Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 6666 ggr
tensing
1

sover de med öppna ögon?

Oftast verkar det så. Men kanske de slocknar helt när det är natt o tyst i huset (?). Ibland känns det som den ena somnar i knät, eller så kan de dagdrömma också :-)

elin85
0

Ja, mina sover ofta med öppna ögon, men inte alltid. Jag brukar märka att de sover på att det börjar rycka i mungipan på dem först och sedan börjar öronen flaxa :)

FeliciaS
0

De måste alltid vara redo att fly om någon fara hotar, det är ju helt livsavgörande ;) Deras instinkter hänger med även som tamdjur helt enkelt. Ofta sover de med lite öppna ögon, men det händer rätt ofta att mina sover med helt stängda då de ligger skyddat. Dessutom vilar de aldrig djupt allesammans, alltid är det minst någon som är mer vaken och vaktar flocken ifall något "rovdjur" skulle komma :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

Dom flesta som jag har sover med halvt stängda ögon men vaknar och hoppar upp så fort man kommer in i rummet. Men så har jag 2 stycken Curry och Kurt mina tamaste och oräddaste som sover med helt stängda ögon. Jag kan gå in och börja prata och dom öpnnar inte ögonen. Så jag brukar behöva klappa på dom för att dom ska vakna. Taskigt att väcka när dom sover jag vet men jag är alltid livrädd att dom har somnat in helt.

emelie92
0

Mina marsvin sover nästan alltid med stängda ögon, men när de vilar och halvsover är det halvöppna ögon som gäller :P

Abico
0

Jag tycker att nästan alla mina sover med stängda ögon men det varierar säkert.

Hanna