Mina första marsvin! :)
Nu har jag precis kommit hem med mina första marsvin :) Båda två är honor.
Dom får bo i en mindre bur tills på måndag då dom ska sättas ihop med en till i en stor bokhyllebur :)
Dom är väldigt rädda just nu, men dom är på ett nytt ställe så det är ju förståligt. Kunde iaf lyfta ur dom ur transportburen utan någon protest.
Dom har hus och gömställen, tog bara bort det en sekund medans jag tog kort :p

Vad roligt! Å trodde inte du skulle ha skinnysar! De är ju för underbara
Den som kommer på måndag är det också en skinny eller har den päls?:)
#1 Det är också en skinny! :) Gillar mest skinny! dom är finast.

Sätt ner dem i bokhylleburen direkt, det är inte drägligt att ha dem i en sån där IKEA-låda tills dess!
Envishet och drömmar
#3 Denna tråden handlar inte om buren!
Jag kan inte sätta ner dom i den då den måste vara helt ren utan dofter när dom ska sättas ihop med en annan hona. Sen tror jag knappast dom tar skada av att sitta i den 2 dagar. Lådan har lagliga mått, så jag bryter inte mot några lagar iaf. Sen får dom en bur på 160x60!!

# 4. Lådan måste inte alls var helt ren från dofter. Det här är dina första marsvin, skriver du. Då kan jag förstå att man tror att det är så, särskilt om man jämför med hamstrar, men det stämmer inte. Du kan utan problem har två marsvin i den stora buren och sedan introducera den tredje. Gillar de inte varandra har det inte med lådan utan med personkemi att göra. Även en tom låda doftar något, om vi ska vara så petiga.
Marsvin har ingen sån tidsuppfattning att de förstår att de kommer att få en stor bur i framtiden. Du har en stor bur men föredrar att sätta dem i en liten plastlåda från IKEA, det tycker jag är fel. Om du själv inte hade någon tidsuppfattning och skulle vara mitt husdjur, skulle du vilja sitta i en liten låda eller en stor?
Envishet och drömmar
Vilka sötnosar!
Sk*t söta blev ju avvis! *o*
Har dessa söta damer något namn ? ^^
Ying och Yang heter dom i stamtavlan. Men ska nog kalla dom något annat :)

Grattis till marsvinen och va söta dom är!
Fast jag håller med Caspia…
Innan jag skaffade dom så var det flera som sa att det var OK att dom bodde i den buren några dagar. Det går ju ingen nöd på dom direkt.
Men åter till ämnet.
Kan någon Medarbetare ta bort alla onödiga komentarer som inte hör hit? :)

#2 Okej:) Har den samma färger? Jättefina är dina tjejer:)
Caspia, hon får ju göra som hon vill, och de dör knappast av att ha en lite mindre bur i två dagar. Inget att tjafsa om tycker jag.
#4 Vad är det för innermått på lådan då?
#12 69x59cm. Altså precis vid gränser för vad som är lagligt. Dom ska ju flytta till den stora på måndag. Marsvinen är rätt små så dom har gott om plats.

#13 gränsen är ju 60x50cm, så du ligger ju lite över.
Det här är väl inget att tjaffsa om, bara tråkigt att få tråden förstörd. Tror t.o.m det kan vara lite skönt för marsvinen att få ha det lite trångt och mörkt i början då de säkert är mycket rädda och oroliga efter flytten. Men iaf, som sagt två dagar…(!)

Nej men vilka godingar
Tror inte heller att dom tar någon skada av att sitta i den lådan två dagar! Det rekomenderas ju att sätta ihop nya marsvin på ex. golvet för att det inte ska finnas några revir osv så jag tycker du gör helt rätt :)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Åh va fina dem ser ut! Jag har satt ihop honor utan att buren är doftfri men jag har satt alla i en sån där gallerhage på golvet första minutrarna och sen ner i buren utan problem. (hittills iaf)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Jag har en hage, så kan ju låta dom träffas där då :) Vill ju att det ska bli en så bra första träff som möjligt!
Kan jag tex ta en filt som dom har i sin bur som det är deras doft på och sen får den andra ha den i transportburen och kanske hinner få lite doft utav dom andra? Skulle det vara smart att göra så?
#17 Jag tror inte man ska krångla till det för mycket. De kommer märka att det är ett nytt marsvin oavsett :-) Jag anar att är man FÖR försiktig kan det också bli fel. Dessutom är det honor, som ytterst sällan är några problem att sätta ihop. Lite småtjaffs tjejerna emellan får du nog dock stå ut med. Is i magen och noga uppsikt så ingen sitter och är uppenbart rädd och missnöjd, så kommer det gå bra.
Lycka till!
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Okej!
Så då kanske det bara är att sätta ner allihopa samtidigt i den nya buren med massa gömställen?
Jättesöta :)
Eftersom det är honor som alla kommer nya till sitt hem, som dessutom är förhållandevis unga, skulle jag satt ner dem i bokhylleburen på en gång. Är den ändå klar finns det väl inget som hindrar :P Är dessutom den andra honan en unge är det minimal risk att det skulle bli tjaffs.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#20 Fast unghonor (4-8 månader) har ju tendenser att vara ganska bitchiga och "tonåriga", vilket ofta leder till småtjaffs och "du får inte vara med oss, så det så".
Hur gamla är honorna, Royalz?
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
#21 Dom två som är systrar är 9 månader snart och den andra är runt 5 månader :)
Grattis till de små sötnosarna :)
Jag skulle inte krångla för mycket med ihop-släppet, flera gånger har jag inte ens brytt mig om att städa ur buren när jag fått hem ny hona utan bara satt ner henne i buren med de andra. Det brukar fungera bra.
Hanna
Då tror jag att jag släpper ner alla samtidigt i den nya buren då :)
#24 Har just satt ihop två honor 7 resp 9 mån (nybliven marsvinsägare) och det var allt annat än självklart att de tänkte acceptera varandra. Tjafsade, pep, kurrade i en vecka.. Viktigast var att de hade flera gömställen. Valde att lägga ut mindre högar av hö och mer ofta vilket lockade fram dem. Sedan lät jag dem vara ute länge en dag så att de vart klart trötta på att gnabbas. Nu har de ordnat upp rang och busar gärna ute på golvet tillsammans. Ute-tiden är nog nästan viktigare än om buren redan är bebodd av något av marsvinen.
Men grattis på förhand - du lär också få mycket roligt framöver!
#22 Tonårstjejer alltså, räkna med gnabb :-) Som tensing sa så kan du fixa många gömställen och flera platser med hö/mat så de inte tvingas vara uppi varandra. Känn dock inte att du ska ta upp och "rädda" någon om det inte blir allvarligt som sår eller att någon ser uppenbart skärrad ut. Det kan göra det hela värre eftersom det ofta kan trigga igång dom som får vara kvar i buren - "vi lyckades jaga bort inkräktaren!"- och därför göra det svårare nästa gång man sätter tillsammans dom.
Nu har jag precis haft uppe en i taget i knät :)
Ska ha dom uppe några gånger per dag så dom lär sig att jag inte är farlig.
Just nu sitter ena och knaprar på en morot och den andra på en paprika bit :)
Imorgon får dom sin nya kompis och får även flytta in i den stora buren så då blir dom nog glada :)
Nu har jag klippt klorna på båda två och gett dom frukost :)
Hej igjen!!
Det är sällan stora problem å sätta honor tillsamman,men sett ned papplådor i det nya buren så det blir lite hørn och vägger å gjømma sig bak…dom kan godt komma till å krångla lite i børjan,men som oftast går det snabbt over…
När det gäller dofter så er inte det så noga när det gäller marsvin…det gäller nog mera før hamster….
Det kan vara bra å utfodra djuren på lite olika platser i buren til en børjan..så inte dom jagar bort varann från maten…
Och Ikea lådan funkar jättebra till en børjan…sätt alla marsvinen i det stora buret sammen…då er det ingen som känner sig hemma och sjansen är større att dom blir vänner lettare…
Lycka till!!!
Om ca en timme ska vi åka och hämta den andra honan :)
Har fixat iordning den stora buren nu så den är klar för ihopsläpp :) Har lagt ut 3 högar med hö, har 2 matskålar och 2 vattenflaskor. Och massa gömställen såklart ;)

Vad roligt, lova att ta massa bilder & lägg in här sen när hon kommit;)

Någonting som man kan göra är att gnugga in lite av de äldre honornas gamla spån på den nya. Då luktar dom lika dant och det blir lungnare snabbare. Fast jag vet ju inte med honor, jag vet bara att detta funkar ytterst bra på hanar :D

#32 Det funkar bra på honor också^^

#33 Jo funkar gör det nog, men jag tänkte om det var nödvändigt :) Honor brukar väl vara ganska snälla mot nykomlingar :D

#34 Tja nej nödvändigt är det ju kanske inte. Men om man har en väldigt dominant hona kan det undrlätta mycket.
Den nya får ha samma filt som dom andra hade när dom transporterade hem om det nu hjälper^^

Jag tycker att det är synd att denna tråd delvis förstörs av negativa kommentarer och råd som ges på ett mindre vänligt sätt. Det är ju hennes första marsvin och förstör då inte glädjen med att haka upp på den tillfälliga burstorleken. Jag tror att det kan avskräcka nya medlemmar (och även gamla) från att visa upp sina marsvin för att man är rädd för att få negativ kritik. Aja, nog pratat om det :-)
Jättefina marsvin du har. Ovanligt söta för att vara skinny tycker jag! :)

#36 Det kn kanske göra henne orolig, jag vet inte riktigt. När jag hämtade min hane så hade jag i min mössa med min doft ^^ Tyckte det var jättegulligt när han låg däri :] Han är en skinny, precis som dina. Jag hade ordentligt med filtar däri, det var ju runt -15 när jag hämtade honom och inte ville jag att han skulle frysa.
#35 Min ena hane Marwin är ganska dominant och jag trodde att han skulle kasta sig över den nya Luuka, men dem blev goda vänner nästan direkt. Han hackade tänder mot min andra hane Freddie, och sedan var det frid och fröjd i buren :)

#38 Har du satt ihop två vuxna hanar+en liten? Det är en väldigt riskfylld ihopsättning men vad roligt att den lyckades:)

#39 Mina ena hane är 3 månader, den andre 4 månader och den lille 6 veckor. Ligger allihopa just nu och myser :) Ja det var tur att det gick bra, hade definitivt lämnat tillbaka den lilla om det hade blivit bråk.

#40 Jaha men då var de ju ganska unga iaf så det underlättade ju:) Kunde ju dock gått dåligt, men va skönt att det funkade. Hanar är ju så mysiga & det är roligt att kunna ha tre st. vilket jag också har:)
awwwww gud så söta 

#41 Ja det var väldigt skönt att det funkade :) Det är hela tiden full rulle här hemma, pojkarna skriker efter mat och gos stup i kvarten, och alla har olika personligheter :)

#43 Ja helt olika personligheter är mina hanar också:) Och även min hona som ska få två nya vänner på lördag också^^
Men nu har vi snott tråden tillräckligt;P Royalz har ni hämtat henne nu? eller ni kanske är påväg dit/hem fortfarande:)
Nu har jag kommit hem och dom sitter nu ihop :) Ihopsättningen har gått bra änså länge :)
nejmen vilka sötnosar :D jättefina alla 3 ^^ <3
Verkligen jättefina! :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Vilka söta små nakengrisar :)

Naaw va söta<3 Nu har du en liten marsvinsflock^^
Gud vad dom har hållit på inatt^^ Har knappt kunnat sova! Dom har sprungit runt och låtit och gnagit på inredningen ^^
#55 Känner igen det där haha. Mina 2 äldsta övade inför marathon den första tiden och sprang varv efter varv efter varv i buren nätterna i ända ^^ Men dom kommer lugna sig med tiden så du kommer få sova. Mina sover ganska mycket, kl 5 på morgonen när jag går upp ligger alla och sussar och tycker det är jobbigt att jag väcker dom så tidigt.
Vilka sötnosar! Måste bara fråga hur det känns att klappa ett skinnymarsvin?
#57 Ungefär som att ta sig själv på armen, fast lite strävare och varmare :)
#58 Måste va ganska mysigt att ha en sån nakenfis liggandes i famnen när man fryser ^^
#58 Okej, funderar själv lite på skinny.
#60 Då är det klart att du ska skaffa dig en liten nakenfis, finns inget mysigare :)
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
#62-63 Jag har precis blivit kär!

Va skönt att allt har gått bra och vad söt Maya är!
Önskar att jag själv visste lika mkt om marsvin när jag köpte mina första!
Hoppas allt går bra i fortsättnigen!
Nu låt Maya "ouiii ouiiii" flera gånger när jag kom med hö påsen och skulle fylla på :)

#62 Men har man sett på maken vilken liten sötnos<3 Och jättefint namn (Jag heter också maya, fast inte med lika stavning;) Nä du får inte lägga in nå mer bilder på henne nu, man blir ju så avis;)

#68 Meh du fick ju inte lägga in nå mer bilder på henne!;) Hon är ju så söt så jag smälter (och de andra också såklart
)
#71 Haha! :p hon är supersöt :) Hon är nog min favorit om man nu får ha någon favorit^^

#72 Mmm ja:) Flora & Mollys färger på kroppen gillar jag, svart/vitt, de är ju supersöta de me! ^^ Maya har väldigt sött ansikte, rosa mun/nos och vitt hår^^
SÅ SÖÖTA!! skulle med vilja ha skinny men har redan två vanliga och jag får tyvärr inte ha fler, men lycka till med småttingarna :)
Åååh vilka älsklingar! Ovanligt söta skinnysar tycker jag :-D
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Skinny är så söta :-]
Dom är otroligt söta!, varifrån kommer dom? :)
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

Åh vad fina dom är :)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
ååh.. är det skinnysar?

#79 Svarar för Royalz, ja det är skinnysar:)
Jätte söta, å skulle vara kul att se en bild på hela buren (a)
2 tips bara, ser ut som silvertejp på #68 (?) är det de, skulle jag tips att inte använda det då det inte direkt är bra om dem smakar på det, dock kanske det bara är tillfälligt? :) Sen huset på #50 kanske kommer bli för litet så ha koll bara som dom inte blir för stora för ingången å riskerar att skada sitt skin när dom försöker tycka sig igenom ;)
Lycka till nu, det kommer säkert gå jätte bra :D
#81 Dom bor inte i lådan längre, utan det var bara ett provosorisk hem ett par dagar!
Nu bor dom i en 160x60cm bur, som du borde sett på bilderna?
#82 var har jag skrivit nåt om lådan? :O
Jag ser du ska sälja en av systrarna?
Hoppas du ser till at hon får sällskap av ett annat marsvin?
#84 Ja.. hon är alldels för skygg för min smak. Men den andra ska stanna för henne kommer jag bra överens med :)
Har hittat ett bra hem till henne, men hon ska inte flytta än utan om några veckor. Och hon kommer få sällskap :)