Bakteriedödande tvätt?
Jag behöver tips på något bakteriedödande medel som man kan tvätta ur buren och marsvinsgrejerna med. Klorin?
Virkon S tar väl bara svamp? Annars har jag mängder av det hemma.
Hanna
Sprit kanske, nån typ av handsprit eller liknande från apoteket?
Jag använder klorin! Står på flaskan att den är bakteriedödande och tar bort virus.
Virkon tar både bakterier och virus!
#1 - Har handsprit hemma men det är bara någon liter, räcker inte till en hel bur.
Hanna

Ytdecinfektion är bakteriedödande. Det luktar dock väldigt starkt. Jag använder det att städa ur buren med när nya marsvin kommer eller om någon varit sjuk, men då måste jag ha marsvinen någon annanstans någon timme för att de inte ska andas in ångorna.
#2 …och miljöfarligt och väldigt starkt…
Virkon är ju till för just sånt här.

#6 Virkon är ju bra, synd att det ska vara så gräsligt dyrt :/
Då tar jag Virkon, tack!
Hanna
Så dyrt tycker jag inte att det är. Bara man låter bli att köpa de där pytteförpackningarna på apoteket. 500g kostar 270 kr på "min" foderbutik och det räcker till 50 liter! Om man inte använder så mycket kan man ju gå ihop några stycken och dela.
Virkon andvänds ju på sjukhus så då lär det vara ett bra medel =)
#4 Jaha okej du behöver en himla massa, kanske inte så ekonomiskt då. Jag använde nån sprit till min bur men det va ju bara en gallerbur så det räckte, sprutade med en sprayflaska.
Egentligen ska ju tvål o vatten ta bort skit fast det kan ju va nån bakterie som kommer undan skrubbningen.
Tvättade hela buren och alla tillbehör i Virkon i vart fall, sedan känndes det lite bättre. Och rent blev det :P
Hanna
Aldrig fel me en storstädning ibland ;)