Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2227 ggr
HLJB
0

Hur hade ni gjort?

Jag ska sälja två av mina hanar och har en annons ute på blocket (och en på mif) igår fick jag mejl från en tjej som ville köpa bara den ena hanen men jag sa nej för att jag vill att mina killar ska forsätta bo tillsammans för de passar så bra ihop och båda är ju vuxna (1år och 5mån)

Idag fick jag ett till mejl från samma tjej som fortfarande vill köpa bara ena hanen och kunde tänka sig att betala det dubbla mot för vad jag tar i annonsen (200kr för båda).Hon skriver att han isf ska få bo med hennes hane som nu bor ensam. Jag vet inte mer om hennes hane men jag svarade att jag behåller dem tills jag hittar ett nytt hem där båda får forstätta bo tillsammans. (förhoppningsvis)

Sen kom tanken att om jag säljer han för 400kr så är det ju hälften av vad det kostar att kastrera en hane, så då kan jag behålla den andra och låta han gå med en av mina två honflockar. Den tanken varade inte så länge eftersom jag tänkte på han som isf skulle flytta, tänk om han inte går ihop med hanen som hon redan äger vad händer med min grabb då?!?

Hur tror ni att ni hade gjort i det här fallet?

Abico
0

Om jag hade velat att mina hanar skulle fortsätta gå ihop så skulle jag inte ha ändrat mig för att en intresserad köpare erbjuder sig att betala mer för honom…

Jag skulle aldrig sälja något av mina marsvin för att tjäna pengar på det, oavsett till vad pengarna ska gå (ny bil, kastrering eller lördagsgodis..)

Hanna 

Linnet
0

Konstigt, varför skulle hon vilja betala 400:- för en hane och det är ju inte säkert att han funkar med en ny hane. Varför skulle din ena hane bli ensam för att hon skulle få en hane till sin. Hon borde ju skaffa en unge då i stället, men det är kanske svårt att få tag på marsvin nu.

Jag hade nog inte sålt bara den ena eftersom dom alltid har bott tillsammans.

mickro
0

jag hade inte heller delat på dom. bättre att dom får ett nytt hem tillsammans. du kan ju tipsa henne om den här sidan, så kanske hon hittar nån annan. :)

HLJB
0

#3 Ja det kan jag ju göra, bra idé.

FeliciaS
0

Om du nu ska sälja dem tycker jag absolut att de ska få fortsätta bo tillsammans. Jag skulle inte tycka att det var ok att ändra sig p.g.a priset, då känns det inte om marsvinens bästa kommer i första hand.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Jag läste precis din blogg och om alternativet är avlivning om du inte får dom sålda så skulle jag nog ha skänkt bort den ena hanen, då slipper åtminstone en av dom att dö… Och om du ändå tänkt avliva hanarna som inte går att sälja så spelar det väl faktiskt ingen roll om du säljer en eller två?

Kan även tillägga att när jag tvingats avliva marsvin har det kostat mer än 400 kronor. Fast priset varierar säkert över landet och från veterinär till veterinär. Men det är klart, det är nog billigre än en kastrering på många håll.

Hanna 

FeliciaS
0

Inte ska du väl avliva dem…? Förvånad

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Colina]
0

…Jag måste också fråga om det var ett skämt om avlivning eller seriöst menat?

Moa-16
0

Väldigt dåligt skämt isåfall…

[Liinda]
0

Hoppas också att det var ett skämt! Att du ska avliva dom för att du inte vill ha hanar för att det är äcklig med deras pungar???Förvånad

HLJB
0

#6, 7, 8 och 10 Jag ska inte avliva mina hanar!

När jag skrev dådär menade jag mer att om de bara ska bo i en bur utan att någon bryr sig om dem (oavsett orsak) så kanske de är mer humant att de får somna in. Men åter igen jag ska inte avliva mina hanar!

Abico
0

#11 - Okej. Jag tror inte att något marsvin mår dåligt sålänge de bor med en kompis i en lagom stor, ren bur och får bra mat och vatten regelbundet. Kärlek från en människa är knappast något som behövs för att de ska må bra.

Hanna 

Moa-16
0

#11 Va? Du menar om man inte bryr sig om att göra rent buren & ge dom mat? För det gör ju inte marsvinen något om man låter bli att klappa på dom någon dag.. Dock så har man ett ansvar för sina djur! & att avliva dom för att man helt plötsligt 'inte bryr sig om dom' är lite ,ja, konstigt.. Tycker det är allt annat än humant.. Men det var ju skönt att höra att du bara eh? skoja? ….

HLJB
0

#12 Du och alla andra som vill kan ju läsa min nyaste blogg, jag skrev den med tanke på spekualtionerna här i tråden…

-------------------------------------------->

Jag ställde en fråga hur ni hade gjort inget annat! Alla andra inlägg kan ju plockas bort kanske…

Moa-16
0

Jag tror ingen här tror att du inte tar hand om dom.. Jag tycker bara det är hemskt att du säljer dom pga, att du har kommit på(?) att deras pungar är äckliga(?) Men du gör säkert det du känner är nödvändigt..

HLJB
0

Alla som säljer sina husdjur/marsvin har en orsak och oavsett vad den är så har man rätt att göra som man gör utan att "bli påhoppad" tycker jag. Men eftersom den här tråden inte egnetligen handlar om varför jag tänker som jag gör så avslutar jag med att hänvisa till min privata blogg om någon känner sig manad att fortstätta skriva.

Jag tycker att alla inlägg som inte har med tråden att göra dvs era svar på hur NI hade gjort kan väl plockas bort? Eller måste dem vara kvar för att andra ska kunna haka… ska det vara tjaffs på mif alltid?

Denna kommentar har tagits bort.
Saphir
0

Jag hade definitivt sålt dem tillsammans, och inte ändrat mig pågrund av priset om jag bestämt mig. Tycker du skall sälja dem ihop :)

Buffen
0

Jag tycker du gjorde rätt som sa nej till att sälja separat. Som du skriver tror jag också att det finns en ganska stor risk att bara den ena av dina hanar tillsammans med tjejens hane inte fungerar, speciellt om denne också är vuxen. Det verkar onödigt att skilja ett kompispar när det finns så många andra redan ensamma marsvin som köparen kanske kan vända sig till istället.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Rafflan
0

Jag tycker att du vill du ha kvar den andre hanen sälj den första själv för det pris du satt ut och sen kastrera den andra, har även för mig att jag hört att hon-flockar ska fungera bättre om dom har hane. Ha dock bara 1 hane, för ifall du vill para någon av dina honor måste du ju ha möjlighet att ha en bur utan någon kastrerad hane i ;)

HLJB
0

#25 Hanarna kommer säljas i de par som de går nu. Jag ska inte ta fler kullar så jag kommer inte spara någon hane pga det. =)

Rafflan
0

#26 men då om du vill kan du ju ha en kastrerad hane i varje flock då hon-flockarna ska fungera bättre med en kastrerad hane, dock e det inget jag har egen erfarenhet av ;)