Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1509 ggr
freddiie
0

Övervåning till bokhyllebur

[ Jag har märkt att jag skickar massvis med inlägg med småfrågor, så här blir det ganska många frågor :-D ]

Nu ska jag nog faktiskt bygga en övervåning till min bokhylle bur. Övervåningen blir nog ungefär 82 x 45/50 cm. Jag ska absolut ha plexiglas runt, tycker att det ser så tjusigt ut :D

Okej, nu till frågorna. Plexiglaset, hur tjockt ska det vara? Plexiglas är väl ganska dyrt, men plexiglaset och akvariesilikonet är det enda jag behöver köpa. Och en till fråga, vart köper man plexiglas? *s*

Fler frågor. Ska man använda vaxduk eller plastmatta till bottenplattan? Jag hade också tänkt ha en lampa under där, så att det inte blir alltför mörkt. VIlken sorts lampa ska jag använda?

Akvariesilikon, vart finns det någonstans?

TACK till alla som svarar, och bilder är väldigt uppskattade :-D

Abico
0

Felicia (FeliciaS) har byggt en övervåning helt i plexiglas till sin bokhyllebur, mycket tjusigt är det :) Så hon kan säkert bidra med en del tips.

Plexiglas går att köpa i byggvaruhandel och jag misstänker att det finns olika tjocklekar att välja på. Ett par millimeter tjockt får det vara åtminstone.

Plastmatta är tjockare och håller längre. Vaxduk har en kortare livslängd eftersom det efter ett tag kan börja läcka igenom. Sedan varierar kvalitén på vaxduk, somliga håller inte tätt ens som helt nya medan andra är hållbara som vaxduk nästan.

Akvariesilikon vet jag inte riktigt vart man köper, byggvaruhandel?

Hanna 

godisgrisen
0

Jag har vaxduk i mitt stora burskåp men är inte helt nöjd med det. Jag tyckte det var smart för då kunde man byta den när den blev för smutsig och trasig. Tyvärr biter marsvinen sönder duken. Dels gillar jag inte att de äter den det känns inte nyttigt och när det blir hål åker spån in under om det då är kissigt spån känns det inte så fräscht. Det blir också veck på duken som försvårar städningen, det är de vecken som några av mina rackarns marsvin tycker det är kul att gräva fram och bita sönder, morr.

Jag önskar att jag haft en ordentlig plastmatta i botten och upp på kanterna istället…

freddiie
0

*putt putt* mer svar :-D

elin85
0

Glaset kan vara ca 0,5 cm, kan köpas där man köper glas, då får man det tillsågat i de exakta bitar man önskar. Tyvärr är det ju riktigt dyrt, du kan nog få räkna med 4-500 för en sådan bur. Men du kan ju också välja att göra sidor in mot väggar och så av annat material.

Min erfarenhet av vaxduk är att mina marsvin älskar att äta av den :/ Så jag skulle använda plastmatta i så fall. Fast jag har ju mitt eget sätt att bygga burar som funkar för mig och då behöver jag varken eller :)

Jag har också belysning i buren i form av ljuslister, LED-lampor. Jättesmart, håller länge.

freddiie
0

*puuuuuutt*

FeliciaS
0

Jag har gjort en övervåning till grisarnas bokhyllebur, 80*60 cm. Plexiglaset som sitter runt är 4 mm tunt, och drygt 23 cm högt. Jag sökte på Plexiglas på Gula sidorna, och kollade upp olika butiker som sålde det. Tänk på att förborra långsamt och sedan skruva försiktigt, det spricker väldigt lätt.

Någon sorts plastmatta är betydligt bättre än vaxduk. Som #2 har beskrivit är det hopplöst just för att marsvinen kan gnaga sönder det mycket enklare en plastmatta, som inte heller viker sig (den är betydligt mer tålig och styv).

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

mickro
0

akvariesilicon kan du köpa i en zoohandel.

freddiie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

NYA PLANER :-D

Jag hittade inte plexiglas någonstans i närheten, och min mammas kompis ger nu bort sin billy-hylla till mig! Jag tänkte såga till billy-hyllan till rätt storlek och sedan sätta galler på ena kortsidan och på framsidan. Jag målade en "superfin" bild i Paint så att ni kunde se hur jag tänker.

Låter det som en bra ide? :)

ponytails
0

Det blir säkert fint. Men jag vill tipsa om att ha en 10-20 cm hög kant från burens golv upp innan gallret. Annars åker spånet ut genom gallret. Oftast behövs inget galler ens. Speciellt om du väljer en höjd på 20 cm. Leta gärna lite till efter plexi. Det är ganska mysigt att kunna se igenom, hur de knatar runt i buren. Det blir också mörkare med en vanlig bräda som kant.

Jag har klistrat en riktig golvmatta i plast på burbotten i mina burar. Mkt hållbart och lätt att få rent.

Lycka till Glad