Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2286 ggr
FeliciaS
0

Blinda marsvin?

Hej! Kan marsvin vara medfött blinda eller få det av andra orsaker (vilka?)? Har någon här (eller hat haft) ett blint marsvin? Hur beteer de sig? Syns det på ögat? 

Mvh Felicia, Sera & Calle

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Chippers
0

Ja, marsvin kan vara/bli binda. Antingen kan det väl vara medfött, eller så tror jag att de kan bli det av starkt solljus eller liknande. Jag hade ett marsvin som var blint på ena ögat, han reagerade inget om man hade ngt framför ögat det vid sidan, han reagerade bara med andra ögat och följde med.

dreamiz
0

Jag har inte haft något blind marsvin. Däremot en blind mus och en annan mus som var blind på ena ögat. De hade katarakt vilket gör ögat gråaktigt.

Om det syns eller inte beror ju på varför den är blind. Katarakt som sagt syns men det kan ju finnas även andra orsaker.

FeliciaS
0

Okej, tack för svaren. Jag tvivlar på att Sera är blind men hon blinkar inte med ögonen förrän man nuddar dem. Fast hon vinglar inte, går inte in i saker m.m. som jag har hört att blinda djur kan göra. Kan marsvin ha starr?

#1 Kan de bli blinda av starkt solljus? Men de kommer ju från Sydamerika och där är ju solen stark i princip varje solig dag.

Mvh Felicia

Chippers
0

Om ljuset riktar direkt mot deras ögon kan de väl det? Äh, vet inte riktigt. Åtminstonde kan de bli blinda av kamerablixt, man ska inte fota de med blixt för nära ögonen tror jag .. har hört om ett marsvin som blivit blind av det ..

[MatildaW]
0

#3. Marsvin blinkar inte så ofta. Mina ser man bara blinka nån gång ibland och/eller när jag kommer nära med handen eller något annat :) och dom är helt kärnfriska :)

idipidi
1

Myt säger jag om #4, definitivt myt. Ljuset från en blixt är inte så starkt och pågår på kort stund. Dessutom har de ju precis som alla andra djur reflexer som gör att ögat drar ihop sig och de känsliga delarna av ögat skyddas när de utsätts för starkt solljus.

#3 Marsvin ser av naturen ganska dåligt och de har dessutom ingen jättekvick blinkreflex. Det är därför det är ganska vanligt att de sticker sig på höstrån i ögat. 

Men visst kan de få starr. Grå starr = katarakt. Då blir ögat gråaktigt eftersom att linsen blir grumlig. Inte att blanda ihop med den grå hinna de får om de fått en liten skada av hö eller så.

Chippers
0

#6 Då har jag hört fel.

LinneaG
0

Vi har ett som 'tappade' ena ögat, men ser på det andra, är precis som han var innan.

FeliciaS
0

#6 Ser de dåligt…!? Njae? Om inte detta menas som dåligt förstås: ;)

"Dvärgkaniner och hamstar lever i en svartvit värld, möss och hundar kan urskilja vissa färger, men marsvin förvånar till och med experterna: deras ögon liknar våra, de ser alltså världen i lika mycket färg som vi. Men de skulle inte ha mycket glädje av bio eller TV - för ett marsvin består film bara av en serie flimrande, enskilda bilder. Deras ögon kan särskilja 33 bilder per sekund, medan vi som mest kan urskilja 22. På det sätt som är typiskt för flyktdjur sitter ögonen på sidan av huvudet. Fördelen med det är att fiender inte kan närma sig bakifrån utan att bli upptäckta. Nackdelen är att de inte har något djupseende." av en veterinär och en marsvinsbeteendebiolog.

Mvh Felicia

idipidi
0

#6 Kan inte du lämna källan tilld et där? Det vore intressant att läsa i ett sammanhang. Bara det att det skulle finnas någon som var "marsvinsbeteendebiolog" gör att jag vill läsa mer.

Men faktum är att marsvin som får sämre syn förändrar sitt beteende ytterst lite. Jag har haft marsvin som varit i princip blinda av katarakt och det har inte märkts på dem. De använder sitt luktsinne och hörseln så mycket att försämrad syn inte blir speciellt mycket handikapp.

FeliciaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 Det står i boken Marsvin lyckliga & friska, av (beteendeforskaren) Immanuel Birmelin. Boken är kritiskt kollad av vet. Peter Hollman och av Mia Jansson som driver marsvinshjälpen samt är kontaktperson i SMF.

Mvh Felicia

Chippers
0

#11 den boken har jag med. ;P