Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2316 ggr
HLJB
0

Pinglans konstigheter.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skrev för ett tag sedan om mit tnyaste marsvin som heter Pinglan och som har en knöl. Jag tycker att den har blivit lite mjukare och aningen större. Försöker visa storleken med en bild men det är svårt för pälsen är ju kvar.

Jag ska boka tid hos en veterinär, ska testa en ny vet som öppnar eget nu i dagarna tror jag.  I samma veva tror jag att vetten (vem de nu än blir) ska få hjälpa mig att ta bort pinglans två extarklor på bakbenen för jag vet inte om jag vågar/vill själv.

Rätt grupp?

HLJB
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägger in en bild på hennes ena extraklo också när jag lika är i farten. Jag jobbar med att fixa till hennes klor och fötter om någon tycker de ser fula ut.

emelie92
0

Nej, usch vad tråkigt med knölen! Jag hade en hona som hade en cysta som tyvärr dog pga den. Hoppas det går att få bort knölen!! :)

FeliciaS
0

Just där hon har sin knöl brukar fettknölar sitta. Går hennes knöl att "röra på" eller sitter den fast? Fettknölar brukar inte vara stenhårda heller, så jag tycker faktiskt att det inte låter helt otroligt att det är en sådan :) Ingenting att göra något åt i så fall - och då helt ofarligt.

Trist att hon har kvar de "klorna" när hon är såpass vuxen, känns som om det är mer smärtsamt att ta bort dem då. Annars ser ju klorna ut (framförallt den på den extra tån) att behöva klippas, så att den inte viker in sig mer när hon går och skadar trampdynan.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

HLJB
0

#2 usch då! Jag hoppas det inte är en sån knäl som Pinglan har.

#3 Ja den går att röra på tror jag… Det går att känna helt runt den och om jag nyper ihop fingrarna (som på bilden fast mer) så hamnar mina fingrar bakom knölen. DEn är hård men det går attt trycka ihop den lite så att den bongnar så att säga… "platta ut" den en Aning under hårt tryck.

Tycker att Pinglan sen ett par dagar kliar sig på den sidan där knölen är men det är svårt att se om det är på själva knölen eller brevid… Kliar fettknölar?

Hennes extraklor hänger och dinglar, de sitter knappt fast men ändå fast. De går att vrita ethelt varv runt och Pinglan reagerar inte ens vid beröring.

Som jag skrev i #0 så håller jag på att jobba med att fixa till hennes klor och fötter. Återkommer med en ny bild när jag fixat lite mer på fossingarna hennes. =)

Zynell
0

Min nyaste gris har också en extra klo och man kan också vrida på den utan att hon reagerar . Hennes framtassar ser dessutom lite missbildade ut.

FeliciaS
0

#4 Okej, det låter definitivt som en fettknöl :) De brukar ju klia sig ungefär där, oavsett om de har fettknölar eller inte. Det är möjligt att den är "i vägen" så hon kliar på den.

Då kan det säkert vara bra att få dem borttagna så hon inte råkar fastna och dra bort dem själv.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

HLJB
0

#6 Ja det var de som jag tänkte på, att hon inte ska behöva slita loss dem fast å andra sidan så har hon ju klarat sig i 4 år utan det så varför skulle de hända just nu…. =)