Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 2004 ggr
Rajka
0

Sågspån (& toahörna + lite annat)

Hej,

Vi fick hem våra sötnosar igår. En 2årig hane vid namn "Nono" och en 2mån hane som kallas "Putte". Våra döttrar älskar sina kelgrisar. Det gör vi oxå men efter mindre än 24h inser vi att vi kommer behöva ta städning till helt nya höjder.

Det sågspånet jag köpte var lixom väldigt fint och smuligt. Marsvinen har hela buken full när vi lyfter upp dem. Så upplevde jag inte att det var hos uppfödaren.

Vad använder ni för sågspån eller bottenmaterial? Vi har en välbyggd låda med plastmatta i botten, tidningar på det och ett lager sågspån.

Har sett att i vart fall Nono är renlig utav sig och gör sina behov i en hörna. Såg i djuraffären att det fanns "toa" för gnagare. Som en trekantig plastbit. Kan/ska vi ha en sån i behovhörnan?

Städning: Många bajspluttar blir're. Kan tänka mig att det är för att grisarna är lite nervösa i sitt nya hem. Skall dessa städas bort dagligen?

Mvh R/ Nybliven svinaherdinna ;)

Marsvinlove
0

Använder ni vanligt sågspån? det är inte så bra, t.ex dåligt för luftvägarna. Kutterspån är vad de flesta använder och har bra uppsugninsförmåga och dammar inte speciellt mycket. Jag har alltid använt det och det funkar super.

Nej man behöver ingen sån egentligen. Det är frivilligt och det är nog långt ifrån alla marsvin som bara bajsar i hörnen;P

Marsvin bajsar ganska mycket och jag tror nog inte att de bajsar mer för att de är nervösa, inte vad jag sett/hört. Eftersom min bokhyllebur är ganska stor (200x80) så blir det inte så smutsigt så snabbt, men jag brukar städa bort kluttar och kissigt spån då och då & städa hela buren ca en gång i veckan.

Vilken uppfödare kommer de ifrån?:) Kan man kanske få se en bild? *nyfiken*

Lycka till med era nya vänner nu!

Rajka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj, det verkar som om jag köpt fel spån? Jag har mailat uppfödaren för som sagt var, det som hon använde skräpade inte alls såhär.

Pluttarna är ju lätt att städa bort - skönt att läsa att det förhoppningsvis inte är ett tecken på stress i den nya miljön.

Det är inte nån fart på dem än, men de äter och dricker. Övrig tid tillbringas gömda i huset.

Bifogar bild som är tagen utav uppfödaren, Idipidi här på marsvin.ifokus.

Marsvinlove
0

Naaaw vilka sötnosar! Riktiga snyggingar! Texeln har så söta morrhår^^

Var köpte du spånet? Ja men alla (iaf nästan alla) marsvin är lite rädda när de kommer till en ny miljö, men det ska nog gå över snart:)

FeliciaS
0

Jag misstänker att ni köpt sågspån, eller väldigt smuligt kutterspån, (det finns olika kvalitet) istället för kutterspån? I vanliga mataffärer brukar de sälja spån, sådant är inte lämpligt till marsvin då det är väldigt smuligt. Nackdelen är, förutom att det fastnar mer i pälsen, att det kan packa ihop sig vid marsvinens könsorgan. Dessutom flyger det runt lättare :P

Köp vanligt kutterspån nästa gång, och ha ett lager på åtminstone 5 cm. Med ett lite tjockare lager ligger spånet mer på sin plats och glider inte runt lika lätt, dessutom blir det bättre uppsugningsförmåga med lite mer spån :)

Marsvin har snabb ämnesomsättning och bajsar rätt mycket, eftersom de måste hålla igång magen med att äta hö. Jag tror inte era bajsar mer för att de är stressade, även om de säkerligen undrar vart de har hamnat. Pluttarna är ju torra och luktfria, städning var 5-6:e dag brukar vara lagom (tömning av hela buren) och sedan plocka bort kiss och bajs däremellan.

Jag har en sådan hörna, men när jag hade den i buren tyckte mina marsvin mest om att ligga i den. När de är i sin hage brukar jag lägga lite smutsigt spån från buren i den och då gör de sina behöv där i.

#2 De är verkligen kanonfina!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Marsvinlove
0

#4 Det kanske jag kan testa föressten. Att ha en låda med spån från buren på golvtiden så kanske de bajsar i den istället. Skulle vara bra om det skulle funka:P

[tildaah]
0

de var verkligen jättefina, jag har en ''toa'' och jag tycker att den funkar bra.

Royalz
0

Ni som använder toa till era i burenm kissar dom i den då?

tensing
0

Fick tips om att kolla in vilken hörna marsvinet själv väljer att kissa i. Sedan lägga ut en bit hushållspapper där och simsalabim, våra två tjejer blev rumsrena på ett ett par dagar. Hörntoan införskaffades ungefär samtidigt och vi lägger bara lite hushållspapper i den och det fungerar utmärkt!

FeliciaS
0

#8 Hushållspappar enbart, inte spån ovanpå?

Mvh Felicia

Aristarcos
0

jag köper spånsäckar från granngården, stort spån tror den heter Stable ( stallströ).. tror jag kostar 89:- för én hel bal, men den räcker lääänge.. :)

tensing
0

Japp, bara ett ark hushållspapper, det är ljust och de verkar se det bra. Sedan får man byta papper efter en stund när bägge varit där. Har man spån i toan blir det fort svampigt av allt kiss och fastnar överallt. Dessutom trodde den ena att det då var en sovplats och vägra kissa där utan en bit utanför..

Rajka
0

Har fått veta att det inte är sågspån jag har men väl ett väldigt smuligt finfördelat kutterspån.

Har fått tips om "ToaLätt", det kanske vore ett alternativ för vi kan inte forstätta dammsuga såhär. Visst att det märks att man har djur men eeehy inte behöva dammsuga rummet som de vistas i 3ggr/dag!

ToaLätt eller större kutterspån - nästa på inköpslistan.

Nästa fråga - droppande vattenflaska. Ska de läcka/ droppa? Ser ingen droppe som hänger under pipen med kulan i, men när jag rengjorde buren idag så var det blött en stor fläck under. Som tur var höll spånet det torrt på ytan.

Marsvinlove
0

Toalätt funkar men har för mig att det är ganska dyrt och inte kanske jätteskönt för marsvinen att gå på, men det funkar absolut:)

Jag har vanligt kutterspån och jag behöver inte änns dammsuga varje dag, verkligen inte. Ibland dammsuger jag bara varannan vecka. Funkar finfint, men jag kan tänka mig att om man har gallerbur så skvätter det över lite mera (har bokhyllebur, som har 30 cm höga kanter)

Om vattenflaskan droppar så är det säkert för att den inte är helt full. men det är inte så farligt om det bara är lite blött spån under. Man kan ju ta bort det lilla blöta varje dag och fylla på med lite nytt spån. Så brukar jag göra ibland.

FeliciaS
0

#12 Sedan jag skaffade marsvin för 10 år sedan har soppborsten varit en trogen vän ;) Trots att jag har bokhylleburar där det inte skvätter ut lika mycket spån som ur gallerburar, använder jag den ett par gånger om dan.

Jag hade Toa-Lätt förut, det har bra uppsugningsförmåga tycker jag. Ni kan blanda det med spån om ni vill, så blir det mjukt för grisarna :)

Vad har ni för vattenflaska? Sådana vanliga flaskor av mjuk plast med en plastdel och metallpip hade jag förut, jag gav upp dem efter ett par år - blev verkligen trött på dem då de bara läckte :P Prövade med allt möjligt; rumstempererat vatten, helt full flaska, trycka ut alla luft etc. Nu har jag Sippyflaskor. De läcker en del, men det beror mest på mina marsvin udda dricktekniker. En av dem trycker upp läppen och står och gapar, så vattnet bara rinner (mer kommer utanför än i munnen) *s*

Mvh Felicia

Rajka
0

Flaska: En helt vanlig såndär "djur i bur" flaska, hård klarplast med metallpip och kula i. Spånet under är ju inte dygnsurt men jag ser fukt. Kan göra som #13 skrev att byta ut blött mot torrt.

Har bara blivit skrämd utav all info på denna sida om Ohyra, svamp, åkommor, skador etc som drabbar de små liven utav än det ena än det andra och jag vill göra det jag kan för att undvika't, Men detta utan att jobba ihjäl mig Flört

fia-mia
0

#11 Åt de inte pappret?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

tensing
0

De har precis gaddat ihop sig och äter nu papperet tillsammans *suck*. Men då lyfter jag ur dem och visar något annat, en pinne, filtbit eller så. Man får helt enkelt prova sig fram :-)

thildatessie
0

måste bara fråga, vart köper ni ert kutterspån? (om nu inte sågspån är bra, jag har det..) och hur stora är "förpackningarna" eller säckarna.? pris

Abico
0

#18 - Köper på Jordnära (typ. Granngården) i balar för häst (osäker på hur stora de är dock). Kostar 60-75kr

Hanna 

thildatessie
0

okej,  är det kutterspån då? och inte "vanligt" sågspån? vad är det man köper på ICA osv?

thildatessie
0

förlåt att jag snor din tråd för ett kort ögonblick ;)

Abico
0

#20 - Ja, det är kutterspån - samma som man köper på ica "smådjursströ" eller vad de kallar det. Sedan varierar kvalitén mellan spånförpackningarna, det går att hitta jättesmuligt och dammigt spån under namnet kutterspån också. Man får kika på förpackningen man köper.

Hanna 

thildatessie
0

jo det klart :)  jag ska köpa nästa gång på lantmännen