Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1173 ggr
Saphir
0

Ta tag i djuraffärerna!

Hej, jag har tänkt på detta med djuraffärer och hur dåliga de mesta är. Jag tänkte kan vi inte försöka upplysa djuraffärerna mer för att göra dessa bättre!? :) Te.x ge dem faktablad avråda fröbladningar/gnagarblandningar berätta och visa fakta på hur saltstenar påverkar negativt. Säga åt dem att det är lag på att marsvin skall sitta 2 och 2 och inte ihop med kaniner. Även att temperaturen skall vara bra och att dem behöver hö? samt att dem bör köpa friska djur från uppfödare istället för grossister om dem nu promt måste sälja djur i affärerna… Tycker att djuraffärerna bara blir alltmer tillgängliga för barnfamiljer m.m… Tycker verkligen det borde ske en förändring nu för djurens bästa!

(et inte om jag placerade detta i rätt flik men annars kanske någon Medarbetare kan vara snäll och flytta det?) :)

FeliciaS
0

Tyvärr, är problemet att vissa inte verkar lyssna. De vill inte låta bli att sälja saltstenar för de tror inte på att de är dåliga - eller för att de bara vill tjäna extra pengar på ju fler saker som säljs. Att de inte säljer marsvin tillsammans tycker jag på sätt och vis är konstigt, då får de ju sålt fler. Samtidigt är det enklare att sälja ett djur eftersom många föräldrar tror att det är så mycket mer lättskött att ha en gris… Ja, usch, förbättringarna som behövs är verkligen många.

Sedan förstår jag verkligen att uppfödare inte vill att djuraffärerna ska vara någon sorts "mellanhand" i deras försäljning. För det första blir det yttligare en flytt - en onödig stress - för djuren, för det andra har de sämre koll på vart djuren hamnar (det är mycket svårare att lita på någon annan). Jag skulle gärna se att det blev förbjudet att sälja levande varelser i affärer, där hör enbart tillbehör hemma! Så kan djuraffärerna istället vara ett kontaktnät kund-uppfödare emellan. Om man nu kunde drömma…

På något sätt vill jag absolut bidra till att försöka få igenom någon sorts positiv förändring, men det är svårt att veta exakt hur. Jag har anmält några djuraffärer till Länsstyrelsen, men där händer verkligen inte ett skvatt - inte ens ett svar kan man få >.< Och tipsat TV4 att ta upp djuraffärsindustrin i Kalla Fakta - vilket man bara kan hoppas på att de gör.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Saphir
0

#1 mjo det är ju dock sant… Bra att du anmält, fast jag stör mig så grymt på att det inte händer något >< Sedan hoppas jag verkligen det uppkommer på TV4!…

godisgrisen
0

Ja man behöver verkligen göra något åt detta. Information både till affärerna och alla andra behövs. Att få upp folks ögon när det gäller djurgrossisterna är kanske det mest akuta. TV4 Kalla fakta lät ju bra, hoppas de nappar. Kanske fler kan tipsa…

mickro
0

jag har informerat några stycken här omkring och en del har verkligen varit positiva och ändrat saker, bl a skrivit en lapp ovanför saltstenarna att "marsvin ska ej ha saltsten!" medans andra skiter fullständigt i det. en del har nästan kastat ut mig ur butiken för att jag ställer så många frågor och att dom vet redan allt om djur, dom behöver inte ha nån hjälp. konstigt.. dom som inte verkar kunna nånting… :/

tycker fler ska gå runt å påpeka och informera zoobutiker så det kanske blir bättring. vi måste hålla ihop och kämpa! :D

Kalla fakta, det lät bra! ska genast skriva in dit jag med! :) hoppas fler gör det, då kanske det händer nåt =)

zandrisen
0

Men jag köpte mina 2 grisar i djuraffär och jag kunde ingenting om marsvin då, och dom var faktiskt bra, för dom sa till mig att jag måste köpa 2 och berättade vilken bur jag skulle ha så jag inte köpte för liten osv. Men sen var jag i en djuraffär i jönköping och de var bland de värsta jag sett, trodde först inte dom hade marsvine eller kaniner utan bara fiskar men upptäckte till min fasa att dom hade 6 marsvin i en liten galler bur och i en annan galler bur satt de 4 marsvin och 2 kaninen, jag ville bara ta med alla hem men de gick ju inte så klart, gick ut där ifrån med en klump i magen.. Måste säga att jag tycker de där med kalla fakta lät bra med, känns som man verkligen vill göra något för den synen jag fick när jag var i jönköpnig var så hemsk.. usch säger jag..

FeliciaS
0

#3 Det vore jättebra om fler också tipsade dem om att ta upp det, då ökar säkert chansen att de gör det :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Lynx76]
0

Jag vet inte vad man kan göra … det är som sagt få som lyssnar, speciellt på yngre människor (som de flesta här är). Jag brukar titta in i djuraffärerna här omkring och blir så galet förbannad när jag ser de små burarna fullproppade med marsvin och kaniner tillsammans att jag bara måste gå direkt ut därifrån, skulle jag ta upp det direkt med personalen skulle jag börja skrika… Men jag tror att en grej man kan göra är faktiskt just det, titta in då och då och försöka prata och informera, i de djuraffärer man har i närheten. Det är iaf en början. (för er som har bättre temperament än jag…)

Saphir
0

Ja jag ska också skriva in till kalla fakta och be dem ta upp detta hära!
Sedan skall jag försöka sansa mig och berätta att det är fel och att djur inte skall ha saltsten, fröblandningar m.m Och om dem inte lyssnar skall jag visa dem fakta och djurskddslagarna. Annars anmäler jag dem. Tycker det här har gått för långt nu! Och jag börjar seriöst tröttna på vissa människors sätt att behandla djur!
Som sagt vi är starka tillsammans och kan göra skillnad!

thildatessie
0

#5 jag vet verkligen hur det känns! jag brukar med kolla i djuraffärer och i ex djurmagazinet i varberg så har det faktiskt förbättrats! (även om priserna har höjts orimligt mycket!) alla djuren har fårr störreburar med mindre djur i och hus osv. men jag gillar inte att kaniner och marsvin sitter i samma bur, vill med ha med alla hem även om det absolut inte skulle hjälpa utan tvärtemot! dem skulle ju få in pengar till att köpa fler och så skulle den onda cirkeln fortsätta!.. vet inte hur man ska göra, men kalla fakta iden verkar jättebra!!! skulle aldrig ha kommit på det! Skrattande vet inte om jag skulle våga säga till i affären, dem verkar vara otrevliga.. hm fegis är jag

Creation
0

Är det lagligt att hålla en kaninunge och tre marsvinsungar i en bur som är 100x50 eller mindre? Det finns i en butik som jag inte tycker om.. de är väldigt okunniga också. Ger inga informationshäften med djuren när man köper dem, vad jag vet. Kan jag anmäla djuraffären?

Jag tänker nog skriva till Kalla Fakta jag med om samma sak. :-)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

thildatessie
0

djurmagazinet i varberg har fleer i varje bur, och man får inte något infohäfte heller.  men vart anmäler man?

fia-mia
0

#5 Det är bar. Däremot tycker jag det är oacceptabelt att man kan gå in och köpa djur om man inte haft intresse för dem innan. Jag tycker man ska vara påläst från början, annars blir det inpls köp som alltför ofta för marsvinens del slutar på annonssidor.

Det är inet för att vara elak mot dej utan jag tycker att djuraffärerna är oansvariga om man säljer djur så.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus