Köpte marsvin och åt upp det... *länk*
Kanske har någon redan postat länken till aftonbladet… men jag såg ingen så jag gör det här (visste inte under vilken kategori det passade)
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article6530347.ab
Köpte marsvin på blocket och lagade mat på det.
Ingen här som är den drabbade säljaren hoppas jag!
Jenny
Usch 

Ja vad ska man säga, helt vedervärdigt. Varför visas sånt på TV, kan man undra, finns det ingen moral och inga regler alls. Visst jag vet ju att man äter marsvin i nandra länder, men det är ju mycket större marsvin, finns väl inte knappt nåt att äta på våra tammarsvin.
Det kanske är samma köpare som ringde till mej en kväll.
Hon frågade om det var stora marsvin jag hade så det var mycket kött på dom.
Hon skulle ha dom till mat sa hon.
Jag sa att då får du inte köpa mina marsvin.
Jag trodde att hon drev med mej,men det gjorde hon väl inte då.
fy tusan så vidrigt
Vidrigt! usch! Sedan undrar jag som ovanstående sa, varför äta tammarsvin? Det finns jju inte så mycket att äta… hemskt 
Neej, fy tusan :(
Vilka hemska kommentarer det är till artikeln också. Jämför kor o marsvin och att man äter marsvin i sydamerika som man äter hund o katt i andra länder men det är ju en helt annan sak om man föder upp djur för att de ska ätas än om man köper någons husdjur som personen ifråga kanske inte kan ha kvar men vill ge ett bättre hem (även om personen ju borde ha kollat upp köparen bättre!) Att dessutom visa detta på tv när det finns så många som har marsvin hemma :( Fy va hemskt! Tror inte dom skulle visa ett program när dom hugger huvudet av en golden retriever för att sedan käka upp i en kinesisk familj.
Jag tyckte rubriken sa allt. Mådde illa av den!
Så jag läste inte och tänker inte, läsa innehållet!
Men herregud, stackars ägarna till marsvinet! Hur kan SVT tycka det är ok att någon som säljer sitt husdjur inte blir informerad om att det ska användas till mat? (sen "hur kan man äta marsvin" är en helt annan fråga, folk från andra länder äter annat än vi gör…)
Skulle gå in och läsa på länken men när jag kom en bit så hade filmen kommit igång, fick springa ut på toan och spy så rekommendera inte känsliga personer att klicka på länken!
Helt sjukt ! Jag fattar inte helller hur Svt kan tycka att det är okej att göra på det där sättet. Att dom har lurat någon stackars person att dom ska ha marsvinet som sällskap och sen äta upp det :( Att tv vill sända ut sådana signaler till folk att det är okej att göra så. Helt olämpligt!
Mysigt… NOT!
Ja dom måste väl kolla igenom sitt material innan dom sänder ut det antar jag?
Jag har iallafall skickat ett mejl till dom och sagt vad jag tycker.
okej, jag vet att jag ger mig in i korselden nu, men..
vet ni hur många lammungar som säljs och som äts upp? i princip alla, för det är det man har lamm till..
lamm är jättegulliga men där reagerar ingen om dom äts upp.
Marsvin är också jättegulliga, men jag tror bara folk reagerar för att det är så pass ovanligt.
Kaniner kanske är ett bättre exempel, där går dom som föda åt både ormar och människor.. men det är tillräkligt vanligt för att ingen ska bry sig..
kan tillägga att jag dock är emot hemslakten som utförs, oavsätt om det går snabbt eller itne kan jag inte förstå mig påmänniskor som klarar ha ihjäl ett djur.
#12 självklart måste de veta det, de har ju ansvar för programmen som sänds och måste ju godkänna innan de sänds 
Jag har inget emot att man äter djur, Det jag reagerade så starkt på var att dom tillät att dom visade när dom åt ett djur som någon sålt i tron att det ska få ett bra hem. Jag blev så arg för stackars människa som ser sitt förra djur ätas på tv!
#15 jag tolkar inte diskussionen som att det handlar om hur hemskt det är att äta marsvin, utan om att en programledare från SVT köpt marsvin från blocket som (förmodligen) sålts som sällskapsdjur och sen använt det på det här sättet.
#18 Precis så känner jag också. Om amn så äter hund, kanin, marsvin eller ko kvittar för mig. Vad som gör mig upprörd är att höra hur en familj sålt ett marsvin i tron om att det ska bli ett keldjur men sedan får se hur det blir avlivat och uppkäkat i TV! Usch.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#19 Stämmer bra.
Jag fick lust att spy.. VAD ÄR FELET MED MÄNNISKORNA? De är inget man äter dessa djur är framavlade i sällskap inte mat. Hoppas människora får böter. De bryter emot lagen.
Usch helvete :(
Jag äter själv inga vänner (dit räknas alla djur!), och kan verkligen inte förstå hur man kan äta ett marsvin! Ännu till i ett land där det INTE hör till kulturen och där djuret sålts som sällskapsdjur! Nu blev jag både arg och ledsen :(
Det är ju skillnad på att föda upp djur för slakt så som här i Sverige med tex kor, får, grisar, hönor mm än att köpa någons älskade husdjur för att sedan ha ihjäl o käka upp på TV!
Nog för att man äter marsvin i sydamerika och man kan ju få göra det här också om man vill men då ska marsvinets ha fångats från vildmarken eller fötts upp just i syfte att ätas, det är inte djuret i sig utan just att det är någons gosegris.
Jag personligen skulle inte kunna äta marsvin eftersom det är mitt favoritdjur och jag har såna hemma som jag älskar. Jag hade nog slutat äta kött helt om jag levde på en bondgård o blev lika fäst vid grisar o kor som marsvin.

Jag tycker inte inslaget i sej är speciellt äckligt, jag äter ju kött av andra djur. Skulle jag bli bjuden på marsvin så skulle jag tycka det vore intressant att smaka…
Däremot reagerade jag starkt på att dom köpt marsvinet utan att informerar säljaren. Jag tycker av storleken att döma borde vara en Cuy dom tillagat, och det är ju såna som dom äter i just Peru. På ett normalstort marsvin får man ju ut speciellt mycket kött…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

Gud vad äckligt! Jätte hemskt
förstår inte hur dom kan visa sådant på tv!
Jobbigt att se men det är ju samma sak som att äta kalv eller gris och marsvinen blev ju tamdjur från början för att ätas…
MEN det är ju som de flesta påpekat helt vansinnigt och oproffsigt av SVT att köpa marsvin på Blocket för att äta upp utan att informera säljaren. Det är ju knappt man tror att det är sant! Hur kan de bara göra så!
Nej, jag skulle inte vilja smaka… men jag äter inte kött överhuvudtaget.
Jag tycker inte att själv grejen med att äta marsvin är fel, kött som kött oavsett om det kommer från kor eller marsvin.
Men jag tycker att det är lite osmakligt att visa det i tv, det finns många känsliga tittare och när det gäller våra tamdjur finns det i vårt samhälle idéer om att man faktiskt inte äter dom. Om det för SVT är ok att köpa marsvin på blocket och utan säljarnas vetskap käka upp det i tv, varför inte göra samma sak med hund och katt? Skulle det inte vara en helt annan sak om det var en helstekt Rottweiler som låg där på plåten… Men kanske är det "bara" marsvin, det är inte riktigt lika känsligt?
Hanna

Min första reaktion var en stor besvikelse eftersom Landet brunsås är ett av mina nya favoritprogram.
MEN, äter man kött så kan man ju äta alla sorters djur. Varför skulle inte det vara moraliskt rätt egentligen? Om man tycker att det är moraliskt rätt att äta kött.
Eftersom vi har marsvin som husdjur så blir dom ju särskilt högt aktade av oss, och därför skulle vi inte äta dom. Men det är bara att titta på andra länder. I vissa delar av Kina äter man hund, och där ses inte hunden som ett sällskapsdjur. Likadant i vissa delar av Sydamerika ses marsvinet inte som ett husdjur och man äter också det.
I Indien äter alla inte ko, eftersom det anses heligt. Jag kan hålla på hur länge som helst, men slutsatsen är att jag blir väldigt berörd av inslaget, eftersom jag aldrig skulle äta ett marsvin. Likadant är det med grisar som behandlas illa, så att jag inte vill äta dom heller.
Osmakligt av SVT att sända ett sånt inslag tycker jag ändå. Hoppas inte få se nåt inslag där dom käkar hund..

#28 precis! blir så arg när dom förmodligen tänker att det bara är marsvin. det är världens bästa djur! GRR
Inlägget är något redigerat av administratör på grund av svordom.
Hur vet vi egentligen att det stämmer att de har lurat en familj som sålde på blocket? De lär väl knappast ha diktat ihop en historia om att marsvinet skulle få det bra med burkompisar och stor bur? För mig låter det väldigt absurt att det skulle gått till på det sättet.
Det enda jag möjligen kan tänka mig är om familjen inte ställt några frågor och därmed inte fått några svar heller.
Själva grejen att äta marsvin förstår jag inte varför man tycker är värre än att äta något annat djur. Om man nu känner att man måste äta djur så är det väl bättre att äta ett djur som mått bra och blivit omtyckt än ett djur som levt i stress och aldrig sett dagsljus. Tycker jag då…
Nu väljer jag att inte ta med några svordomar, eftersom att jag vet att de ändå kommer att redigeras bort senare. Men föreställ er de värsta tänkbara blandat med spott i alla medverkandes ansikten.
SVT visste med största sannorlikhet att marsvinet är plockat från en privatperson på blocket - som bara ville ge sin lilla gris ett nytt hem.
Och så hamnar deras älskade plutt på tallriken, och inte nog med de - i en av SVT:s kanaler! För bövelen, vad ska detta vara bra för? De förvånar mig inte om de körde marsvinet i mikron på full effekt i tio minuter för att ta död på de.
Osmakligt med stort O 
Vilka vidriga människor! Jag tycker inte att det är mer hemskt att de åt marsvin än om de ätit vilket annat djur som helst, men det faktumet att de åt någons husdjur frustrerar mig något enormt. Det är inte okej att äta marsvin om det varit/är någon annans husdjur och denne människa inte gått med på att djuret ska slaktas. Bara för att djuret säljs behöver det inte betyda att man inte bryr sig om vad som sker med djuret härnäst.
Nej, usch, sådant här beteende finner jag verkligen inte acceptabelt.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Usch!!
Hur kan man GÖRA så?! Om det hade varit ett marsvin eller en katt hade inte spelat någon roll, men någons Husdjur?!?! Det är ju vidrigt. Tänk om det är barn i den stackars familjen som sen kommer att få se sitt älskade husjdur dödat och uppätet i Tv?!
Fy skäms Svt att visa detta!
Hör upp alla!
Jag har läst alla inlägg nu och de är delade.
Det respekterar jag.
Jag SJÄLV mår illa, psykiskt och fysiskt av denna händelse.
Javisst, att vi äter kor, grisar, lamm, mm.
MEN…att äta MARSVIN tillhör INTE VÅR KULTUR!! Det passar i Peru, men inte här i Sverige!
Sverige är ju så månt om att behålla VÅR kultur. Varför föra in andra, som dessutom upprör massor av människor??
Jag skulle INTE äta marsvin i Peru heller, för den delen. Jo, om jag VARIT PERUAN!
Det är bara en tanke som jag luftat här.
#35 You nailed it
Så tänker jag också. Det jag menade var att det hade inte spelat någon roll om det var ett marsvin eller en katt, jag hade blivit lika upprörd endå, fast jag tror att många fler skulle blir "mer" upprörda över en katt.
Skulle aldrig heller kunna tänka mig att äta ett "husdjur".
Usch säger jag bara! *och kanske några svordomar med*
#35 Ska man inte få äta vad man vill för att det inte tillhör ens kultur..? Det köper jag inte alls! Äter du inte på kinaresturanger heller? Eller beställer mat på det thailändska gatuköket?
Jag äter inte kött för tillfället då jag endast tänker äta sånt jag själv fött upp och slaktat. Det känns som enorm dubbelmoral att inte äta ett visst djur men gladeligen ett annat. Åk till kycklingfarmarna och ta en titt…
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
Dubbelmoral, kanske…
Jag försöker att bara äta djur som jag vet kommer från ett bra ställe, Försöker också att inte äta så mycket kött.
Jag ser inget fel i att de i peru äter marsvin. Men att äta en familjs husdjur, utan att informera dem om det är Fel Fel Fel!
Som en del andra tycker, så fattar jag inte hur de kan köpa på blocket utan att säga som det är till dem som man köper av vad man har för avsikt att göra med djuret.. visst alla äter kött, men inte att man gör så emot någons husdjur…hoppas de blir stämda :) då de avlivat djuret själva ..
Usch vilka människor det finns. OM dom nu ens måste äta små marsvin så får dom väl köpa marsvin som är framavlade till det. Köp för (redigerat, sajtregler) ingens lilla sällskapsdjur och familjemedlem och gör en måltid av det.
Respektlöst mot familjen.
Visst egentligen är det ju ingen "fysisk" skillnad på att äta marsvin mot att äta ex. ko. Men däremot en kulturell och i viss mån moralisk på så sätt att man i samhället skapat en gränsdragning mellan "lantdjur/köttdjur" och sällskapsdjur. Sällskapsdjur som häst, hund, marsvin etc. är ju i huvudsak integrerade i vårt samhälle för det emotionella och sociala utbyte de ger. Det är ju också avlade på ett annat sätt än lantdjuren vad gäller egenskap av att de ska uppfylla dessa sociala och emotionella faktorer. Rent intuitivt upplever jag det som en form av "svek" att plötsligt utnyttja denna relation till mat främst av den anledningen att det kan medföra en ny gren i den redan usla köttindustrin. Någon stanns bör så att säga gränsen ligga för vad som ska "tas" av människor. (även om jag tar avstånd till den redan existerande konventionella köttproduktionen och önskar att den totalt förändrades).
I artikeln reagerar jag främst på tillvägagångssättet, att de avlivat djuret hemma och köpt det i syfte av att äta det. Då jag antar att det kan bana väg och "sända ut fel signaler" för de kulturer där cuy är bruklig som mat. Kanske som följd ett nytt fenomen (som redan tycks glimta till) där dessa sydamerikanska individer tolkar situationen som något man faktiskt får göra i Sverige, d.v.s. köpa levande föda, sällskapsdjur, på annons.
Sedan handlar det ju också till viss mån om kontroll - exempelvis; som konsument (dvs ägare/uppfödare) av sällskapsdjur vill jag ha en säkerhet i att de djur jag ex. avlar på inte hamnar som mat på en tallrik. Vare sig det gäller hund, häst, katt eller marsvin.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Det vore ju lite intressant att få reda på HUR dom avlivade marsvinet? Det finns ju klara lagar och regler om hur man får gå till väga osv…kan ju inte tänka mej att dom tog marsvinet till en veterinär för avlivning….
Jag tror de knäckte nacken av det…
Tyvärr är det så att många säljer sina marsvin till första bästa utan att fråga någonting eller ge ett enda råd. Jag har själv stött på det flera gånger och då har jag inte köpt många marsvin. Säljer man marsvin som "först till kvarn" så får man räkna med att det kan hamna precis var som helst. Tänker även på "pojkarna" som torterade ett marsvin till döda för inte så länge sedan. Varifrån kom det? Var det en blocketgris eller kanske från en djuraffär?
Det som gör mig så illa berörd är inte det faktum att man äter marsvinet. Jag äter inga djur och tycker väl att man lika gärna kan äta marsvin som kor eller grisar även om jag såklart berörs mer av att se tillagat marsvin eller hund eftersomd e djuren ligger mig varmare om hjärtat.
Det som känns så hemskt är det faktum at detta var någons sällskapsdjur. Vare sig säljaren kollade upp köparen eller ej så kan man aldrig vara säker. Jag skriver kontrakt med alla som köper djur från mig, jag hör mig för noggrant om det nya hemmet, jag tar betalt och jag vill bli uppdaterad om hur djuren har det. Men helt säker kan man sldrig vara och DET är obehagligt. Det finns inte rod för att beskriva hur vansinnig jag skulle bli om jag fick veta att någon av mina omplaceringar gått samma öde tillmötes.
Smaklöst av tv.

Var det någon som lyssnade på Mix Megapol här på em strax efter 17? Då pratade dom om just det här, och han programledaren ringde upp en "Kock Erik" för att få tips på hur du bäst tillagar ditt marsvin…han hade gjort en lista 1-5 och började med plats 5 och så uppåt…men på plats 3 hände det nåt…då var det plötsligt en HAMSTER som skulle tillagas..och så när listan var avklarad så sa programledaren, att nu vet ni hur ni går till väga om ni vill äta upp eran hamster…vaddå noll koll 
Vidrigt, minst sagt…
Därför ska priserna på marsvn höjas - vem skulle köpa 1 kg kött för 500 kr liksom? Dyrare än oxfilé i så fall!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag tycker att det är lika fel att äta Marsvin som ko, hund, får o.s.v. Därför äter jag inget av det.
Såhär tycker jag om detta..: 

Det sjuka är att dom sänder det på tv, så att andra bli intresserade på att göra samma sak…. Personligen så kan jag inte ens uttrycka mitt hat mot Erik Haag och hela svt, Hela min dag blev förstörd pågrund av dem…
/ Joakim Otterberg

#35 - Det som du skriver låter väldigt illa. Vad menar du med "Varför föra in andra, som dessutom upprör massor av människor"? Ingen tvingar dig att titta på programmet och tror du inte att kulturbyten kan vara bra?
Om du nu är främlingsfientlig, är det även opassande att äta kebab eller thaimat?
#46 Cavia
Jo, jag lyssnade, men hann PRECIS att skruva ner så jag slapp höra. *pjuuuh* (Det KUNDE varit min Trasan! Men honom säljer jag inte för allt smör i Småland! Älskar honom för mycket!)
#51 emelie92
Nej, jag är inte främlingsfientlig. Och nej, jag äter inte kebab, thai eller kinesiskt.
Inte heller äter jag katt, hund, gråsparv, duva eller marsvin m.fl. DOM djuren tillhör INTE min matkultur.
Kom ihåg - jag är dansk-svensk, så jag BORDE kunna äta mer brett så att säga, men klarar det inte.

fy fan… *mår illa* hur kan man göra så mot den stackars familjen som sålde det?
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Klart det är skillnad mellan att äta tamdjur & djur som födds upp som mat. Vi är ju uppväxta med att, tamdjur äter man inte. Dumt att 'mat djur' ses som mindre värda & lever ett skit liv bara(långt ifrån alla, men ni förstår) Dom har ju oxå 'känslor' & är värda ett bra liv!
Hörde från någon att ingen som inte är 'professionell' kan döda ett marsvin(i det här fallet) Utan att det är onödigt lidande. & klart det är ju inte lätt.. Hemskt tycker jag.
Tänk så var det ett stackars barn som inte kunde ha marsvinet kvar, & dom lovade att ge marsvinet ett bra hem. Sen ser h*n hur dom äter upp marsvinet på TV :'( Dom ser så irriterande oberöda ut oxå. Sen kan man ju undra hur många som gör såhär… Om det inte skulle ha varit på tv skulle ju ingen ha reagerat(säger sig själv iofs) Syns det inte finns det inte.. Tror kanske inte det är vanligt att folk köper marsvin på blocket för att äta upp dom.
Men vad ska man göra? Om dom som köper säger sig ta hand om marsvinet. Måste man ju nästan lita på det. Skulle inte komma på tanken om jag tex, sålde min katt. Att någon skulle köpa honom för att äta.
Nä.. kelgrisar ska inte ätas!

#55 Jag tycker inte det spelar någon roll om marsvinet var älskat eller bortglömt. Saken enligt mig är att man inte köper ett marsvin av en privatperson utan att berätta vad som ska hända (att man ska äta det). Om de frågar eller inte spelar heller ingen roll, de har rätt att veta och de har rätt att säga "ja" eller "nej". Även om marsvinet är bortglömt vill man inte slå på tv:n och se sitt marsvin bli dödat oc h sedan uppätet. Usch! Så gör man inte!
#52 Tillhör pizza din matkultur? spaghetti bolognese? pasta över huvud taget? Om du bara ska äta sånt som är svenskt och inte kommer nån annanstans får du väl äta renkött då… men inte ens det är svenskt från början ;)

#57 - Men är det inte väldigt många "om". Tänk om det var så, tänk om det inte var så? Det jag tycker är fel är att någons kelgris har blivit uppäten, men om det nu är ett bortglömt marsvin som lever ett misskött och dåligt liv har den anagligen det bättre nu. Det jag menar är att vi faktiskt inte vet någon bakgrundsfakta alls. Det enda vi vet är att den kommer från blocket. Marsvinet kan ha kommit från en jättetrång bur med ingen mat och blivit uppfödd av en grossist som säljer sina marsvin för minsta lilla peng. Men vi vet inte.
Pizza är väl inget husdjur? Kör vegetariskt där.
Spaghetti är inte heller något husdjur!
Nu behöver Du inte hårddra det!
Har Du en älskad katt eller hund? Någon kanske vill köpa den och äta upp. Hur skulle DU må då, när det är ett älskat husdjur?
Annat är det med dom djuren vi föder upp FÖR att just äta - och där tillhör INTE marsvin!
Dom djuren vi föder upp för att äta knyter vi inga "älsklingsband" med.
Men poängen är ju att vi inte äter tamdjur i sverige!
#60 Och om marsvinet skulle ha haft ett hemskt liv. Har man rätt att köpa,döda, och äta upp marsvinet? Eller hur menar du nu? Marsvinet skulle ha sålts till ett bra hem. Alla djur är lika mycket värda om dom så kommer från en trång bur.. Hur som helst ljuger man inte om att man ska ge marsvinet ett bra hem. Och sen käkar upp det!
#61 jaha, jag fick uppfattningen att du inte äter ngt alls som inte kommer från Sverige. Då ber jag om ursäkt.

#62 - Men för mig är det skillnad. Hellre ett misskött, sjukt marsvin som har sålts för 20 kronor än en familjemedlem. Om det skulle vara (men det är ingen som vet) så tycker jag att det är helt okej att köpa marsvin, döda och äta. Dock så ska avlivningen gått till på ett schyst sätt.
#64 Men kom igen? Menar du det? Att det är ok, för dig om dom skulle sälja marsvin på blocket som mat? Bara marsvinen var misskötta? Är väl då dom är värda ett bättre liv. Inte ska dom slås ihjäl för det? Gud så hemskt…
Även om marsvinet var misskött var det en familjemedlem! som är värd mer än att slås ihjäl & ätas upp! Står dock. -> De sålde sitt älskade marsvin på Blocket - men visste inte att djuret skulle bli huvudrätt. jag tror ingen vill se sitt djur på TV i käften på någon som dessutom ljugit dom rakt i ansiktet. Usch!
#61 Man kan väl lika gärna knyta älsklingsband med en ko, gris eller ett får? Nu äter inte du kött överhuvudtaget, men jag tar väldigt illa vid mig när jag läser om alla som inte vill äta hund eller katt men gärna köper kött på Ica från ko och gris. Så enkelt, för de råkar man inte ha innanför väggarna… och då ställer jag mig frågan, om de plötsligt skulle ta hand om låt säga en kalv. Skulle de sluta äta kor då? Och så råkar de komma i kontakt med en söt kulting; då slutar de äta gris?
Kött som kött! Jag förstår självklart att man inte vill sitta och äta marsvin om man har marsvin som husdjur (även om jag själv skulle klara av det), men det känns som en väldigt dålig ursäkt för att tycka illa om andra som gör det och fråga hur sjutton man kan vara så ELAK! Och skylla på kulturen medans man gladeligen äter pasta, kinamat osv. Jag får känslan av att man hela tiden vill göra det enkelt för sig och blunda för hur underbara t ex får faktiskt kan bli. De kan ju bli som hundar..!
Man äter inte dom man älskar, nej. Och då TROR jag, att om någon har en kalv som älskling, INTE äter kalv heller.
Min ståndpunkt har jag berättat om och STÅR för den!
Alla har vi delade åsikter.
Försök inte att omvända andra, utan låt dom stå för/tro på, det dom gör!
#69 Detta är ett forum och man måste få ifrågasätta hur andra tycker och tänker. Det gäller allting, och jag har svårt att tro att du inte argumenterar om andra saker i andra sammanhang.
Dessutom tycker och tror jag inte att du kan bestämma att man inte ska äta det man älskar. Jag äter gärna kanin, hund och marsvin, om det vore så att jag själv fött upp och slaktat dom. Och jag älskar dom precis lika mycket för det.
#70!
Nu diskuterar inte jag mer! Jag har sagt mitt!
Punkt och slut!
Jag tycker det är skillnad ändå. Mycket är väl det att vi är uppväxta med att kor/grisar osv.. äter man. & husdjur som man kelar med äter man inte. Min kusin föder upp får 'för' köttet'.Åh, man blir så fäst vid dom. Det är så svårt varje gång man ska säga 'hej då'
Men på samma gång. Vet jag att dom haft det bra. Det är en tröst. Men jag skulle aldrig äta dom. Skulle kännas fel…
Skulle aldrig kunna slakta/äta ett djur jag själv 'tagit hand om' Absolut inte 'husdjur'. Hund,katt,marsvin osv..
#70 Verkligen? Skulle du kunna föda upp, vi säger, katter. Slakta dom & sen äta dom? Är du säker på att du skulle klara det? (A)
#70 Absolut! Jag har ingen aning om hur katter smakar, hur de borde tillagas och liknande så jag kommer inte skaffa katt för att käka upp den. Däremot skaffa katt för det goda sällskapets skull :)
För mig spelar det ingen roll vad jag äter så länge det har levt bra och dött snabbt och smärtfritt.
Jag hade kunnat äta marsvin om jag var i sydamerika eller på sån restaurang här i sverige bara det inte såg ut som ett marsvin! Jag skulle inte vilja se tassar, huvud etc för det gör jag inte när jag äter ko eller gris (vissa äter ju klövar men usch!) JAg vill inte se vad det är jag äter :P Skulle inte heller kunna föda upp djur för köttet eftersom jag fäster mig så otroligt vid alla djur som jag har så jag skulle bli deppig av att slakta dem även om jag vet att de haft det bra. Jag är kluven :/ Men man ska iaf inte äta nåns husdjur!
Nu ska de dra tillbaka avsnittet, och när de sänder det senare ska det ändras så att marsvins middagen blir bortagen..

#64 Tycker du verkligen att det är bättre att döda ett marsvin som haft ett sämre hem än ett marsvin som haft ett bra liv? Hellre ett marsvin som inte varit älskad och bott i en trång bur? Det skulle innebära att du hellre äter höns som hållts i en liten bur där de knappt kan röra sig än en höna som levt under goda förhållanden, blivit skött och omtyckt? Om jag skulle äta ett marsvin skulle jag helt klart välja ett marsvin som haft det bra och varit älskad (med lov av tidigare ägaren eller som jag fött upp) än ett marsvin som jag vet haft ett dåligt liv och för liten bur. MEN jag skulle dock inte kunna ha marsvinen inne själv och gosa med och älska och sedan äta upp :/ Saken är mer att ägaren ska veta att marsvinet ska ätas oavsett hur marsvinet haft det.
#76 Jag tror hon menar att om det nu var ett marsvin från blocket, får man hoppas att det kanske inte var så älskat så det inte sitter en familj och gråter över sin älskade sålda familjemedlem som blir uppkäkad i tv. De lär utan tvekan vara förbannade/besvikna eller likande ändå såklart. Men då kan man väl se döden i det här fallet som en befrielse för marsvinet.
Jag kanske är ute och cyklar, sorry isf.

#77 Men döden är ju absolut inte okej för att marsvinet haft det dåligt. Marsvinet kunde ju ha fått en underbar ny familj och levt ett lyckligt fortsatt liv istället för att bli dödad. Jag förstår, men samtidigt inte. Ska man äta ett djur ska man veta att det haft ett gott liv innan tycker jag.
Hänvisar till texten i #65.
#75 Det hjälper att reagera ibland. Skönt! Dock tycker man att det inte ska behövas. Kan dom inte tänka innan folk reagerar? Vore ju iofs konstigt om dom sände det där avsnittet när folk reagerat så starkt. Hemskt..
#76 Så kan man ju iofs tänka. Men jag tror #74 Tänker att där har dom ju ändå det livet. Där är det 'ok'. Här äter man inte husdjur. Men jag skulle inte äta marsvin där heller.. Alla djur är lika värda!
Medlemmar, tänk på tonen. :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#80 Det var #64 jag skrev till inte #74

#75 Så skööönt att höra. Då slipper jag sitta här och titta på programmet (för att se just om de tagit sitt förnuft till fånga eller inte).
#78 Ja, absolut! Jag håller med! Jag försöker bara tolka emelie92, som jag tror menar att just när det gäller det här marsvinet som faktiskt blev uppätet, får man hoppas att det inte var just en "älskad familjemedlem", för att dämpa sorgen som annars skulle infinna sig i den familj som sålde marsvinet. Var det så att de inte ställde några frågor till köparen och helst av allt ville bli av med marsvinet så kanske dom inte tar det lika hårt. Eller nått.
#79 Ja, vadå? Vad är det jag ska läsa en gång till? Om du menar citatet från tidningen där ordet "älskade" förekommer så kan det betyda olika saker. Tex att de på tidningen kanske inte vet hur många på blocket som skiter blankt i var deras djur hamnar utan tror att alla säljer högt älskade familjemedlemmar.
Du har pratat om kulturer och mat/djur. Typ: "Ät alla djur" är Din paroll.
Men om man vrider lite på det - skulle Du äta en oälskad uteliggare?
Det finns ju kannibaler. Deras matkultur då? Vill Du ta den till Dig med?
Vi är ju rovdjur, homo sapiens, högst upp på näringskedjan, eller hur?
VAR går gränsen?
Jag bara undrar…

Hur vet vi sanningen, att dom verkligen köpte marsvinet på Blocket? Det kanske var ett PR trick för att få fler tittare? Det kanske är så att den här Peruanska familjen föder upp sina egna marsvin?

#86 Om det var ett PR-trick skulle de väl inte stoppa programmet i sista stund för famljens skull?
#85: Jag tänkte inte lägga mig i den här tråden men här blev jag bara tvungen…
Människor är inte rovdjur, vi är allätare. Stor skillnad.
Äta människa är inte naturligt av den enkla anledningen att människor är flockdjur. Det är inte naturligt att äta sin egen flock om det finns annan mat att äta. Mig veterligen finns kannibalstammarna på ganska avlägsna och isolerade platser, vilket säkerligen har med saken att göra. Hur är mattillgången hos de och hur var den när de började äta andra människor?
Däremot är jag tämligen säker på att vi är många som skulle äta människa om det kniper, som i den där filmen med flygplanskraschen i Anderna, vad den nu hette. Hade jag varit där så hade jag ätit människa jag med, det lovar jag.
Hade det inte varit för att jag är vegetarian så skulle jag glatt prova marsvin själv. Likaså katt, hund, råtta, kanin… Alltihop. Kött som kött, de är precis lika mycket värda som våra traditionella köttdjur. Däremot skulle jag inte äta de individer jag har som husdjur, för de tillhör min flock och är "off limits" sas - vilket är helt naturligt till skillnad från kannibalism i västvärlden.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#89 Du tog orden ur munnen på mig!
Men jag inser att jag kanske varit lite otydlig. Självklart skulle jag inte utan tvekan gå ut och slakta lilla Doris, min rexhona, eller Turfa, vår salukitik för den delen. De ÄR mina husdjur! Men jag skulle inte dra mig för att föda upp t ex Cuy för köttets skull. Fast innan dess vill jag kunna ge den ett så naturligt liv det bara går vilket innebär t ex en inhängnad som jag inte har än.
#85 Du pratar om att vi inte ska hårdra det, men jag tycker du börjar göra det själv…

#88..dom stoppar programmet för att den peruanska familjen önskar det, ja, alltså familjen som tillagar marsvinet…så vad är det som säger att det inte är deras egna marsvin??

#91 Jag håller med #87 Väldigt långsökt…

Jag förstår inte varför det skulle vara långsökt? Familjen kommer från Peru, alltså är dom vana vid att äta marsvin…så varför skulle dom inte kunna ha marsvin hemma för att äta? Dom ser säkert inte marsvin som nåt husdjur som dom gulligullar med, utan som mat…
#94 De behöver väl inte ha uppfödning av marsvin bara för att de inte har köpt det från blocket från någon privatperson? Dessutom räcker det väl med ett pappa marsvin och ett mamma marsvin så har de delikatesser då och då. De behöver inte direkt ha 30 stycken. Tycker inte alls det är långsökt eftersom de tydligen äter marsvin. Då är det väl mer långsökt att de går ut på blocket varje gång dom är sugna på det? 
Kanske har de släktingar i Sverige som har uppfödning av marsvin för matens skull?
Genom att tycka det där är långsökt är som att säga att det är långsökt att ormägare föder upp sina foderdjur själv.
#95 Men i det här sammanhanget är det väldigt långsökt. Tycker jag. (observera jag) Är ju inte så mycket kött i ett litet marsvin heller ;) Är %100 på att det inte är så i det här fallet. Dom vet säkert att marsvin är husdjur i sverige. Dom har nog annat att äta. Så gott kan det ju inte vara med marsvin. Och dom måste ju ha köpt dom från någon? Om dom inte har en släkting som föder upp marsvin i sverige. Och det är ju extremt,Långsökt. Ska jag fortsätta upprepa mig?
)
#96 Jag försöker bara föstå hur du kan tycka det är långsökt. Men ja, eftersom du bara upprepar dig är det ju sak samma :)

#97 De skulle mycket väl ha kunnat ha någon liten uppfödning, det tycker jag är rimligt. Men i det här fallet tror jag mer att det handlar om att de skulle visa svenska folket sina matvanor och därmed köpte första bästa och tillagade för TV. Annars skulle de väl inte prata så mycket om blocket överallt, någonstans måste det ju komma ifrån. MEN att en peruansk familj skulle kunna ha uppfödning av Cuy och äta ser jag inte som långsökt i sig…bara just i det här fallet.