ungarna var mindre. Kanske var de inte friska, om de inte började dia fick de ju inte i sig mat. Modersmjölken är den viktigaste näringen för de små under deras första dagar, tyvärr är det svårt att få marsvinsungar att överleva om de inte diar. Min ena hona fick 6 ungar, varav 2 inte klarade sig - ingen av dem började dia självmant.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

marsvin2008
0

När Ninni fick sina tre ungar, så klarade bara två sig och den minsta som vägde 61gram fick inte dia. Jag tog Ninni i famnen och Tvingade henne att låta Atsuma äta jag höll henne så han kom åt och förde hans mun mot spenen.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

destiny2000
0

Hmm okey. Men de finns ingen risk att de andra två dör nu också? De har börjat äta lite hö + rivet päron och morot och de diar på mamman hela tiden.

marsvin2008
0

Att dem äter år ju ett bra tecken på de viset men om de kommer klara sig kan bara tiden utvisa för om de är sjuka så hjälper de ju inte även om de äter.

Men såklart hoppas då jag på att dem klarar sig.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

FeliciaS
0

#8 Det går ju inte att svara på helt, men det borde inte vara så om de äter och är pigga. Var försiktig med päron och andra frukter, särskilt små bebismagar är känsligare än de vuxnas.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Linnet
0

#4 Jag har haft två kullar med 5 ungar (födelsevikter 65-85 gram)och alla har klarat sig, så det beror nog inte på antalet ungar utan kanske att ungarna var svaga.