Performance eller Cuisine?
Jag funderar på vilket jag ska köpa till mina marsvin. Nu äter de perfprmance så det är de vana vid. Ska köpa en 22kg säck tänkte jag så då känns det ju viktigt att välja rätt. Jag har läst på innehållet på de olika och de verkar MYCKET lika. Det enda som verkar skilja är protein (14% i cuisine och 18% i performance) och aningen mer calcium i performance (max 0,8% i cuisine och 0,8-1,1% i performance). I övrigt verkar det vara helt lika.
Min fråga är då: Hur stor skillnad gör egentligen 4% extra protein? Får den lilla skillnaden ett marsvin att gå upp i vikt? Alltså, spelar det egentligen någon roll vilken av dem man använder?
22 kg är mycket…, själv är jag tveksam till om mina fyra hinner äta upp sin 1/4 påse av 2.25 kg tills i mitten av februari då den går ut. Om den ser fräsch ut efter så kommer jag visserligen fortsätta ge, men man vill ju inte gärna ha köpt på sig pellets som blir dålig :P (upptäckte en gång små äckliga kryp i pelletsen vid utgångsdatum)
Men i alla fall, eftersom protein är något som marsvin inte ska ha i särskilt stora mängder gör det skillnad i längden. Men har du växande marsvin, dräktiga/digivande honor eller marsvin som behöver lägga på hullet skadar inte extra protein.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#1 Okej tack! Då blir det nog vanlig cuisine för hela gänget då :) Det är 6 marsvin som ska dela så det går nog åt. Annars har jag ju tjänat på affären bara de får ca 10-12kg så det ska nog gå. Det är ju inte hela världen med datumet så länge inga kryp hittar dit som sagt, men det kan de ju göra ändå. 380kr för 4½kg är så gryyymt dyrt! :/ Så två sådana säckar och jag är uppe i typ samma pris :/ Helt sjukt faktiskt…