Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1215 ggr
Mari
0

Klippa tänder - snabbt svar!

Tabasco är ju som ni kanske vet lite dålig. Jag har haft koll på hans tänder hela tiden, kollat varje dag förutom sedan i måndagskväll då jag ej vart hemma.

NU så är hans framtänder och de i underkäken snea Förvånad Ser ut som en tand i underkäken gått av och nu växer tänderna snett och vint. Kan jag klippa själv? Eller finns det risk att tänderna spricker?

Vet att det kan vara fel på kindtänderna men han är inte sitt gamla pigga jag så jag vågar inte söva ner honom utan jag tror han kan äta igen om man bara får rätsida på framtänderna då ena hugger honom i läppen.

Så kan jag testa klippa själv? Veterinären i stan är inte där i morgon utan kommer först på tisdag..

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Buffen
0

har ingen egen erfarenhet av tandproblem hos svin, men kanske kan dessa länkar hjälpa dig på ngt sätt;

http://www.guinealynx.info/teeth_broken.html#trimming

http://www.oginet.com/pgurney/dentalproblems.htm (Peter Gurney)

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Abico
0

Man ska väl kunna klippa med en vanlig klosax har jag för mig :/ Men det är nog bra att ha någon som vet vad dom gör som kan visa…

Hanna 

Mari
0

Tack för länkarna. testade att klippa ned de tänder som är längre än de andra. Kände att jag inte hade något annat val, så nu är de nästan lika långa så de borde slitas jämnare nu när han äter.

Och äter de gör han - som en galning nu efter jag klippte! Skönt att se honom äta, tom lite hårdbröd slank ner. Nu ligger han i huset och vilar.

Får se hur länge detta varar :/

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

Håller tummarna för honom!

Hanna 

agnes_S
0

Lite sent svar, men i alla fall. Veterinären vi var hos och klippte framtänderna sa att man kan klippa själv med klosax. Man ska bara titta åt ett annat håll precis när man klipper, för bitarna flyger :P

Hoppas det går bra med honom och att matlusten håller i sig!

Linnet
0

Man ska absolut inte klippa med klosax, den krossar tänderna i stället för att klippa. En vanlig liten avbitare ska man använda.

Moa-16
0

Tycker det är dumt att klippa själv. Bäst att låta en veterinär göra det. Så det inte går snett:/

Mari
0

Jag använde en gammal klosax men den som sagt smulade sönder, så jag tog bara det värsta som var för långt, ena framtanden. Så nu när de är någolunda jämna så hoppas jag att han kan slita ner dem själv.

Han äter idag men jag vet ju att han är gammal så han har inte långt kvar :( Hur långt är svårt att säga men jag skulle tippa på att detta är sista sommaren. Det går liksom i vågor hur han mår, ena veckan är han slö och andra pigg.. Jättekonstigt.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

Vad jobbigt! Hoppas det går bra för honom, vi håller tummarna här hemma.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

luneas
0

#6 Bara den är tillräckligt vass så går det bra att klippa med klosax, alltså en som ser ut som en sax - inte en tång. Se länken: klosax

Linnet
0

#10 SPelar ingen roll om det heter klosax eller klotång, funltionen är ju likadan att den liksom klipper runtom och in mot mitten och det funkar bra på en klo som är rund, men en tand ska ju inte klippas så, det blir ju så att den krossas, blir inget bra och jämt snitt. Liten avbitare är bäst.

FeliciaS
0

Min ena första marsvinshane fick sina tänder klippta ett par gånger med en klosax, av hon som fött upp honom. Det gick jättebra och så länge de hölls i lagom längd åt han med god aptit.

Mvh Felicia

idipidi
0

Jag har också klippt tänder med vass klotång många gånger och det brukar gå utmärkt. Tänderna är ju väldigt mycket mjukare än man tror.

Håller tummar för din hane!

Linnet
0

#7 Det går alldeles utmärkt att klippa själv. Veterinäret är oftast inte bra på detta heller.

Ett exempel, min granne hade en kanin med bettfel, dom hade varit till veterinär för att klippa, men där kunde dom inte hantera kaninen alls, så dom fick en ny tid för att komma tillbaka och söva kaninen för att klippa tänderna. Dom frågade mig och jag gick dit och klippte tänderna på kaninen utan problem. Så veterinärer är inte alltid så bra på det här med smådjur

Moa-16
0

Är väl inte så konstigt att dom inte kunde klippa tänderna på en kanin O_o som sprattlar ju så bättre att söva än att klippa fel..

Linnet
0

Men en kanin sprattlar inte om man bara kan hantera den på rätt sätt.

[GlittriGris]
0

Sammahände min råtta tog till vetrinären och dom klippte och fick klippa varannan vecka och så fick jag köpa en kokos nöt som hanskulle gnaga på för det var tydligen det hårdaste..

Moa-16
0

Jo det gör dom. Visst man kan hålla hårt och stressa kaninen eller så tar man en ny tid och söver den..

Linnet
0

Man behöver inte hålla hårt, det handlar bara om rätt sätt att hantera kaninen och kaninen blir troligen mer stressad av att fraktas till veterinär och sövning för att klippa tänder på en kanin varannan eller var tredje vecka är ju ohållbart i längden.

Filosofia
0

Jag har hört att man kan klippa tänderna med en tånagelsax (den större modellen av nagelsax för människor), men det är ju bra att veta att det finns fler fruktsamma alternativ.

Kul att tandklippningen verkade fungera på honom! Hoppas att han piggnar till nu!

Caspia
0

Jag har en liten hona som jag klipper tänderna på (med en liknande  modell av klosax som luneas visar i länken till Zoosajten). Hon är också för svag för att sövas men det ska göras när hon är starkare, någonting är ju anledning till att tänderna hela tiden slits snett (klart att det kan vara en olycka att en eller någon av framtänderna bryts någon enstaka gång men om det rutinmässigt slits snett är det ju något som är fel).

Envishet och drömmar

Mari
0

Det var precis en såndär sax som luneas visade som jag använde. Dock fick man ju inte med både tänderna utan bara den biten som var för lång.

Har köpt nytt hö, tunnare så han får i sig sådant för magen. Lillen hade diarree igårkväll. Ikväll och i morgon är jag ej hemma så mamma min sköter om honom, vilket jag tror kommer gå alldelens utmärkt.

Är lite rädd att kindtänderna är fel på något sätt också då han satt och placerade maten i munnen en stund i början av matningen igår men sen så slutade han, i morse placerade han inget heller utan bara högg in och åt.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

CamillaS
0

Luneas länk fungerar inte längre så kan någon visa vilken klotång ni pratar om?
Är i akut behov av hjälp då min kompis som köpte Ludde utav mig, har märkt att hans tänder blivit för långa och behöver klippas. :/

luneas
0

#23 Fast framtänder blir ju inte för långa utan en anledning? Om de plötsligt har blivit för långa (och hon verkligen är säker på det?) så måste det bero på något annat och om man bara åtgärdar framtänderna så kommer de att växa sig långa igen. Det kan ju vara kindtänderna som är det egentliga problemet.

Hur som helst så är det en sån här klosax man kan klippa med: http://www.husdjursbutiken.se/catalog/product_info.php?cPath=48_27_83&products_id=153

CamillaS
0

Jag vet inte om dom är det, har inte sett hur han ser ut just nu själv, fick bara sms av henne idag och då sa hon det.  Jo, jag funderar också på om det är kindtänderna, jag tycker att hon borde ta honom till veterinären och kolla upp honom. :/

FeliciaS
0

#25 Fråga henne om han har minskat i vikt eller om han äter tillräckligt med hö t.ex.

Mvh Felicia

Equivanlent
0

Problemet med ludde är att han hade bitit av sig ena tanden,så den höll på att gå,den höll på att trilla av när jag tittade så då såg det ut som att tänderna va långa.Fick inte titta ordentligt heller för han va inte så förtjust i att jag skulle in i mun på honom.Men har tittat nu och han äter och har inte gått ner i vikt :) Han mår toppen.

elin85
0

#27 Men om han äter och mår toppen, varför behöver då tänderna desperat klippas?

Equivanlent
0

Han äter mindre än vanligt så därför reagerade jag.Men sen lossnade tanden som han bitit av.Det såg först ut som att tänderna var väldigt långa men fick sen fick jag se att den lossnat.

FeliciaS
0

#29 Kanske för att det gjorde ont? Ge honom grönsakerna i små bitar så blir det enklare för honom :)

Mvh Felicia

Equivanlent
0

Tack felicia det ska jag göra :)