Mina långhårstöser :(
Jag vet att det är en omöjlighet.Men jag har två långhårstöser som är så sockersöta & fina.Och det är bara SÅ JÄTTETRÅKIGT att dom andra töserna som inte är långhåriga som dom bor i hop med ska tugga ner deras päls.Även om jag ej ska ställa ut dom i ras och jag älskar dom ändå,så är det bara så jättetråkigt!Skulle önska att dom inte tuggade på deras fluffiga pälsar… :( Önskar kostar ingenting…Får se om jag ordnar en egen bostad för bara dom två…
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Ja det låter tråkigt. Hoppas det ordnar sig på nått bra sätt för er allihopa.

Tack! Jodå..det gör det..lösningen är ju att ha en egen kuppe till dom två.. men det e trist ändå..

Nej va tråkigt:/ Kanske enda lösningen att de får en egen bur till dem. Finns nog inte så mycket mer att göra vad jag vet:S
Trist :/ Jag hade faktiskt aldrig det problemet när jag hade långhår :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Har samma problem, fast då att en av mina långhår tuggar på sig själv och de andra - även korthåren (!)
Fast det händer inte ofta men ibland kan man se att det saknas lite päls här och där.
Först misstänkte och anklagade jag fel marsvin
tills den dag jag själv såg att det var det andra långhåriga marsvinet som även tuggade på sig själv..
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ja men det är verkligen bara så där jättetråkigt.Jag känner bara så men…nnnääää…sluta nu.Ni har mat,hö,vatten,grönsaker,golvtid,kel&gos tid,ni alla har bra med plats.Jag fixar & trixar med roliga leksaker och hus osv osv.. så snälla sluta nu … :( Jag vet att antingen så är det så att andra har aldrig haft detta problem såsom FeliciaS eller så har man det.Och precis som Stirrup säger så kan dom ju oxå tugga på sig själva,eller långhåren kan tugga på ett annat långhår.Så det är ju ingen garanti att deras pälsar blir otuggade om dom får bo själva bara långhåren tsm.
Och helt själva vill jag ej att dom ska vara.
Sen har jag läst att uppödare ej ska avla på långhårsmarsvins som tuggar på varandra.Men det är en helt annat sak.
Jaa..nästa ggr jag städar ur burarna ska jag ha försökt leta upp en lånebur till långhårstöserna.Så får vi väl se om det blir bättre då.
tack för era svar.känns bra med stöd och tröst från er alla.
Ja jobbigt det där… Troligen är det svårt att släppa vanan när de väl börjat. Det är väl gott eller mysigt på något sätt. Själv har jag ju inte detta problem eftersom jag bara har släthåringar och min sheltie som jag hade förut klarade sig otuggad.
Jag undrar gör det så mycket? Ja de ser ju rätt förfärliga ut och det är ju trist men är det farligt att äta hår?

# godisgrisen ,,, farligt kan det väl inte vara på så sätt för då skulle väl X antal marsvin vara i direkt fara hos både mig och långhårsuppfödare mfl.
Men dom ser ju galna ut..Nästan sjuka i omgångar då alla verkar tugga på dom då…Och jag "stör" mig på det.Jag tycker verkligen inte det ser bra ut på nått sätt eller vis.Och det är ju trist att aldrig kunna ta med dom till nån utställning,,,även om jag bara vill ställa i pet..finns ingen domare som skulle tycka det var fint.Och det förstår jag!
Hade också det problemet… fick flytta isär Dimelo och Azul från Tolio, Tito och Milos, och nu är deras pälsar jättefina må jag säga ^^ Så det enda du tyvärr kan göra är nog att flytta isär dem… :(

Det finns en del marsvin som tuggar päls och det verkar vara genetiskt bundet beteende. Slår igenom i generation efter generation. Inget man kan göra för att påverka.
De som blir tuggade verkar inte uppskatta det heller. Har studerat en magpie som jag har som tuggar päls på de andra. De rusar alltid iväg när hon sätter tänderna i ett pälsstycke. En annan sak jag kommit på: att marsvin skulle kunna drabbas av hårbollar, så som kaniner lätt gör, tror jag är omöjligt. Då skulle min lilla ganster magpie varit död av förstoppning för länge sedan!
#8 Ja jag förstår verkligen att det är irriterande det gör jag…
#10 Ja det var just hårbollar och förstoppning jag undrade om. Det är skönt att det inte verkar som det blir så iallafall. Fniss… gangster magpie… tur att det inte bor några långhår hor mig då när de flesta av mina marsvin är just magpie och gangstriga är de allehop!
#8 Var på en utställning där en tuggad peruan placerade sig i Bis-finalen så det är värt ett försök :-D
Jag har och har haft ett gäng pälsmumsare. Fick hem fyra marsvin lite innan jul, 3 sålda som ägarna inte kunde behålla och en som varit utlånad ihop med den ena av de andra. De kom från två olika hem och bodde i gallerburar. Ellen och Kitty var tuggade bägge två och av de andra var det Mia som var tuggad.
Nu är nästan allt utvuxet på dem, Lisen (som bodde med Mia) kan tugga någon gång, tror det är hon för de andra mumsarna är mycket lägre i rang och skulle aldrig få tugga på den som tuggats på.
Jag tror att i de fallen var de uttråkade och det var ett tidsfördriv att tugga päls, men jag är inte säker. Men eftersom de slutat efter att få en gigantisk bur.
Har en till, Lilly, som också tuggar, lägger man en tuss päls framför henne bara vräker hon i sig, men i den stora buren tuggar hon inte direkt på de andra.
Pruð tuggar på sig själv men inte på någon annan. Hennes mamma tuggade på sig själv när hon var dräktig.
Fast dina verkar ha gott om aktivering så det borde inte vara problemet, troligtvis tycker de att det är jättegott helt enkelt. Men prova att sätta dem själva och se vad som händer, fast jag förstår dig, de är tröttsamma när de håller på så och det är alltid roligare att kunna ha alla tillsammans