Krakes öga
Om två timmar ska jag till veterinären med Krake. Han har skadat sitt öga och det ser verkligen inte bra ut. Tyvärr tror jag inte att det går att laga med annat än att operera bort ögat. En sån operation har jag gjort på ett marsvin tidigare och resultatet blev inte så bra så det är inte aktuellt nu med Krake. Fortfarande hoppas jag att ögat inte synen men ögat kan räddas med mediciner om inte får lilla Krake dö idag. Jobbigt jag har ångest.
Jag hann ju precis tänka att det var länge sen jag var till veterinären. Dumt tänkt för då hände detta och Poppy har fått urinvägsinfektion så hon ska också med idag. Fy och blä! Henne tänker jag minsan få frisk i alla fall.
usch så tråkigt. hoppas det går bra.
hur mycket kostar en sån operation? och vad var det som gick fel förra gången?
Jättemånga tusenlappar i alla fall. Om jag visste eller trodde att det skulle gå bra skulle jag skrapa ihop dem men jag vill inte chansa med de oddsen det är mycket pengar (jag är ingen rikis) och det är jobbigt och smärtsamt för marsvinet. Usch vad hemskt det känns…
usch va jobbigt. krake som är så fin… har tittat så många gånger på honom och tänkt kanske han får plats.. :(
håller tummarna för att det ser värre ut än vad det är. så han klarar sig.
vad är det som har hänt med hans öga?
Stackars lille Krake, hoppas att det går att rädda ögat med mediciner. Jag håller tummarna!
Hanna
Ja det är inte roligt. Önskar att han redan varit såld så han hade varit någon annastans så detta inte hade hänt… fy så man grubblar.
Jag tror han stuckit sig på något en äppelkvist eller en tråd från ett burgaller.
Nu sitter jag här med Poppy i knät och väntar på att hon ska bli kissnödig. Hon ska ta med sig urinprov är det tänkt. Samtidigt ska jag föröka äta lunch… har ingen vidare aptit…
Åh nej det är inte min dag i dag! Fick just lite kiss från Poppy och det är BLOD I DET!
Nu är det jobbigt…
usch stackare! hoppas allt går bra hos vetten iaf.. håller tummarna för er.
*styrkekramar*
Åh, nej :( Stackars lilla Poppy också.
Skickar lite styrka till dig Gisela!
Hanna
Såg du mailet jag sände dig om ögonproblem?
Usch! Vi håller tummar, tår och tassar för bägge!
Vi är hemma nu Poppy, jag och Krake!
Ett trekantigt jack har han fått mitt i ögat men inget ökat tryck så det finns hopp för hans liv, synen vet vi inte än men nu ska droppas droppar och salvas i… Ja faran är ju inte helt över men det är värt ett försök. Heja Krake!
Poppy älsklingen har kristaller i kisset men inte så mycket bakterier. Nu får hon Bactrim och massor av gurka så hon kan kissa ut eländet. Nu får vi hoppas att hon inte har stenar. Jag funderar på att sluta helt med pellets för det här kom precis efter att jag under en veckas tid haft extra stor del pellets i kraftfodersblandningen…
Just nu känner jag mig lättad men fortfarande orolig för mina små älsklingar och ganska fattig…
va skönt! håller tummarna för att allt ska gå bra! :D
hur länge skulle man försöka med ögat då? å va glad jag blev, har varit så orolig, men som sagt det är ju inte över än. men vi hoppas på det :)
hoppas poppy blir bättre snart, med massa gurka. vilken lyx :D
jo man behöver ju inte pellets, bara onödigt om dom inte växer eller underviktiga.
hur mycket gick kalaset på då? det är ju inte billigt. speciellt inte hos dom som är lite bättre.
1050 kr + medicinerna som jag precis nu ska ut och köpa. Det är inte billigt att ha djur… men blir de bra så är det tveklöst värt det.

Va skönt! Hoppas nu det går bra för Krake & Poppy!
*håller tummarna för att dom ska bli bra*
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Ajdå, vilken otur med Poppy också!
Håller tummarna för er (och följer er på bloggen med förstås).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
En liten rapport om sjuklingarna. Poppy är och har varit pigg hela tiden. Hon tycker verkligen inte om att äta medicin, hon protesterar våldsamt! Annars tror jag det är bra med henne. Sen hon började med medicinen har jag inte hört något aj-pip så det gör nog inte så ont att kissa nu. Problemet med henne är ju att det kan finnas stenar men det är ju inte säkert.
Krakes öga var ju vitt som på en kokt fisk tidigare nu har det mörknat lite och är nu ljusgrått. Jag tror det är ett bra tecken även om det fortfarande är helt oigenomskinligt och han verkar inte kunna se med det. Han är pigg, äter och verkar inte ha lika ont längre. Jag är nu försiktigt hoppfull och tror att han kommer att bli bra även om det inte nödvändigtvis betyder att han får behålla synen.
Hoppas verkligen det går bra för både Poppy och Krake !
va skönt att det verkar gå åt rätt håll! hoppas det fortsätter så! :)

kramar om.. å håller tummarna att det ska blir bättre än bäst!
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Om antibiotikan hjälpte så är det inte stenar i urinblåsan som orsakade blodet.
Du behöver inte bekymra dig om pelletsen alltså. Om du vill ge det bästa ska du inte ha gnagarblandning utan Oxbows pellets istället. Tycker jag 
Krake rapport! Ögat är inte svullet längre och inte rött runt kanten heller men fortfarande lite grått och grumligt. Nu är jag inte orolig för hans liv det minsta. Han blir ju bra ju! Nu är det bara att hoppas att han får behålla synen det är lite svårt att avgöra om han ser på ögat eller inte men jag tror faktiskt det! Det bästa av allt är att han är sig själv igen. Han var ju lite stillsam och dämpad pga. smärtan men nu är han som vanligt. Krake är ett mycket aktivt och äventyrligt marsvin som gärna går promenader i lägenheten. Väldigt speciell är han och påminner till sättet mycket om mitt älsklingsmarsvin Nougat.
Poppy verkar också må bra. Men jag har inte lyckats spana på henne när hon kissat på några dagar så jag vet inte om det gör ont men hon luktar bättre i baken. Pigg har hon varit hela tiden.
#22 Nej hoppas jag inte behöver bekymra mig om pelletsen. Jag använder inte gnagarblandning utan normalt är det kornkross 75% och Lottiepellets 25%. Precis innan Poppy blev dålig var proportionerna omvända eftersom kornkrosset tagit slut. Nu kör jag normala blandningen igen och hoppas att det går bra. Skulle gärna använda Oxbow men tycker det blir för dyrt då jag för tillfället har 28 marsvin. Jag väljer att satsta på lite dyrare hö med hög kvalitet istället eftersom det utgör en större del av foderstaten. Jag är även frikostig med grönsaker.
Ibland undrar jag om jag inte oroar mig för mycket för mina älskade marsvn…

Jag håller tummarna,stenhårt på att det bara blir bättre å bättre,att allt löser sig på bästa sätt.
Och jovisst…ibland kan vi nog oroa oss en aningen för mycket för våra älskade djur,men det måste väl ändå vara bättre det än att vara tvärtom ??
KRAM!
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Håller tummarna hårt för dina små sötnosar! Dem får krya :) Tror detta ordnar sig skall du se ^^

#23 Det gråa på ögat är den normala läkningsprocessen. Det tar nog bara några dagar till så är det återställt.
Nä har man 28 marsvin går det inte att fodra med Oxbow tyvärr. Jag har samma läge här. Använder också hög kvalité på höet, har låtit analysera det. Det var kanon bra värde för häst, så jag hoppas samma gäller för marsvin!
Nu har Krake varit på återbesök hos veterinären. Hon var imponerad av hans läkkött! Hon hade inte trott att det skulle se så fint ut redan med tanke på hur läskigt det såg ut tidigare. Skadan på ögat syns fortfarande och kanske blir det ett ärr där men troligen ser han med det! Krake kommer att bli bra! Det trodde jag faktiskt inte när hela ögat såg ut som en gråvit bucklig kluns med en ilsket röd ring runt.
Poppy mår också bra igen men jag måste hålla koll på henne eftersom hon har kristaller i urinen. Mycket c-vitamin och vattniga grönsaker resten av livet.
#27 Åh så härligt att de mår bättre :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus