Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 512 ggr
Mari
0

Höja marsvinens status? #2

Detta är en uppföljning av den första tråden i samma ämne då den blev så lång.
Jag ska här försöka att sammanfatta det vi kom fram till så vi kan fortsätta att spinna vidare i vår kamp om att höja marsvinens status!

• Stoppa grossisterna!

• Sprida mer information om marsvin, alltid lämna med papper (kanske "rikssträckande" så att alla är lika?) till de nya marsvinsägarna.

• Avskaffa djur i butik, eller ha striktare regler för djurbutikernas djur. Tex att de kommer ifrån uppfödare istället för grossister.

• Att inte skaffa för många djur för snabbt.

• Att ta ut en avgift för marsvinen, inte skänka bort.

• Förhindra hobbyavel dvs de som tar en kull bara för kul utan att veta var ungarna sedan ska ta vägen. Eller de som föder upp bara för pengarnas skull, dvs grossister.

Ursäkta om jag glömt något, nu fortsätter vi disskutionen!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

fia-mia
0

Jag tycker allt ovan är jättebra! I djuraffärer tycker jag inte man borde sälja burar mindre än 100*50*50 (och ändra lagen till det som minsta mått) Många köper tyvärr de minsta burarna för att de tror att marsvin inte behöver motion.

I en djuraffär tycker jag att man ska ha nån specialutbildning t.ex "kalle är duktig på hund och kattfoder, Lisa är duktig på smågnagare, Anna kan mycket om kaniner och marsvin" I de kurserna skulle även info om avel ingå. Alla kanske inte kan kunna allt, men om alla har en specialinriktning borde oseriösa djurköp och sånt minska. Ska man t.ex köpa kanin (om man fortfarande ska kunna det i djuraffärer vill säga) pratar man alltså med "Anna".

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Mari
0

#1 Jag gillar din idé, egentligen är det väl så att alla eller åtminstånde en i personalstyrkan har en liten grundutbildning gällande djur eftersom jag har för mig att man måste ha det för att få sälja djur i butik?
Men det borde vara mer djupgående.

Synd är det även att de får ta med sig djuren redan första dagen, sen är det så många som inte tvekar fast de hör att djuren kanske inte kommer hamna till ett så jättebra ställe.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

fia-mia
0

#2 Det jag tänker är liksom att alla vet det grundläggande typ olika foder och så men att en har kunskap om bra foder för dräktiga marsvin, olika sjukdomar och dräktighet osv.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus