Är bebisarna för små?
Nu är jag här igen och vill ha era expertisråd…… Min andra hona Kharma fick för ca 2 timmar sedan fyra bebisar. Så nu blir jag lite orolig eftersom hennes burkompis Chloe fick fyra ungar för snart en vecka sedan varav två av de dog.
Har införskaffat mig en våg så här kommer vikten på de nyfödda bebisarna:
1: 47 g
2: 56 g
3: 49 g
4: 65 g
Vad tror ni? Tar tacksamt emot alla tips o råd.
Små är dem helt klart. Ninni fick tre ungar hona83, hona 81(dog troligen pga hinnan) hane 61 och han var ju jätteliten och svag.
Så länge dem äter så tror jag inte det är nån fara, annars får du stödmata.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

De ungarna är verkligen små, extremt små skulle jag säga.
Runt 100 gram eller mer tycker jag är normalt för nyfödda ungar- de som väger under 80 gram anser jag vara små och är de under 60 gram tycker jag att de är extremt små och under 50 gram, ja jag vet inte vad jag ska kalla dem.
Jag har själv haft ungar som varit både små och extremt små (enligt min mening)- min senaste kull exempelvis. Berodde troligtvis på att mamman inte mådde bra under dräktigheten och inte åt orentligt utan jag fick mata henne. Hon fick fem ungar varav bara två lever idag (två dödfödda och en som dog efte några dygn- troligtvis lunginflammation).
Jag hade satt in stödmatning (fortimell) i princip direkt om jag hade fått så små ungar- åtminstone på de två (kanske tre) minsta eftersom de inte har råd att gå ner nåt direkt i vikt.
Hur gamla är mammorna? Har de haft kullar förr? Vad har de fått för mat under dräktigheterna?
Håller tummarna för att alla ska klara sig men tyvärr så tycker jag inte att det verkar så ljust.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Tycker också dom verkar små och du bör ha mycket koll på att dom får i sig ordentligt. Jag tycker också att du kanske ska stödmata lite eftersom dom var så små.
Okey. Kharma är 9 månader o Chloe är 8,5 månad o de är första kullen för bägge honorna. Men eftersom de två ungarna som är 1 vecka imorgon har börjat äta hö o grönsaker också så tänkte jag ifall jag kan flytta över en av Kharmas minsta ungar till Chloes kull? Kan man gör så? De går i samma bur men har valt varsin liten hörna som de sover i med sina bebisar.
Riktigt pluttiga är de. Ungar under 50g räknas tydligen som väldigt små och som riskgrupp. Men det beror jättemycket på hur pigga de är och om de kan dia. Kan de det går det nog bra men de har ju inget extra att ta av.
Den minsta unge som föts här vägde bara 46g men hon hade ingen aning om att hon skulle vara liten och svag så hon åt och växte och var jättepigg och är väl det fotrtfarande! Det gick jättebra. jag stödmatade ingenting det behövdes inte.
Vet inte varför dina ungar är så små kanske är de födda för tidigt, Honan kanske är liten, det kan äver bero på rasen, teddy och self brukar få stora ungar och abyssinier brukar få små. Mina self ungar som jag fick förut brukade nästan alla väga över 100g medans mina nonselfar jag har nu nästan alltid väger under 100g.
Hoppas det går bra med dem. Om du ser att de inte verkar dia kan du välja att stödmata med Fortimel. Använd helst pipett och inte spruta så maten inte så lätt åker in i lungorna på bebisarna.

Dom var väldigt små. Fick själv en kull med fyra ungar på nyårsdagen, som föddes för tidigt. Honan satte igång att föda när burkompisen födde och det var nog nån minst en vecka för tidigt när jag ser på datumet hon sattes med hanen. Dom vägde mellan 50 och 62 gram och var inte så pigga. Dom två minsta klarade sig inte men dom två största (60 och 62 gram) klarade sig bra. Har aldrig haft nån unge under 60 gram tidigare, men där nånstans går nog gränsen.
Ungar till honor som går i samma bur diar ju oftast vilken mamma som helst, så du kan nog inte styra över det genom att flytta ungar till den andra mamman. Ibland försöker den ena honan lägga beslag på alla ungar och ibland föser honan bort ungar som inte är hennes egna.
hur gick det med bebisarna?
Alla klarade sig utom en. De har nu börjat äta hö, grönsaker m.m men jag handmatar fortfarande två av bebisarna med fortimell men de e fortfarande väldigt små tycker jag ….
okej, skönt att så många ändå klarade sig. håller tummarna för dom andra. har du inga bilder på dom små? :)
så söta! :) men väldigt små. håller tummarna för sötnosarna. hoppas allt går bra.