Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1241 ggr
Trin
0

Mitt marsvinsbygge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag äntligen blivit klar med mitt marsvinsbygge. Ja eller de var pojkvännen som gjorde de mesta.

Jag är riktigt glad att jag äntligen fick r*ven ur vagnen och byggde ett större boende till dem. Från att sitta i en vanlig tråkig gallerbur till en bokhyllebur med gott om utrymme för att springa runt och leka måste vara en stor förändring för de små liven också.

De kivas inte alls lika mycket nu eftersom de nu har plats att gå ifrån varann om de vill. Jag vill också tillägga att de facktiskt hade en gallerbur som var avsett igentligen för 2-3 marsvin enligt lag. Men som många andra nya marsvins ägare så gjorde jag felet att köpa en gallerbur från en zoo handel istället för att bygga en själv.

Så här kommer lite bilder på deras nya hem :) Ni får gärna tipsa om vad mer jag skulle kunna ha i buren.

De var enklare att göra buren än vad jag trodde. Och det var super billigt!

Bokhyllan:fynd avdelningen Ikea 135 :-

Galler/träram/vaxduk: Gåva av pojkvännens föräldrar (gratis).

Haspar 2 st : Ö&B 16 :- .

Så allt som allt kosta de under 200 kr :)

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

elin85
0

Den ser väl jättebra ut =) Hur stor är den?

Trin
0

Den är 80cm bred och 93cm lång :)

[Lynx76]
0

Varför har du galler ovanpå?

Trin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har hund också. Och jag vill inte riskera något när han är hemma själv. De går jätte bra med han och marsvinen när någon är med.

Men som sakt vill inte riskera något när han är själv. Hade vi inte haft han så hade jag haft en öppen bur utan galler :)

Bjuder på en till bild från nya buren:)

elin85
0

Ett tips är att ställa upp buren på exempelvis ett soffbord eller liknande så marsvinen kommer upp en bit från golvet. Då kan man också förvara hö och spån eller annat under buren.

Jag hade också valt att inte ha gallret ovanpå, då de känns mer lättillgängliga utan tak med hasp. Men det är ju inget fel att ha tak om man nu vill det :)

Är det två marsvin du har i buren eller? Du får gärna berätta lite om dina marsvin :)

Trin
0

Tack så mycket för tipsen. Jag skulle ha haft buren utan galler om de inte vore för hunden. Jag vill absolut inte riskera att han får för sig något.

Det är  två marsvin Harry Rag och Papa Jack (två st hanar) som jag adoptera 09 . Från www.tigerharens.org . Harry Rag är ett virvelmarsvin creme,vit.grå och Papa Jack är slät-brun vit :)

Om de är något mer ni vill veta så får ni gärna fråga.

elin85
0

#6 Okej =) Ja, hund är självklart ett mycket rimligt skäl att ha tak! :) Tänkte bara att ibland tror vissa att marsvinen hoppar ut och därför har tak. Det ser iaf jättefint ut och marsvinen är jättesöta =) Länken du hänvisade till fungerar inte för mig. Är det vaxduk i botten? Är golvmaterialet fastlimmat eller bara tejpat? Bara en fundering…

Trin
0

Ops skrev fel länk detta är den rätta www.tigerharen.org . Det är vaxduk i bottnen och den är fast tejpad runt hela burens innersida om du förstår vad jag menar?

Myosotis
0

#7 Bara en liten parentes - vissa marsvin är mer utbrytarkungar än andra. Mina tort'n white skulle jag aldrig våga ha i en bur utan rejält höga kanter och/eller gallertak.

Nyligen hade jag en som tog sig ur en stängd Duna-bur genom att hoppa upp på hustaket och putta upp gallerluckan med nosen.

Glad