Hon vill inte dricka!
Fick hem ett blocketmarsvin i fredags.
Hon tappade 60g på ett dygn! Har stödmatat henne med Fortimel tills jag fick tag i Critical Care. Hon verkar äta även om hon inte vill ha varken nyttiga grönsaker (bara sallad och sånt), kligröt eller pellets.
Däremot dricker hon inte! Varken ur flaska eller skål. Hon dricker fortimel ur spruta frivilligt och när jag har gett henne flera gånger på en dag blir hon mindre uttorkad men nästa dag är det samma igen :-(
Vad ska jag göra?!
Men du märker att hon blir uttorkad?
För mina marsvin dricker nämligen minimalt lite, endast nån gång per dag. När jag byter vattnet varje morgonen ser den nästan lika full ut som när jag fyllde på den. Men dom är inte uttorkade så jag tror dom får i sig det genom gröten o grönsakerna istället. Men om ditt marsvin inte äter heller är det ju knepigt, eller äter hon mycket sallad o sånt istället för andra grönsaker?
Hon är liksom urlakad. Så fort hon fått vätska i sig blir hon fastare att ta i. Har haft ett par marsvin innan som inte druckit pga sjukdom och de har blivit likadana.
Hon har inte fått så mycket godisgrönsaker, köpte paprika för jag tänkte att det är mycket vätska och c-vitamin i det men den ratades. Får köpa "godis" idag och se vad som händer om hon får massor.
Hon har troligen äggstockscystor också för hon slåss med alla och rider på dem så hon glömmer att äta och dricka så nu sitter hon och Fiffe (kastraten) ihop i en mindre bur. Men hon slogs rejält med honom också!
hon kanske är ovan med grönsaker så att hon därför ratar paprika? gurka kanske funkar, gott om vatten, men där e ju inte mkt näring i om hon inte äter annat :(
om du river gurka och blandar i kligröten kanske det går ner? eller om hon nu gillar smaken av sallad så mixa i lite sånt så att det smakar sallad om gröten.. du kanske redan har provat detta..
men det har fungerat för mig med sjuka eller kinkiga marsvin..
jag tänkte på det.. om hon har fått väldigt mkt sallad och gurka i tidigare hem så kanske hon inte är så van att dricka vatten? men jag tycker ändå att hon borde dricka om hon är törstig.. skumt..
Ska prova och ge massa gurka och sallad, tänkte även "pressa" ner i vattnet så det smakar gott.
Har blandat i Fortimel i Critical caren då har den gått ner utan allt för mycket gnäll, bara cc vägrar hon.
Funderar på om hon ska få fri tillgång till Fortimel eftersom hon gillar det, risken blir väl att hon vänjer sig och slutar dricka igen om man tar bort allt det gottiga.
Vad är det för marsvin som du har köpt??
Hon kanske har ont någonstanns?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag vet inte så mycket om henne, hon hade en kompis som dog och bodde sedan med en kanin. Som jag fattade det satt hon ensam ca en vecka innan jag hämtade henne. De sa att hon hade tappat en del vikt men jag vet inte under hur lång tid.
Hon är väldigt stressad och kan mycket väl ha ont, men jag vet inte. Visar symtom på äggstockscystor och verkar inte ha tid att äta och dricka ordentligt för hon bara går och kurrar längs gallret hela tiden. Ser henne äta hö men jag vet inte hur mycket. Dricka vägrar hon om det inte är Fortimel i spruta.
Hon kanske är både stressad o saknar sin kompis lite o så är det ny miljö o sånt, allt kanske spelar in. Hon kanske bara behöver lite tid på sig att vänja sig? Det är ju bra att du iaf får i henne nånting.
Min hona har ju också äckstockscystsymptom o kurrar för jämnan men nog hinner hon me att käka däremellan. Hoppas du får igång henne snart iaf o det inte är nått fel på henne.
Okej låter ju inte så bra, men hon kanske, som WeepingWi säger, att hon saknar sin kompis, nytt hem osv?
Ibland blir man inte klok på vad som kan vara fel…
Men hennes kompis dog för flera månader sedan, de köpte kaninen som liten och fick sära på dem när han blev könsmogen så även om han var väldigt tidig så måste det ändå vara minst 1,5-2 månader
Hon har fått gurka och Fortimel blandat i vattnet, vet inte om hon druckit det men hon var bättre idag. Hon väger fortfarande inte vad hon gjorde när hon kom men hon har inte minskat under natten som hon gjort innan.
Jaha men då är hon nog inte deppig iaf men säkert lite rädd o stressad. Söt var hon iaf :) Skönt att hon är lite bättre idag. Får hoppas hon äter upp sig lite inom det närmaste men beror det inte på sjukdom eller så, så borde hon ju börja äta o dricka som vanligt snart.
Äter hon nånting som du ger henne självmant?
Ja vilken sötnos :)
#11 Ja, hon äter hö och gurka, även lite isbergsallad. Fortimel är hon tokig i och sörplar glatt i sig.
Hörde henne vissla nu på eftermiddagen också :-D
Bra att hon har börjat äta :)
"10 vad söt hon är :)
#13 Aww då kanske hon börjar trivas med sin tillvaro nu då :) Tokan kan ju inte leva på fortimell ^^ Hoppas hon börjar käka lite mer nyttig mat självmant snart, dom är listiga dom små, vet vad man ska göra för att få vad dom vill ha!
#16 Nej dem är inte dumma:) Dem vet vad dem ska göra får att få det dem vill hehe ^^
#18 Upp är ju bättre än ner i varje fall :) Nu går det åt rätt håll. Har du provat ge henne kligröt med gurksmak? Jag lägger i massa havrekli i min gröt nu när jag vill ha upp Michelle lite. Det funkar inte så jättebra på Michelle men dom andra 2 har definitivt blivit tjockare haha.
Är hon ett vuxet marsvin? 666 g är inte mycket då :( Mycket mindre än min lillskrutt.
supersöt är hon:D håller med var inte mycket för att vuxet marsvin men det är bra att hon går upp i vikt :D
Nu har hon tappat allt igen! Vad ska jag göra! Jag kan ju inte tvinga henne att dricka!
Det låter grymt men nu får det vara, hon har grönsaker, hö och vatten både i flaska och skål, vill hon inte dricka får hon låta bli! Till slut blir hon förhoppningsvis så törstig att hon dricker iallafall.
Låter ju inte bra :(
Nu har jag sett henne dricka
. Hon tappade ännu mer sedan jag skrev sist, var nere på 640g och höll sig däromkring ett dygn. Nu är hon uppe i 680!
Snacka om att jag kände mig elak och hade ont i magen när jag vägrade ge henne mer, trodde faktiskt hon skulle stryka med för hon var rätt dålig ett tag men tydligen behövde hon bli så törstig att hon mådde så dåligt för att börja dricka själv.
Har aldrig varit med om ett marsvin som slutat dricka… Fast lite måste hon ha druckit hela tiden för annars hade hon nog varit död nu, även om de klarar uttorkning rätt bra vad jag förstått.
Hoppas att allt vänder nu så de snart kan flytta in i flocken, Fiffe är rejält trött på att bo i liten bur nu. Men hon får gå upp iallafall 50g till och så får hon vara ute korta stunder till att börja med, vill inte riskera att hon slutar dricka igen.
)