Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 581 ggr
MichelleAus
0

Lille Cornelis får stanna :)

Jag funderade mycket på om jag verkligen kunde behålla Bindis oväntade lillkille och skaffa en kompis till honom. Och efter diskuterande med mannen i huset så har vi kommit fram till att han får bo kvar. Jag är alldeles förälskad i honom och maken har väl gett med sig. ;) Han blir 4 veckor om två dagar och med tanke på hur stor han är och hans konstanta humpande på flickorna är det då dags att flytta ifrån alla tjejerna.

Jag har svarat på en annons från en tjej som säljer en liten kille på på tio veckor som hon köpte för en månad sen men har nu upptäckt att hon är allergisk.

Så nu har jag några frågor igen. För det första; är jag inte riktigt klok som aldrig haft marsvin tidigare men nu sitter här med fem, snart sex, stycken? Det skulle ju vara tre… Hmm… Det beror ju förvisso på att Bindi råkade vara dräktig men ändå.

Jag vet att jag har tid och lust och plats för dem allihop och skulle aldrig behålla lillkillen (och ge honom en kompis) om jag inte visste att det är så. Jag har haft djur i hela mitt liv och ägnar massor med tid åt dem. Det brukar dock inte vara såhär många små individer på en gång.

Hur introducerar jag lille Cornelis med sin blivande kompis? Är det bara att låta dem mötas i buren direkt när han ändå måste flytta? Är det okej att ha dem i 120x60 buren som redan står här hemma? Tjejerna har numera flyttat till den betydligt större buren och trivs förträffligt.

Kommer han sakna sina gamla burkompisar väldigt mycket? Kan man placera burarna intill varandra utan att det stör på något vis? Är det en okej ålder att Cornelis är 4 veckor och den nya 10 när man låter dem bo tillsammans? Finns det stora risker med att dem börjar bråka förskräckligt mycket nu när dem båda är så unga?

Tack på förhand!

FeliciaS
0

Jag tycker inte att det låter som en dum idé om du kan och vill ha 6 marsvin :)

Eftersom de är såpass små är risken betydligt mindre att de bråkar, de har inte hunnit bli ordentligt könsmogna ännu och bråkar om revir. Jag skulle låtit dem träffas på golvet en stund först så de lär känna varandra, när de bekantat sig kan du sätta ihop dem i buren (nystädad förstås). Ha flera olika gömställen och maten utspridd i buren, så de känner att de får bekanta sig med varann i lugn och ro.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus