Dräktig och Ivomec
Jag är så förbannat klantig!
Elektra har gått med en inlånad hane och innan jag sätter ut henne med dom andra vill jag ju vara säker på att hanen inte smittat henne med någon Ohyra. Jag har nu gett henne två omgångar Ivomec men idag inser jag ju att hon för sjutton är dräktig!! Eller, jag är inte säker, men hon ska ha brunstat och blivit parad 10 januari.
Vad kommer hända? Kan det gå bra? Kommer ungarna bara absorberas av kroppen, eller finns det risk att de blir sjuka/får missbildningar? Usch, känner mig hemsk 
Jag får väl bara anta att det var tur i oturen att hon inte har kommit längre in på dräktigheten, om nu ungarna "bara" riskerar att försvinna… jag fattar inte hur jag kunnat vara så dum. Jag kunde väl åtminstone gett dom Ivomec-kuren det första jag gjorde… suck. Hjälp tack 
(Jag valde mellan kategori Avel & Ungar och denna… vet inte om det blev rätt)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

I Fass står det:
"Den rekommenderade dosen har ingen negativ effekt på reproduktion eller dräktighet. Lakterande mjölkkor får ej behandlas. Sinkor och dräktiga kvigor får ej behandlas närmare än 60 dagar före kalvning när mjölken är avsedd för human konsumtion."
Dock är Ivomec ju inte tillverkat för marsvin utan de djur som nämns (och syftas på i texten ovan) är ren, svin och nötkreatur. Hur marsvinsfoster reagerar på Ivomec har jag, vad jag kan komma ihåg i dagsläget iaf, ingen aning om.
Det värsta som borde kunna hända är väl att ungarna blir missbildade på ett eller annat sätt, förhoppningsvis händer ingenting eller att honan istöter ut fosterna. men som sagt så har jag ingen aning.
Hoppas på det bästa!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Jag har precis gett alla mina marsvin Ivomec i två omgångar. Rosa tappade en massa päls och fick stora sår efter sin senaste förlossing, jag gissar att hon har fått/haft sellnic på något sätt. Två av mina andra honor dräktiga, men veterinären menade att det inte skulle vara någon som helst fara och att det bara var bra att kurera dom innan ungarana föds. Dessutom sa hon att Rosas unge skulle få ivomec genom mjölken, så hon har inte fått någon egen dos.
Såren har läkt bra, men Rosa är fortfarande ganska tunnhårig, jag tycker att man borde ha sett lite återväxt vid det här laget. Nu börjar jag undra om det egentligen är något annat problem än sellnic. Kanske hormoner? Sköldkörtelproblem?
Hoppas att du ursäktar att jag frågar: Hur får du tag på Ivomec att ha hemma? (Det skulle jag också vilja ha).

Vad är det för ras på henne?
Mina teddysar tappar ofta päls i samband med digivning och det vet jag andra som har strävhår och även långhår som säger att händer hos dem.
**SMF 237 Sweet Dream's
#1 Ja, jag läste ungefär samma:
"Ivomec vet kan användas till dräktiga och lakterande suggor under alla stadier av dräktighet och laktation"
Men som sagt så är det ju inte till för marsvin så man vet ju aldrig
Jag hoppas verkligen, verkligen att ungarna bara försvinner. Mycket hellre det än att de föds missbildade… *ryser*
#2 Det där låter ju lovande, du har inte märkt några på dina ungar antar jag?
Det enda jag tänker på när det gäller att "kurera ungarna" är att det ofta talas om resistens i samband med Ivomec. På något sätt känns det som att ungar som redan fått en Ivomec-kur när de föds borde bli resisenta. Men jag har absolut ingen aning, det kanske funkar perfekt i förebyggande syfte.
Ang Ivomec hemma har veterinären helt enkelt skrivit ut två stycken 50 ml-flaskor till mig :) Står i kylen och tas fram vid behov - det vill säga varje nytt marsvin. Verkligen superbra att ha hemma! Fast jag skulle föredra Stronghold tror jag.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Men det är ju inte djuren som blir resistenta utan bakterierna/ohyrorna om man använder behandlingar i onödan som exempelvis i förebyggane syfte.
Static är ju ett perfekt exempel- för tio år sedan behandlades static med Ivomec men det fungerar inte längre, tyvärr.
**SMF 237 Sweet Dream's
Förstår inte varför du använder Ivomec "ifall att"
Det är ju som om du skulle ta en Pennicilinkur "i fall att"
Har inte vetrinären ordinerat Ivomec så ger man inte.
Det blir ju till slut som #5 skriver.
Jag och några andra uppfödare som jag känner använder bimectin och det funka bra att behandla med även när man ha dräktiga honor. Ivomec är nästan samma preparat har jag hört, men jag tycker bimectin är bättre.
#7 Tar det även static?

Jag skulle använda stronghold istället om jag var du. Det ska inte ha någon negativ inverkan på foster och det står uttryckligen att det kan användas i förebyggande syfte. Sedan verkar väl stronghold mot det mesta (sellnic, static mm) (?)
#5 Då lärde man sig något nytt :)
#6 Jag har fått tips från uppfödare att göra på detta sätt. Jag vill in i det sista undvika Ohyra och därför badar jag nya marsvin i Virkon och ger dom en Ivomec-kur. Får jag trots allt in något så får det bli Stronghold isf (om just det går att få bort med detta).
#7 Jag undrar samma som #8.
#9 Jo, men nu har jag ju två flaskor så jag tänker göra slut på dom. Kommer ju inte använda det på dräktiga honor öht, det här var ett otroligt klantigt misstag…
Jag ger ju inte Ivomecen i förebyggande syfte utan för att utrota den Ohyra som eventuellt kan finnas men inte synas på djuret.
#10 Men om du inte vet att ohyran finns där blir det ju i förebyggande syfte…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#11 Ja, alltså. Vad jag menar är att jag inte tror att Ivomecet på något sätt ska ligga kvar och ta ohyran om den skulle komma senare :)

Inte för att det här är ett svar på din fråga, men jag håller med #6.
Jag håller nya djur i karantän. Just för att undvika smitta men för att slippa behandla "utifall att".
#13 Nya djur sitter i karantän hos mig med. Men det spelar väldigt liten roll ifall djuret bär på Sellnic men det inte bryter ut. Sätter jag då ut det med de andra så har jag ju Sellnic inom hela besättningen omgående. Då kör jag hellre en Ivomec-kur "utifall att" och kör på Stronghold om jag nu skulle få in någon Ohyra trots detta.
Jag blev inte så himla mycket klokare av detta, tråden är oaktuell och kan låsas om så vill.
Jag tror som tidigare att Ivomec inte borde ha någon effekt på ungarna, men om den har den borde det bli missbildning, bortstöttning eller liknanade :/
Misstänker du att Elektra kan ha nåt?
#15 Jag hoppar isf på bortstötning…
Hon visar inga speciella dräktighetstecken än men då hon ju ska ha blivit parad 10 januari så är det inte så jag har börjat kollat än heller. Fick han till det så förväntar jag mig att hon är dräktig, yes. Men vi får väl se. Låter de gå tillsammans tills vi fixat transport :)