Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 982 ggr
Saphir
0

Han äter inte!

Milos och jag var ju hos veterinären och slipade ner hans tänder. Han hade även ett sår i kinden och behandlas med antibiotika i samband med proviva, Men han vägrar både äta och dricka :(
Har gett honom antibiotika men han spottar ut det, Och har gjort puréer till honom men dem spottar han också ut. Han har varken ätit eller druckit på 2 dagar och jag börjar bli superorolig. Han har alltid vart mitt lilla matvrak och nu äter han inte ens hö :( Lade in färskt fint hö igår och det är helt orört. Har även gett kligröt och massor av grönsaker varje dag och han har inte rört dem :( Och inte dricker han heller, försöker jag ge honom mat via spruta i munnen så spottar han ut det… Vad skall jag göra?? Vill inte att Milos skall gå bort, är helt förkrossad Gråter
_
Rubrik redigerad av moderator._

animalchild
0

kan ju vara så att han har ont och det är därför han inte äter. Tycker du borde ringa veterinären igen och berätta hur det är.

Saphir
0

#1 ok det ska jag g;ra s[ fort jag kan…

Lyan
0

Har han inte ätit någonting på över ett dygn är det allvarligt! Han kommer toxa om du inte tvingar honom att äta!

Har du Critical Care? Annars kan du gå in här http://oopsmarsvin.se/1b7268d6-64e4-4985-a074-425c5e4e1ddb-29.html en bit ner finns bra instruktioner för att stödmata sjuklingar. Finns en artikel på Mif om stödmatning också.

Saphir
0

#3 nej han har inte ätit på ett och ett halvt dygn :O

Tack så mycket skall kolla detta, men jag försökte tvinga i honom mat och han började tugga en massa och ut ur munnen kom en massa gul gegga som inte slutade rinna Foten i munnenGråter

Fattar verkligen inte vad detta är :(:(

Lyan
0

#4 Det låter som en varböld som spruckit. Då är det inte konstigt att han inte äter för det gör grymt ont. Har du fått tag på vet?

Ge honom så rinnig mat att han inte behöver tugga, men han måste ändå ha i sig fibrer därför är Critical Care bra för det ger både fibrer och går att spä så det blir rinnigt.

Det är riktigt bråttom nu om du ska kunna klara honom :-(

Saphir
0

#4 usch! får ta och köpa Critical Care då! Ska försöka se till att han äter. Jag hoppas det här går bra, skulle bli så förkrossad annars :(

Saphir
0

Kom på en sak, har ingen aning m vart man köper Critical Care!? Förvånad

[Liinda]
0

Critical Care kan du köpa hos veterinären

Saphir
0

#8 ok skall dit och köpa så fort som möjligt imorgon.

#5 jag har lyckats få i honom lite av den där sjukvällingen som stod på sidan, han har inte spottat ut den, sskall ge om 1 timme igen… hoppas verkligen han blir bra…

idipidi
0

Kan bara instämma med det som sagts tidigare i tråden. Om marsvin inte äter så är det i regel allvarligt. Man måste börja stödmata direkt och inte vänta för att se om det blir bättre.

Det är vanligt att de slutar äta när man har slipat tänder, speciellt om de inte får smärtstillande efteråt. Marsvin är känsliga för smärta och reagerar ofta med att matvägra - och då blir det snabbt livshotande.

När det gäller stödmatning så kan man också öva upp en viss teknik. Gör man rätt så kan de knappt spotta ut. Mat och medicin ska placeras långt in i munnen. De har "djupare" mun än vad många tror.

Lycka till!

Saphir
0

#10 tack :) Det går bättre nu! Han spottar inte ut och han har även till och med ätit lite! Är så glad ^^ Men skall fortsätta stödmata lite till ifall att :)

Lyan
0

#11 Vad bra!

Stödmata fullt ut tills du ser att han äter normalt, att äta lite räcker inte för ett marsvin, de måste äta hela tiden.

Saphir
0

#12 ok det skall jag göra :) Han äter inte mycket men lite så det går ju framåt men skall stödmata tills han är helt bra igen :) Tack för all hjälp, vet inte vad jag skulle gjort utan den<3