Hur vet man att det är dags?
Nu är min hona på dag 68. Jag skulle tro att det är två stora bebisar inuti henne som längtar ut. Det är ett väldigt liv därinne =) Nu till min fråga: Finns det några tecken på att det snart är dags? Något beteende hos honan man kan lägga märke till eller så?
Jag börjar bli galen av all väntan. Det är ju trots allt min första kull och jag vill verkligen se ungarna nu! =)

Jag har ju bara fått en "olyckskull" men en stund innan hon började föda så gick hon runt runt runt i en cirkel i huset och det blev som en liten rund grop där typ:P Så höll hon på ett tag och började sen krysta ut första ungen, sen kom den andra tätt därpå:)
Först och främst kan man känna efter när hon börjar öppna sig, två fingrar öppen i framfogen och födseln är nära. Honan "fäller fram" nosen när hon får krystvärkar, det finns bilder här på sajten där man kan se en hona som på detta vis fällt fram nosen.
Hanna

Ja jag kan ju lägga till att hon var öppen också.
Ninni låg på samma ställe så det blev en grop där innan hon födde mitt i gropen. =)
Spännande :)
Min hona var slöare, hon bara vilade och åt timmarna innan. Och förstås att hon var mycket öppen och fällde ner nosen.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Nu är min hona på dag 69. Hon verkar vara öppen 1½ finger bak och ca 1 cm fram. Ska man verkligen kunna få in två fingrar fram, det är ju som bara en liten springa, ska den kunna öppna sig så mycket? I övrigt tycker jag att det går hemskt långsamt för henne, är det vanligt? Om hon inte är helt öppen nu, finns det någon möjlighet att hon föder ikväll eller imorgon ändå? Eller innebär det att hon troligen kommer gå över 70 dygn?
Vill bara ha ut dem! =)

Ibland går det väldigt snabbt, kan mycket väl hända att ungarna kommer i dag eller i morgon. Du vet säkert när parningen var då?
Man tycker ju alltid att det går sååå långsamt.

#7 Jodå, såg henne kladdig =) Så annars är det ju 2 veckor kvar och det tror jag inte på =) Men då är det väl bara att fortsätta vänta och hoppas att hon föder ut dem snart.

Nu när jag tittade till henne så verkade hon lite rastlös, hon gräver i spånet och snurrar runt, lägger sig en stund, går till en ny plats gör likadant osv. Nosen är framfälld då och då och ibland ligger hon och kisar ganska mycket. Kan detta vara ett tecken?! Jag blir så ivrig =)
Kan det ju såklart vara. Så spännande.

Det låter som om det är på gång! Mina honor brukar göra precis så som du beskriver. Krafsar runt i spånet, lägger sig, sträcker ut sig, kliar sig lite på magen, kisar, vilar en stund för att sedan ställa sig upp och krafsa igen. De är liksom lite rastlösa och får ingen riktig ro i kroppen. Förmodligen är det väl förvärkar de har när de håller på så.

Ja ag tycker också det verkar som att det är ganska nära nu! Åh va spännande:D
Spännande ! ;D

Ja, det var snart dags, för nu är de födda! Tre småttisar blev det =) Se info om dem i "Clementines ungar"