Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 4323 ggr
thildatessie
0

lämpligt som bur?

Hej!

jag har 2 marsvin i en stor kaninbur nu, jag funderar på att skaffa ett tredje :) och även om jag inte gör det så vill jag skaffa en större bur med två våningar. kanske ska bygga en själv, bokhyllebur (tar gärna emot tips och bilder på era) Igår tittade jag på blocket pch hittade en illerbur, tänkte att man kan köpa en sån och bygga två våningar i den? funkar det tror ni? och de laglia måtten och så. . jag behöver lite hjälp och tips..

tensing
0

Vi bytte från kaninbur (där de mest satt stilla) till en tvåvåningsbur som nog egentligen var tänkt för kanin.

I början stannade tjejerna på undervåningen och jag såg att den kavata av de två då och då tog sig upp. Ner gick hon sakta-sakta och jag förstod att hon tyckte rampen var brant och läskig. Så vi byggde ett extra hus i trä som rampen fick vila på - det fungerade utmärkt. Rampen är även inklädd med sandpapper så de får bra grepp. Nu fungerar buren jättebra. De springer upp och ner och jag ser tll att strö ut hö / mat på bägge planen så det finns anledning att utforska.

thildatessie
0

okej, du har ingen bild på det? vart kan man köpa sån? min kompis pappa hade en sån med två våningar men jag vet inte vart han köpte…. skulle ju såklart vara lättare än att bygga engen

FeliciaS
0

Marsvin är inte så mycket för burar med många våningar, en stor yta är mer att föredra :) Jag vet inte riktigt vad "illerbur" är för något (?)… Bokhylleburar är däremot väldigt bra och praktiska tycker jag, mer kan du läsa här :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

thildatessie
0

okej, det är som en vanlig stor bur fast högre, kolla på blocket på halland :)

FeliciaS
0

#4 Hittade inget resultat :P

Men som en vanlig gallerbur?

Mvh Felicia

[Liinda]
0

Kan du inte länka till annonsen då? =)

thildatessie
0

hm ok, jaa fast högre liksom.. kanske finns någon på iFokus som har iller. kolla deras burar, och andra på blocket kanske har.. ?

tensing
0

http://www.zoovaruhus.se/Kaninbur.htm

Där finns ett par våningsburar, fast de ligger under kanin/gnagare. Jag håller med #3 om att stor yta är allra bäst men för oss var det antingen att ha dem i källaren i stor lång bur eller uppe hos oss i tvåvåningsburen som de verkligen gillar. De blev SÅ mycket mer aktivitet i buren med den. Dessutom får de mycket golv-tid hos oss och är oftast ute när vi är hemma. Lämnar buren öppen och de tar sig in och ut som de vill. 

Burarna på zoovaruhuset är väldigt dyra och har bara hyllor som viloplan, så försök hellre leta efter en med två hela burar staplade

http://www.teddytassen.se/kanin/burar_till_salu-39.html här finns en 3-våningsbur som är staplad, du ser att ramperna är för branta så man måste lägga något stadigt under så de isf lyfts upp och det känns tryggt för marsvinen.

Jag köpte min på blocket också.

thildatessie
0

han har nog tagit bort den. .får mejla honom då och fråga för en tjej skulle komma och kolla på den idag men om hon inte gör det så skulle han mejla, men kolla här på iFokus på iller. dem borde ha bilder på boende

tensing
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en illerbur fast riktigt hög och en ramp i denna skulla också bli alldeles för brant men man kan ju bygga en mellanhylla och ha två kortare ramper. Tunnlar har vi ej.

thildatessie
0

#8 oj dem var dyra. men fina, tänkte bara.. ramlar inte kaninerna eller marsvinen ner från "hyllorna" ? :O

#10 den var större än den jag tittade på, men den var riktigt fin! en sån skulle jag vilja ha, tänk vad kul de skulle ha i en så stor bur!! säkert dyrt.. med en sån

Aristarcos
0

#8 Tre vånings buren den såg fin ut, men en sådan 2 våning hade nog varit bättre … en sån skulle jag kunna tänka mig ha.. om det fanns.

thildatessie
0

joo men dyr.. illerburen som jag ville ha var såld.. "/

FeliciaS
0

Många av de gallerburarna i flera våningar är inte särskilt stora till ytan om man räknar ett plan, tyvärr :/

Mvh Felicia

thildatessie
0

jo jag vet, det var darför jag tänkte att det vore bättre med en illerbur, för då kan man ju bygga våning själv. vet inte hur jag sk.a göra, vill skaffa större bur för att det känns som att det är lite trångt trots att de får komma ut och springa varje dag. . men vet inte hur jag sa fixa det, vore ju kul att bygga eget men jag måste ha nät och så för jag har en hund som är intresserad av mina bebisar…