Ruffe och Turbo [fortsättning]
Jag tänkte att jag skulle uppdatera lite om dehär två filurerna. De har snart bott här en månad och deras personligheter börjar synas riktigt ordentligt.
Turbo är ett rätt så lugnt marsvin. Han är liten (kommer knappast bli lika stor som kompisen Ruffe), men persilja kan han äta hur mycket som helst av! Helst sitter han uppe på hustaket och äter, så att han har bra koll på vad som händer i resten av vardagsrummet. Som sagt är han väldigt lugn och försiktig av sig, han kommer säkert bli ett sådant där sitta-i-famnen-och-se-på-TV-med-matte-marsvin när han blir stor, precis som Puff :)
Ruffe är nästan rena rama motsatsen till Turbo. Han är hyperaktiv och blir helt galen om han inte får komma ut och springa i köket :) Oftast har han inte alls ro att sitta i famnen. Han äter som en häst och kommer antagligen bli mycket större än något annat marsvin jag haft!
Bilderna är från igår.
Jättesöta!
Visst är det roligt att de har så olika personligheter?
aw så söta! den första har riktigt fina färger och teckningar. :):)
Åh vilka underbara grisar du verkar ha fått tag i! Så kul att de är olika i personligheterna :-)
Jag ser att jag inte besvarat frågan i den gamla tråden, klantiga jag! Så här kommer en liten sammanfattning eller vad man väljer att kalla det, om ridgebacks. Vill du veta mer kan du PM:a mig :-)
Ett marsvin som kallas ridgeback kan se ut på många olika sätt, men i huvudsak är det så att de ska vara släthåriga över hela kroppen utom på ryggen där de ska ha en tuppkam. Det idealiska är att tuppkammen sträcker sig från pannan till svanskotan på marsvinet, men även allt däremellan är okej och bör kunna kallas för ridgeback. Rasen går än så länge bara under Guidestandard på utställning, vilket betyder att de inte riktigt har en fullständig utställningsstandard än (för att veta mer om detta, PM:a som sagt). Sedan finns det varianter, kan man väl säga. Rosettridgebacks är såna som har tuppkam men även två sadelrosetter på var sida om ridgen placerade på ryggen/sidan. Vad som kan kallas rosettridgeback är väl mer eller mindre en smaksak, men jag anser att marsvinet ska vara släthårigt och inte så "yvigt" i ridgen. Inte heller "korthåriga peruaner", marsvin som har ridge men två virvlar på baken, anser jag vara rosettridgebacks. De är korthåriga peruaner eller virvlar, vad man nu väljer att kalla det. Ridgebacks kan ha mindre rosetter, men de kallas ofta för fnurror. Minst en sån ser din Ruffe ut att ha :-)
Ridgebacks är än så länge bara blandraser och man använder allt ifrån släthår, cresteds och lakelands till peruaner, virveltroll och lunkaryor i aveln. Jag kan mala på precis hur länge som helst om detta så är någon nyfiken och vill veta ännu mer så får de skicka ett PM till mig. Annars orkar ingen läsa igenom det här inlägget… ;-)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#6 Jo de har växt! Åtminstone Ruffe har blivit väldigt mycket större, och nog har Turbo växt med!
#7 Det bästa med djur är nog att de alla är så personliga. Alla har något som är typiskt just dem, så visst är det jättekul :)
#8 Tack tack!
#9 Tack ska du ha! Om jag i något skede vill ha mera information ska jag komma ihåg att PM:a åt dig.
Ruffe har två rosetter på ryggen/baken, och det är de som gör att man kan få intrycket av att han har en ridgeback.