Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 1314 ggr
fia-mia
0

Mer jobb med 3 än 2

Jag har tingat en gris till och i kväll ska jag ge ett 100 % besked om jag ska ha henne. Det jag undrar är om det är mycket mer jobb med 3 än 2? Man får ju förstås städa oftare, men de rastas ju samtidigt och man myser ju ofta med flera. En timme mer i veckan är väl rimligt?

De kommer bo i två ihopsatta burar, en 120*60 och en 100*55.

Tacksam för snabbt svar!

Som ett litet tillägg undrar jag om nån vet betydelsen för namnet "Ninja"?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Atensia
0

När jag skaffade min tredje gris så tycker jag inte alls att det blev mer jobb, snarare mycket roligare då det blir mer som en flock.

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

Marsvinlove
0

Jadu, kanske liiite mer jobb. Men det kommer nog funka fint tror jag:) Lycka till!

[WeepingWillow]
0

Vad roligt med en ny liten gris! :)

Jag har ju direkt erfarenhet av detta eftersom jag nyligen skaffade en tredje. Jag tycker inte det blev någon större skillnad alls. Det går åt lite mer av allt o blir lite smutsigare o lite svårare att transportera alla men annars är det ingen skillnad. Jag tycker det är så mycket roligare med 3, blir mer som en flock o det livade upp mina 2 äldre. På golvet blev det också roligare, springer runt som bara den allihopa istället för att sitta helt still som innan. Tycker du gör helt rätt i att skaffa en till :)

Angående betydelsen för ninja så googlade jag lite: "ordet Ninja som består av orden Nin och Sha/Ja är japanska och kan översättas till 'dold person'. Ordet används som benämning för individer som praktiserar ninjutsu"

fia-mia
0

Tack alla!

#3 Mina andra är drygt ett halvår, så de är inte så jättegamla. Enligt många för små att skaffa en tredje men marsvin har varit ett intresse länge så de kommer inte "glömmas bort" bara för det. Så mysigt det låter med dina!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

[WeepingWillow]
0

#4 Jaha okej då har dom inte hunnit lata till sig som mina hade då :P Tror inte deras ringa ålder ska spela nån roll, dom blir nog glada över sin nya kompis ändå :)

Nejdå du kommer inte glömma bort dom andra, det blir säkert jättebra, dom mår ju ändå inte dåligt så länge dom får allt vad dom behöver om du ger nya tillskottet lite extra tid i början. Jag tog mest upp min lilla den första tiden för att få henne van vid mig men nu tar jag upp den som står o ser ut som att dne vill komma upp hehe.

Det är så kul att se deras flockbeteende som man inte såg när dom var ett par bara!

Lycka till med henne om du bestämmer dig för att ta henne!

godisgrisen
0

Det är inte antalet marsvin som gör skillnad det är antalet burar som ska mockas. Har du två eller tre i samma märks det inte möjligen bara att det blir en gris roligare! Men det går åt mer mat det kanske märks.

Arinah
0

Ninia betyder, tror jag även liten flicka, då på spanska. (Rätta mig om jag har fel)

Uppfattar inte heller någon större skillnad mellan 2 och 3. Nu får dom det stort oxå verkar det som, du får väl plats med 5? En fin liten flock som blir spännande att kolla samspelet dem emellan. ( Skojar lite, men det var så det började för mig. Nu sitter man här med 28 st, ungar inräknat ) Glad

Royalz
0

Jag hade från början 3st och då fick jag ta bort kisset var annan dag. Nu för tillfället har jag bara 2 och då behöver jag bara ta bort kisset var 3:e dag :) Får tillbaka den 3:e snart.

Sen tycker jag det ser mysigare ur när dom är 3st blir mer som en liten flock.

Jag fick ju 3 på en gång och tyckte inte der var jobbigt :)

godisgrisen
0

#7 Men Arinah vi har ju precis lika många grisar nu!

[WeepingWillow]
0

#7 Ja niña betyder flicka på spanska men med lite annan stavning, just ninja är japanska ;)

elin85
0

#8 Blir lite nyfiken på var den 3:e är för tillfället? Har du lånat ut henne? Visst skulle du sälja en av dem?

Ursäkta för OT i tråden!

Arinah
0

#9 Sen byter vi med varandra och har lika många fortfarande ;)

Moa-16
0

Nej, det tycker jag inte det är. Hade ju två först, sen kom lilla Cofy. Hon var ju en liten bebis så klart hon fick ju lite mer uppmärksamhet än dom andra ett tag.. Men det är ju inte så att man glömmer bort sina andra marsvin. Ser mer ut som en liten flock när dom går 3 i rad istället för två oxå^^'

fia-mia
0

Tack för allas svar!

Har dock bestämt mig för att vänta då jag vill lägga mycket tid på de jag har. Hade tills idag att ångra mig men ingen har svarat i telefon så om jag ringer tidigt imorn borde det va lugnt.  Alltid synd men det är bättre att funderat både 1 och 2 ggr ordentligt innan det blir av

MVH Mia (miisasphoto.tk)

tensing
0

Jag funderar i samma banor men undrar på vilket sätt en flock beter sig roligare än två? Mina är ganska framåt och livliga redan..

fia-mia
0

#15 Jag tror de blir modigare men mina är precis som du redan livliga

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Abico
0

#15 - Det blir ju ännu mer liv i gruppen, alltid är det någon igång liksom :)

Hanna 

thildatessie
0

jag funderar med på att ta ett tredje, har hittat en på blocket, men har inte sett bilder och har inte så mycket fakta än men jag ska ta reda på det och så får jag se sen :) vore kul med en till gris Skrattande

tensing
0

Ok. Vi har ganska mkt hålligång nu. Bägge tama och lätta att ha ute eller i famnen. Undrar snarare om en tredje kan hinnas med. Möjligtvis en kastrerad hane som kan få tjejerna att coola ner sig lite (eller inte)Glad

fia-mia
0

#19 Så är det här med, därför valde jag att vänta

MVH Mia (miisasphoto.tk)

tensing
0

Det låter ju som ni har det bra som det är, så då kan det väl vara bra att köra så ett tag. Man kan ju alltid ta ett nytt beslut längre fram.

Moa-16
0

Du känner ju själv vad du hinner med. Jag tycker dock inte det är så mycket mer 'jobb' med en till bara. Jag tror du skulle ge alla lika mycket kärlek/uppmärksamhet. Men jag tror du gör rätt som väntar. Känns det inte som om du hinner så är det ju bäst :)

FeliciaS
0

Jag hade två grisar ett bra tag, mina 5,5 första marsvinsår (bortsett från två ungar som föddes, bodde här drygt 2 mån och sen flyttade). När jag skaffade en tredje blev det ingen större skillnad i jobb tyckte jag, visserligen blir det en extra att klippa klorna på och en extra att gosa med men de har gott sällskap av varandra och så länge man har en stor bur tar det nödvändigtvis inte särskilt mycket mer tid :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

fia-mia
0

#21-22 Marsvin är ju ganska lätta om man vill ha en till sen. kräver ju inte samma planering som att skaffa hund så

MVH Mia (miisasphoto.tk)

[findusen]
0

fördel med 3 istf 2 är att om man gosar med en har dom andra två sällskap av varandra i buren :)

fia-mia
0

Nu kommer en liten följdfråga som jag vill ha snabbt svar på. Om jag istyället köper två marsvin som bor i en bur bredvid. Kan man då rasta dem på golvet samtidigt?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

godisgrisen
0

Det beror på djuren det kan man inte säga i förväg. Jag rastar alltid mina marsvin burvis för att jag vill att alla ska tycka att det är roligt även de med låg rang som annars lätt blir förskrämt sittande i något hörn.

elin85
0

#26 De leker oftast bäst på golvet om de känner varandra väl. Men om du rastar dem tillsammans på golvet flera ggr i veckan så kommer de ju lära känna varandra och känna igen varandra från gång till gång. Då går det nog alldeles utmärkt.

fia-mia
0

Okej, tack! har fortfarande inte bestämt mig helt

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Marsvinlove
0

#26 Det går. Men jag tror de är mer säkra om de bor ihop också, än att de måste träffa dem bara lite då och då. Det är ju även enklare att ha en stor bur, och jättetrevligt med en liten flock^^

Tycker det är jättebra att du väntar och känner efter först, det är ju inte så kul om du skulle inpulsköpa en och sen känna att du inte har tiden riktigt:S Lycka till!^^

Sandra-B
0

När jag hade mina "första" marsvin så hade jag alla ute på golvet samtidigt dagligen (hade två-tre burar på den tiden) och det gick hur bra som helst. Även om de inte bor tillsammans dygnet runt så lär de ju känna varandra om man har ute dem på golvet tillsammans ofta.

Får väl tillägga att det rörde sig om honor- hanar hade jag inte vågat göra så med.

Självklart kan man aldrig veta säkert i förväg men jag tror att det skulle gå utmärkt. Iofs har jag aldrig någonsin haft några problem att sätta in nya honor i burarna heller- sätter dem bara rätt ner där de ska bo utan att bada/släppa på golvet/städa bur eller så innan.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

fia-mia
0

Testade sätta ihop burarna de skulle få bo i men det blir så klumpigt ;) Så antingen får de samsas om 120*60 sålänge eller så struntar vi i det. Ska hälsa på dem imorgon också för att bestämma helt. Helst vill jag ha två till i en egen bur men mamma och pappa vill inte ha nåt "zoo" som de uttrycker sig. Mina är ju ute mycket så jag tror inte att de direkt lider av burstorleken men ju större desto bättre. Imorgon märker ni väl om det kommer upp nån tråd om ett nytt marsvin eller inte ;) Det är två jag är intresserad av och jag försöker se vilken som är minst dominant då jag inte vill ändar för mycket på rangordningen för de nuvarande.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

FeliciaS
0

#32 Fyra marsvin i en 120*60 cm bur, eller du kanske menar tre?

Mvh Felicia

Moa-16
0

#32 Känner jag igen. När pappa ska hämta oss. "-här kommer zooet" ;) jag  tycker 120*60 är för litet för 4 marsvin dock. Men varför vill du inte ha ett till marsvin med dina andra marsvin i samma bur?

fia-mia
0

#33 Om jag ska ha någon blir det en, men hade jag fått välja hade jag köpt två att ha i egen bur men eftersom jag inte får ha en bur till blir det ju en ny gris isf. Mina två plus en till.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

FeliciaS
0

#35 Ah, okej :)

Mvh Felicia