Sätta ihop två honor med ungar
Mina två honor har varit i samma bur sen de var små. Båda fick ungar med en veckas mellanrum och då märkte jag att den ena honan vart stressad av att den andra honans ungar sökte sig till henne också vilket resulterade i att hon inte ville mata sina egna ungar.
Jag flyttade då den stressade honan med ungar till en mindre bur och där har hon varit sen dess med sina småttingar och allt fungerar nu bra.
När kan jag sammanföra honorna igen? Hur?

Det kan bli lite så, att ungarna går till vilken hona som helst, men jag tror inte det är nåt problem, så att hon skulle strunta i sina egna ungar. Ibland när jag haft två honor med ungar tillsammans så har den ena hona ibland försökt roffa åt sig alla ungarna och nästa stund sitter alla hos den andra honan. Jag brukar bara låta dom vara, nog tror jag ungarna får dia även om det inte ser ut så.
Nu har jag provat men gud vilket liv de blev ……. Det ser ut som om de försöker bita varandra och emellanåt la dig sig i varsitt hörn i buren och hackade tänder åt varandra. Jag var tvungen att sätta tillbaka den ena honan med ungar i den andra buren istället …
Ska jag låta de hållas? Tycker så synd om ungarna de såg helt skräckslagna ut!
Jag kanske ska låta de umgås en stund på golvet först i några dagar innan jag provar igen?
Jag skulle fortsätta att ha dem delade om de bråkar så där så ingen unge skadas i tumultet. Försök sätta ihop dem när hanungarna är separerade och flickorna lite större.

Ojdå, ja dom kanske vaktar ungarna då, när dom varit ifrån varann ett tag. Du får nog ha dom isär då, inget kul med bråkande marsvin om det finns bäbisar.