Rädda ensamt marsvin
Såg en annons på blocket om en ensam marsvinshona på ca 1 år.
Jag har två marsvinssystrar på 6 månader och skulle gärna vilja utöka flocken lite. Funderar dock på hur man går tillväga? Antagöligen har honan varit ensam hela tiden, kommer det går bra att släppa ihop marsvinen då?
Har ej sett bild på henne med antar att hon är bra skött. Om ex.vis klorna skulle vara jätteklånga eller så, hur går man tillväga då? (för pulpan växer väl oxå om klorna blir långa….?)
Jenny
Att sätta ihop två honor är sällan något problem även om den ena bott ensam. Låt dem träffas på golvet först och sedan i buren.

Det brukar oftast gå bra att introducera en ny hona, det kan bli lite gruff från början, så man får ja ha dom under uppsikt och ha en rymlig bur.
Klorna får man klippa så mycket det går, om dom är ljusa så ser man ju pulpan så då är det ju inga problem, är klorna mörka så får man ta så mycket som man tror att man kan.
vart finns hon? kanske med har svarat på den annonsen. .

I Falkenberg (Halland)
Mina marsvin bor i en billy-bokhyllebur så ett till marsvin borde väl gå bra med tanke på platsen. Kan i såfall låta dem träffas på golvet först, då marsvinen har ett eget rum.
Jag ska fundera lite till och kanske ringa lite senare.
Känner att om jag nu vill ha fler marsvin så kan man likagärna ta något som ägaren har tröttnat på och som kanske är ensamt eller bortglömmt.
Funderar på att sätta upp mig på den där listan där man kan ta hand om omplaceringsmarsvin, men är lite rädd för smittsamma sjukdommar och ohyror… inte kul att behöva springa hos veterinären hela tiden… 
Jenny

Thildatessie, Såg vart du bodde så jag antar att det är samma annons som du svarat på? Ska du ta hand om henne? :)
Jenny

Det kan dock vara problem att introducera ett marsvin som bott ensam länge med andra marsvin. Jag har provat med 3 olika, en 7-åring som troligen bott ensam några år, inga problem bara de andra var snälla med henne då hon var (är) skröpplig (men det är ju en annan sak), hon bor nu i en liten flock hos binajis och det verkar gå bra =) En annan är 4 år och har alltid bott ensam. Hon var helt tyst i början, saknar helt språk. Nu bor hon med mina två honor, har fått ett språk och det går bra =) Den tredje var ca 3 månader och hade troligen bott ensam sedan hon separerades från mamman. Hon var (är) jättesvår, antingen var hon aggressiv och slet tussar eller så var hon rädd och höll sig undan. Nu är hon ca 7 månader och har flyttat till binajis, hon har fått prova med olika lösningar, men det funkar icke, hon är numer jätteaggressiv =(
Ja, det var mina erfarenheter av att sammanföra marsvin som varit ensamma.
#6 Fast egentligen är Molly inte aggressiv på så sätt att hon spöar upp de andra marsvinen. Hon är bara väldigt bestämd och "säger till" de andra marsvinen utan riktig orsak. Kan jaga lite med, men hackar inte tänder och är på så sätt dominant.
Dessutom är marsvin(shonor) som Molly väldigt ovanliga, jag tror inte det ska vara något problem för TS. Jag tror också att Molly kommer funka jättebra med en äldre bestämd men vänlig marsvinsdam som vågar säga till henne, att nu räcker det! Av olika anledningar funkar inte den lösningen hemma här för tillfället.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Jag har satt ihop 2 honor som alltid levet ensamma (2 och 4 år gamla) med andra honor och det har gått väldigt smidigt och bra. Har även satt ihop hane på 5 år som gått ensam ett par år med en annan vuxen ensam hane utan problem. Så min erfarenhet är att det går bra.
TS : vad bra att du väljer ett ensamt marsvin från blocket, heder åt dig!

#7 Hos mig var hon aggressiv och sökte bråk och ville jaga och jaga. Men det beror ju självklart på situation och vilket sällskap, hur stor buren är osv. Jag berättade bara om mina erfarenheter. Är hon annorlunda hos dig är ju det jättebra :)
Min nyaste hona har gott ensam hela sitt 4 åriga liv och hon har inte hackat tänder en enda gång åt någon av mina 8 honor. De andra har heller inte bråkat med henne.
ja då var det samma, har inte sett bilder heller. jag vet inte om jag ska ta henne eller inte, vet inte om jag får ha ett till men får se. annars får hon det säkert jättebra hos dig!!
jag tror inte att hon har vart ensam så jättelänge, för ägaren sa att det hade funnits två honor tidigare i samma bur men att den ena hade dött av ålderdom den andra vet jag inte. vet ju iofs inte om det är sant. .
Vad jag har hört och upplevt, verkar det ofta vara så att marsvin som bott ensamma är enklare att sammföra med andra marsvin. Kanske för att de har saknat marsvinssällskap så länge?
I alla fall tror jag inte det är några som helst problem att du köper henne, sätt ihop dem på golvet bara så kan de vänja sig vid varann ordentligt innan de flyttar in i buren.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#13 Jag har upplevt samma här, Min Kurt hade levt med kanin innan tror jag och han har aldrig försökt bråka med något annat marsvin. Han liksom fann sig i allt =)
#10 Ja, fast du skrev "hon är numer jätteaggressiv", och det stämmer ju inte för fem öre :) Komplicerad dock.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
ska du ta henne tror du?